«SOCIALIST REALISM» OF 1930–1940’S SOVIET CINEMATOGRAPHIC ART: IN SEARCH OF IDEOLOGICAL PARADIGM
Keywords:
Ukraine, Russia, cinematography, culture, historyAbstract
The article covers the issues of history of the Soviet cinematographic art of 1930–1940’s as the party control of the Republic cinema products became more severe at this very period. Just the Soviet cinematographic art became an instrument of mass agitation and propaganda and it was of great importance for strengthening of the totalitarian regime and formation of Stalinism. The development of cinema networks, under forced industrialization of the state, let turn the cinema to the most efficient means of agitation and propaganda work for a short period of time. So it is naturally that one of the problematic issues of modern national cinema studies is a national identity of motion pictures made in Ukraine during communist regime.
References
Кузюк О. Українське радянське кіно 1930-х років: суспільно-політичний аспект / О. М. Кузюк // Гілея. – 2010. – Вип. 41 (№ 11). – С. 123–128.
Кузюк О. Управління українським кінематографом у 1930-ті роки / О. М. Кузюк // Гілея. – 2011. – Вип. 48 (6). – С. 156–164.
Кузюк О. Кінофікація УРСР в 1930-ті роки / О. М. Кузюк // Нові сторінки історії Донбасу: зб. ст. / Донец. нац. ун-т. – Донецьк, 2010. – Кн. 19. – С. 71–83.
Мандрик Я. Кінофікація українського села наприкінці 20-х – у 30-і роки ХХ століття як засіб насадження комуністичної ідеології / Я. І. Мандрик // Вісник Прикарпатського університету. Історія. – Івано-Франківськ, 2001. – Вип 4/5. – С. 95–100.
Мотуз В. Український кінематограф в умовах наступу тоталітаризму / В. Мотуз // Наукові записки Серія «Історія» Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2009. – Вип. 2. – С. 119–122.
Росляк Р. В. Реформування органів управління кінофікації та кінопрокату (кінець 1920-х – 1930-ті роки) / Р. В. Росляк // Студії мистецтвознавчі. – 2012. – № 1. – С. 45–50.
Росляк Р. В. Планування та здійснення кінофікації українського села 30-ті роки ХХ століття / Р. В. Росляк // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Щоквартальний науковий журнал. – 2011. – № 4. – С. 226–231.
Росляк Р. В. Кінопрокатна політика в Україні 30-х років ХХ століття / Р. В. Росляк // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Щоквартальний науковий журнал. – 2012. – № 1. – С. 132–136.
Росляк Р. До питання про збережння кінематографічної спадщини в Україні (1920–1941- ті рр.) / Р. Роляк // Спеціальні історичні дисципліни: питання теорії та методики. Збірка наукових праць. – Число 22–23. – К.: Інститут історії України, 2013. – С. 26–38.
Гальченко Л. Совєтське кіно в УССР: до 40- річчя большевицької влади в Україні / Л. Гальченко // Український збірник. – Мюнхен, 1958. – Кн. 13. – С. 29–53.
Рубльова Н. Документи ЦДАВО України про творче відрядження письменниці О. Ф. Свекли на село для написання сценарію фільму про перемогу колгоспного ладу (21 травня 1933 р. – 3 березня 1934 р.) / Н. Рубльова // Наукові записки: збірник праць молодих вчених та аспірантів. – 2001. – Т. 7. – С. 580–608.
Гращенкова И. Н. Абрам Роом / И. Н.а Гращенкова. – М.: Искусство, 1977. – 264 с.
Марголит Е., Шмыров В. Изъятое кино. 1924–1953. – М., 1995. – Режим доступу: http://2011.russiancinema.ru/index.php?e_dept_id=2&e _movie_id=6356.
Кино: Энциклопедический словарь / Редкол.: С. Юткевич (главн. ред.) и др. – М.: Советская энциклопедия, 1986. – 640 с.
100 фільмів українського кіно: Анот. каталог за проектом ЮНЕСКО «Нац. кінематогр. спадщина». – К.: «Спалах» ЛТД, 1996. – 128 с.
Центральний державний архів громадських об’єднань України, ф. 1, оп. 7, спр. 466.
Під софітами секретних служб: Документи з папки- формуляра на О. П. Довженка / публ. В. Попика / Гол. ред. Ю. Данилюк. НАН України. Інститут історії України; Служба безпеки України; Головне архівне управління при Кабінеті Міністрів України. – № 1/2 (2/3). – 538 с.
Безручко О. Невідомий Довженко / О. Безручко. – К.: Фенікс, 2008. – 312 с.: іл.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.