DISCUSSION ON SCHOOL HISTORICAL EDUCATION IN THE USSR IN THE LATE 20’S XX CENTURY
Keywords:
programs, social science, historical education, historical policy, People’s Commissariat for Education.Abstract
This article reviews the state of school historical education in the USSR in the late 20’s. XX century аnd discussion of it’s further development that took place among historians and educators. The author draws attention to shortcomings in the teaching of history in schools, which were the result of implementation of a comprehensive education system and replacement of history by social science. The results of this policy caused a reaction by scientists from the methodological section of the Society of Marxist historians. In their articles, they analyzed the content of school programs, their implementation and made proposals to improve the teaching of history. The main requirement of Marxist historians was to restore systematic course of history in school. This requirement ran counter to the whole concept of school programs of that time and was perceived quite ambiguously. In the late 20’s. XX century they were able to convince the leadership of People’s Commissariat for Education of the correctness of their position and their opponents have appeared in print with recognition of the mistakes. However, for a variety of reasons, the full restoration of the historic course in the school took place only in 1934.
References
Бущик Л. Очерк развития школьного исторического образования в СССР. М., 1961. 540 с.
Вводная записка к программам // Программы и методические записки единой трудовой школы. Выпуск третий. 1 концентр городской школы II ступени. М.-Л., 1927. С. 7–35.
Волобуев О., Кузина А. Методическая секция Общества историков-марксистов в борьбе за преподавание истории в школе (1926–1931 гг.) // Развитие исторического образования в СССР. Межвузовский сборник научных трудов. Воронеж, 1986. С. 58–71.
Всем краевым, областным, губернским, окружным и уездным отделам народного образования// Программы и методические записки единой трудовой школы. Выпуск третий. 1 концентр городской школы II ступени. М.- Л., 1927. С. 3–6.
Гордон Г. Обществоведение и история // Основные вопросы преподавания истории в школе II ступени. М., 1928. С. 21–32.
Дзюбинский С. Вперед или назад (О методике обществоведения и кое о чем другом) // Историк-марксист. 1928. № 9. С. 134–140.
Иоаннисиани А. История в школе II ступени (из стенограммы доклада в методической секции О-ва Ист.-Марксистов) // Историк-марксист. 1927. № 3. С. 152–171.
Иоаннисиани А. Рабочие книги по обществоведению // Историк-марксист. 1928. № 7. С. 207–217.
Королев Ф. Очерки по истории советской школы и педагогики (1921–1931). М., 1961. 508 с.
Кривцов С. Новые программы по истории // Основные вопросы преподавания истории в школе II ступени. М., 1928. С. 9–
Луначарский А. В. О преподавании истории в коммунистической школе. Пг.: Изд. отдела подготовки учителей, 1918. 20 с.
Мамет Л. Бег на месте (Ответ С. Дзюбинскому) // Историк-марксист. 1928. № 9. С. 141–144.
Мамет Л. Программно-методические вопросы преподавания истории на рабочих факультетах // Историк-марксист. 1927. № 4. С. 187–199.
Моносов. Лозинский С., проф. – Очерки по истории классовой борьбы // Большевик. 1926. № 2. С. 118–121.
Об’яснительная записка к программам// Программы и методические записки единой трудовой школы. Выпуск третий. 1 концентр городской школы II ступени. – М.- Л., 1927. – С. 46–60.
Основные вопросы преподавания истории в школе II ступени. М., 1928. 264 с.
Пинкевич А. К реформе II ступени трудовой школы // Просвещение. 1923. № 3. С. 113–132.
Покровский М. Институт истории и задачи историков-марксистов // Покровский М. Историческая наука и борьба классов. М.-
Л., 1933. Вып. 2. С. 351–362.
Расширенное заседание редколлегии // Обществоведение в трудовой школе. 1929. № 2. С. 44–61.
Сингалевич С. Об очередных задачах и опасных уклонах в методике обществоведения: (к итогам истекшего года) //Обществоведение в школе. 1928. № 2. С. 15–22.