ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ УЧНІВ ДО КИЇВСЬКОЇ ДУХОВНОЇ СЕМІНАРІЇ (КІНЕЦЬ 60-Х РР. ХІХ СТ.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.1.5

Ключові слова:

церква, духовна освіта, священники, семінарії, Київська духовна семінарія.

Анотація

Мета дослідження – з’ясувати особливості прийому нових вихованців до Київської духовної семінарії наприкінці 60-х рр. ХІХ ст. Методологія дослідження базується на принципах історизму, системності та науковості. При написанні статті були, передусім, використані загальнонаукові методи, а саме аналіз, синтез, конкретизація та частково системний аналіз. При цьому, з огляду на те, що архівних джерел збереглося небагато, важливу роль при написанні цієї наукової розвідки відіграв індуктивний метод. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській історіографії, на основі аналізу невідомих раніше архівних документів і матеріалів, визначено порядок вступу в семінарію з духовних училищ, з’ясовано якими були відхилення від семінарського статуту 1867 р., охарактеризовано спроби повторного вступу в навчально-виховний заклад і особливості прийому іноземців в Київську духовну семінарію. Висновки. Наприкінці 60-х рр. ХІХ ст. Київській духовній семінарії належало провідне місце в системі православної духовної освіти Російської імперії. Абсолютна більшість вихованців, якими поповнювалась семінарія, надходила з таких духовних училищ як Києво-Софіївське, Києво-Подільське, Богуславське, Черкаське і Уманське. Траплялися непоодинокі випадки виключення учнів з семінарії і, як наслідок, багаторазові прохання про повторний прийом. Причиною і першого і другого була бідність і дуже низький рівень життя вступників. На відміну від місцевих учнів, набагато вагомішу підтримку від держави й церкви мали іноземці.

Посилання

Борисенко, В. Й. (1980). Боротьба демократичних сил за народну освіту на Україні в 60–90-х рр. XIX ст. Київ: Наукова думка, 155 с.

Центральний державний історичний архів України у м. Києві.

Мешковська, С. І. (2007). Світський компонент православної духовної освіти в Російській імперії (1857–1884 рр.) (автореф. дис. … канд. іст. наук: спец. 07.00.01 – Історія України). Харків, 21 с.

Перерва, В. С. (2014). Церковні школи в Україні (кінець XVIII – XX ст.): забутий світ. Біла Церква: Олександр Пшонківський, 574 с.

Рожко, В. Є. (2002). Духовні православні освітні заклади Волині X-XX ст. – Луцьк: Mедіа, 280 с.

Cергієнко, А. А. (2011). Церковні реформи в Російській імперії другої половини XIX ст. (дис. . канд. іст. наук: спец. 07.00.02 – Всесвітня історія). Київ, 235 с.

Степаненко, Г. В. (2002). Освітня діяльність православного духовенства в Україні (XIX – початок XX ст.) (автореф. дис. … канд. іст. наук: спец. 07.00.01 – Історія України). Київ, 23 с.

Федоренко, С. А. (2008). Освітня діяльність духовенства Полтавської єпархії (XIX – початок XX ст.) (дис. . канд. іст. наук: 07.00.01 – Історія України). Черкаси, 278 с.

Ципляк, Н. О. (2012). Чернігівська духовна семінарія у соціокультурному та громадському житті Північного Лівобережжя (кінець XVIII – початок XX ст.) (автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. іст. наук: 07.00.01 – Історія України). Чернігів, 19 с.

Шип, Н. А. (2004). Суспільно-політичне і духовне життя українців у складі Російської імперії (XIX ст.). Київ: УАЗТ, 100 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-05