GERMAN ANTI-BOLSHEVIK PROPAGANDA IN GRAPHIC TERMS THE OCCUPATION EVERYDAY LIFE IN UKRAINE (1941–1944)

Authors

  • Alexander Maievskyi

Keywords:

World War II, Ukraine, Nazi ideological apparatus, political poster, cartoon

Abstract

The article analyzes the poster production, which was distributed in the occupied territory of Ukraine. The features of poster production in the context of anti-Bolshevik propaganda. The main vectors of the advocacy campaign is one of the main levers were printed visual materials. On the basis of the volume of graphic material considered images, stories and characters graphics products, its semantic meaning and influence on the minds of the occupied population in the conditions of daily life of war.

References

Титаренко Д. Звіти батальйону пропаганди U як джерело з питання про вплив нацистської пропаганди на населення окупованої України / Д. Титаренко // Друга світова війна і доля народів України: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції. – К.: Сфера, 2005. – С. 165–171. 2. Михайлюк М. В. Агітаційно-пропагандистська діяльність органів німецької окупаційної влади серед населення україни у 1941–1944 рр.: дис. канд. іст. наук: 07.00.01 / Михайлюк Марина Володимирівна – Київ, 2006. – 287 с. 3.Салата О. О. Формування німецького інформаційного простору в Рейхскомісаріаті «Україна» та в зоні військової адміністрації (червень 1941–1944 рр.). Монографія / О. О. Салата. – Донецьк: Норд-Прес, 2010. – 361 с. 4. Україна в Другій світовій війні у документах. Збірник німецьких архівних матеріалів / [Упор. В. Косик]. – Львів: Львівський державний університет ім. І. Франка, 1998. – Т. 2. – 383 с.

Published

2023-11-30

Issue

Section

Історія релігії та міжконфесійних взаємин