PROBLEMS OF INTRODUCTION OF GENDER POLITICS IN THE AREA OF EDUCATION OF MODERN UKRAINE
Keywords:
gender policy in education, gender approach, gender education, gender education, gender socialization.Abstract
The article is intended to analyze the problems of introducing a gender policy in the education of modern Ukraine. The role of gender education in shaping the society of gender equality as a society based on equal rights and opportunities of women and men is defined. It was noted that the relationship between women and men is an important factor in social development. The recommendations of the Ministry of Education concerning the necessity and implementation of gender policy in educational institutions are shown. The analysis of scientific literature of both domestic and western researchers is made.It is pointed out the importance of integrating the gender component in the educational area. The author insists that education in modern Ukraine undergoes significant changes, which determine the objective necessity of finding conditions conducive to increasing its effectiveness, changing approaches to the process and content of education, improving the forms of organization of social and interpersonal relations. Therefore, the indicated importance of integrating the gender component in the educational sphere is beyond doubt . Some recommendations are proposed for the introduction of gender policy in the educational sector.
References
Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» (зі змінами) від 08.09.2005 № 2866-IV. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2866–15 (дата звернення: 01.09.2017).
Кобелянська Л.С. Ґендерна освіта в Україні: реалії та перспективи // Проблеми освіти: науково-методичний збірник / кол. авт. К.:
Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. С. 3–8.
Кравець В. П. Ґендерна педагогіка: навч. посібник. Тернопіль: Джура, 2003. 416 с.
Лавриненко Н. В. Женщина: самореализация в семье и обществе (Гендерный аспект). К.: ВИПОЛ, 2005. 172 с.
Левченко К. Б. Ґендерна політика в Україні: визначення, формування, управління: [монографія]. Х.: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2006. 344 с.
Луценко О. А. Ґендерна освіта та педагогіка // Основи теорії ґендеру: навч. посібник. К.: К.І.С., 2004. С. 476–503.
Мельник Т. М. 50/50: Сучасне ґендерне мислення: словник / під ред. Т. М. Мельник, Л. С. Кобелянська. К.: К.І.С., 2005. 280 с.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про впровадження принципів ґендерної рівності в освіту» від 10.09. 2009 № 839. URL: http://osvita.ua/legislation/other/4849/ (дата звернення: 01.09.2017).
Основи теорії ґендеру: навчальний посібник / [В.П. Агеєва, В.В. Близнюк, І.О. Головашенко та ін.]. К.: К.І.С., 2004. 536 с.
Постанова Кабінету Міністрів «Про затвердження Державної програми з утвердження ґендерної рівності в українському суспільстві до 2010 року» від 27.12.2006 № 1834. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1834–2006-%D0%BF (дата звернення: 01.09.2017).
Постанова Кабінету Міністрів «Про затвердження Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року» від 26.09.2013 № 717. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/717–2013-%D0%BF (дата звернення: 01.09.2017). 12. Смоляр Л. О. Становлення ґендерної освіти в Україні // Основи теорії ґендеру: навч. посібник. К.: К.І.С., 2004. С. 504–519.
Цокур О.Г. Розвиток ґендерного підходу в освіті. URL: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/313/ (дата звернення: 01.09.2017).