PECULIARITIES OF ADMISSION OF PUPILS TO THE KYIV SPIRITUAL SEMINAR (END OF THE 60TH CENTURY 19TH CENTURY)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.1.5

Keywords:

church, spiritual education, priests, seminary, Kyiv theological seminary.

Abstract

The purpose of the research is to find out the peculiarities of receiving new pupils in the Kyiv theological seminary in the late 1960’s. The methodology of the research is based on the principles of historicism, systemicity and science. At writing the article, first of all, used general scientific methods, namely analysis, synthesis, specification and, in part, system analysis. At the same time, given the fact that there were few archival sources, the inductive method played an important role in the writing of this scientific intelligence. The scientific novelty is that for the first time in Ukrainian historiography, on the basis of the analysis of previously unknown archival documents and materials, the procedure for entering the seminary from the religious schools was determined, the deviations from the seminary statute of 1867 were determined, attempts were made to re-enter the educational system -the educational institution and the peculiarities of the reception of foreigners in the Kyiv theological seminary. Conclusions At the end of the 1960’s. The Kyiv Seminary was the leading place in the Orthodox spiritual education of the Russian Empire. The absolute majority of students completing the seminary came from such religious schools as Kyiv-Sofiyivka, Kyiv-Podilskyi, Boguslavske, Cherkassy and Uman. There have been some cases of exclusion of students from the seminary and, as a result, repeated requests for recurrent admission. The reason for both the first and the second was poverty and very low living standards for the inmates. Unlike local students, foreigners were much more supportive of the state and the church.

References

Борисенко, В. Й. (1980). Боротьба демократичних сил за народну освіту на Україні в 60–90-х рр. XIX ст. Київ: Наукова думка, 155 с.

Центральний державний історичний архів України у м. Києві.

Мешковська, С. І. (2007). Світський компонент православної духовної освіти в Російській імперії (1857–1884 рр.) (автореф. дис. … канд. іст. наук: спец. 07.00.01 – Історія України). Харків, 21 с.

Перерва, В. С. (2014). Церковні школи в Україні (кінець XVIII – XX ст.): забутий світ. Біла Церква: Олександр Пшонківський, 574 с.

Рожко, В. Є. (2002). Духовні православні освітні заклади Волині X-XX ст. – Луцьк: Mедіа, 280 с.

Cергієнко, А. А. (2011). Церковні реформи в Російській імперії другої половини XIX ст. (дис. . канд. іст. наук: спец. 07.00.02 – Всесвітня історія). Київ, 235 с.

Степаненко, Г. В. (2002). Освітня діяльність православного духовенства в Україні (XIX – початок XX ст.) (автореф. дис. … канд. іст. наук: спец. 07.00.01 – Історія України). Київ, 23 с.

Федоренко, С. А. (2008). Освітня діяльність духовенства Полтавської єпархії (XIX – початок XX ст.) (дис. . канд. іст. наук: 07.00.01 – Історія України). Черкаси, 278 с.

Ципляк, Н. О. (2012). Чернігівська духовна семінарія у соціокультурному та громадському житті Північного Лівобережжя (кінець XVIII – початок XX ст.) (автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. іст. наук: 07.00.01 – Історія України). Чернігів, 19 с.

Шип, Н. А. (2004). Суспільно-політичне і духовне життя українців у складі Російської імперії (XIX ст.). Київ: УАЗТ, 100 с.

Published

2023-12-05