NEW APPROACHES IN METHODOLOGY AND METHODS OF TEACHING HISTORY IN UKRAINE

Authors

  • Viktor Bereka

Keywords:

teaching of history, new approaches, methodology, methods of teaching, psychohistory.

Abstract

The article focuses on the issue of new approaches in teaching history in Ukraine and analyzes the use of psychological methods and techniques in this process. Special attention is paid to psychohistorical interpretation of the historical process and a backward look on its development is given. The author explains the concept of historical routine» and emphasizes the components of its learning. In this context the microhistorical approach to studying of history is considered.

References

Смолій В. А. Українська історична наука на рубежі XXI століття: проблема пошуку нових теоретичних та методологічних підходів // Освіта України. 1997. 4 липня (№27).

Удод О. А. Психоісторичний підхід до історичних джерел // Вісн. Дніпропетр. ун-ту. 2000. Вип. 8. (Історія та археологія).

Павленко Ю. Історія в калейдоскопі сучасних інтерпретацій // Нові перспективи історіописання / За ред. П. Берка. К., 2004.

Бойченко І.В. Філософія історії: предмет, напрямки, детерміністські та ігрові концепції. К.: ЦГО НАН України, 1995. 59 с.

Удод О. Історія повсякденності: питання методології та історіографії // Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.). Кн. 1, ч. 1–2 / Відп. ред. В.М. Даниленко. Київ: Інститут історії України НАН України, 2010. С. 17–39.

Коляструк О. Історія повсякденності в сучасній українській історіографії // Україна XX ст.: культура, ідеологія, політика: Зб. ст. К., 2012. Вип. 17. С. 5–9.

Коляструк О. А. Методологія історії повсякдення // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Сер.: Історія. 2011. № 982. С. 8–21.

Удод О.А. Аксіологічний (ціннісний) підхід у викладанні історії // Історія в школах України. 1999. № 3. С. 27–30.

Грушевський М. Історія і її соціяльно-виховуюче значення // На порозі нової України: статті і джерельні матеріали. К., 1992.

Пироженко В. Наукова об’єктивність і національна свідомість: як вони співвідносяться в історичній освіті // Історія в школі. 1998. № 9. С. 36–40.

Published

2024-01-16