THE PECULIARITIES OF THE PROCESS OF REBUILDING THE RURAL SCHOOLS NETWORK ON THE TERRITORY OF ZHYTOMYR REGION IN 1944–1945 ACADEMIC YEAR: REALITY AND EVERYDAY LIFE

Authors

  • Galyna STARODUBETS

DOI:

https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.2.5

Keywords:

rural schools, an education, an academic year, Zhytomyr region.

Abstract

The purpose of our article is to reveal the peculiarities of the process of rebuilding the rural schools network on the territory of Zhytomyr region in first post-occupation years. Methodology. The core principle of the research is historicism. The principles of system city, continuity, comprehensiveness and objectivity were also applied during the work. The following methods were also used in the process of study: historical analysis, comparative, macro and microstructures reconstruction and sociological. The scientific novelty. The author outlines the main vectors of the processes of rebuilding of the educational sphere of Zhytomyr region: repair/construction of school premises, recruiting of specialists and teachers, providing schools with the textbooks and school equipment. The archival documents and a wide range of memoirs of contemporaries of those events were used in the process of the research. Conclusions. The first post-occupation academic year became a difficult trial for the population and party-Soviet leadership of the region. The most important problems in the educational sphere to be primarily solved were: preparation of material and technical base for the schools of Zhytomyr region and recruitment of teaching staff. Despite the extremely difficult conditions caused by the scale of military destruction, the authorities made every effort to organize the educational process right after the liberation of the region from the German invaders. The changes were implemented in the villages of the region, as well. The rebuild/repair of the school premises were arranged not only with the state budget but also with local one. Quite often, the local rural communities were the initiators of repair and construction works. The method of «people’s building» was launched in Zhytomyr region and later extended to the entire territory of the Soviet Union. The level of professional training of rural teachers in the region was extremely low, especially for teaching the younger children. However, the authorities made considerable efforts to solve this problem by organizing the short-term courses for teachers, introducing the remote and evening forms of study in the educational institutions of the region. The main peculiarity of the educational process at schools in the region (the same as throughout the whole country) was its total penetration into the Bolshevik ideology.

References

Буцько Н., Власов Н., Денисенко П и др. (1975). Украинская ССР в Великой Отечественной войне Советского Союза 1941–1945 гг.: в 3 т. Т. 3. Советская Украина в завершающий период Великой Отечественной войны (1944–1945 гг.). Киев: Политиздат, 461 с.

Державний архів Житомирської області

Єфимчук, Н. (2015). Особливості відбудови та умови діяльності сільських шкіл на Житомирщині в 1943–1950 рр. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Історія. (1, ч. 2), 121–124.

Записано від Богушевської (дів.Купчик) Ніни Акафіївни, 1929 р.н. 1 лютого 2019 р. в смт. Миропіль Романівського району, Житомирської області.

Записано від Сініцкого Станіслава Івановича,1929 р.н. 14 жовтня 2018 р. в Повч Лугинского району Житомирської області.

Записано від Карабінської (дів. Строцька) Романі Іванівни 1937 р.н 17 жовтня 2017 р. в с. Здвижка, Коростишівського району, Житомирської області.

Записано від Ярощука Ігоря Панасовича 1938 р.н. 25 грудня 2017 р. в м. Полонне Хмельницької області.

Записано від Галіцької (дів. Ренькас) Галини Станівславівни, 1936 р.н. 25 грудня 2017 р. в с. Карвинівка Романівського району, Житомирської області.

Записано від Повійчук (Петько) Талі Семенівни, 1939 р.н. 25 грудня 2017 р. в с. Романів, Житомирської області.

Записано від Ястреб (дів. Чемерис) Надії Петрівни, 1935 р.н., 26 грудня 2017 р.. в с. Глинівці, Андрушівського району, Житомирської області.

Записано від Шевчук (дів. Бондар) Надії Петрівни, 1937 р.н. 27.12.2015 р. в с. Павленківка, Житомирського р-ну, Житомирської області. Записано від Гришенчук (Вахнюк) Галини Юріївни, 1938 р.н. 30 грудня 2017 р. в с. Садки, Житомирського району.

Красножон, Н. Г. (2002). Загальноосвітня школа України в контексті суспільно- політичного життя (1943–1953 рр.) (автореф. дис. ... канд. іст. наук: спец. 07.00.01-Історія України»). Київ, 17 с.

Немятый, В., Архипенко, К., Буцько, Н и др.(Состав.). (1985). Советская Украина в годы Великой Отечественной войны, 1941–1945: док. и материалы: в 3 т. Т. 2. Украинская ССР в период коренного перелома в ходе Великой Отечественной войны (19 ноября 1942 – конец 1943). Киев: Наук. думка, 510 с.

Перехрест, О. (2010). Відбудова матеріальної бази сфери освіти в сільській місцевості в 1943–1945 рр.: проблеми та наслідки. Український селянин (12), 300–304.

Радянська освіта. 1 вересня 1944. Радянський патріот. 11 грудня 1944.

Романець, Л. (2015). Організація та зміст навчально-виховної роботи в загальноосвітніх школах повоєнної України(1944 – середини 1950-х рр.). Освіта, наука і культура на Поділлі. (22), 118–125.

Романець, Л., Зінько, Ю., Романюк, І. (2017). Ідеологічний тиск на вчительство Вінниччини в повоєнні роки. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія: Збірник наукових праць (12), 224– 227.

Чепелев, В. (1960). Працюючій молоді – середню освіту. Київ: Рад. школа, 38 с.

Якименко, І. (2013). Сільська школа України в повоєнний період: реалії стану та функціонування (1943–1955 рр.). Гуржіївські історичні читання (6), 251–253.

Published

2023-12-01