МУЛЬТИМЕДІЙНА КОНКРЕТНА ПОЕЗІЯ ЯК РІЗНОВИД ВІРТУАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-6Ключові слова:
віртуальна література, конкретизм, конкретна поезія, візуальна поезія, мультимедіа, нові медіаАнотація
Літературні тексти, створені у віртуальному середовищі, мають тісний зв'язок із творами нового покоління конкретної поезії. Можливості кольорового оформлення фрагментів тексту, супроводу їх аудіо та активації їхнього коду роблять мультимедійні тексти найбільш адекватним способом реалізації творчої ідеї письменника, який працює з вищезазначеним жанром. Основні питання, які ми ставимо у цьому дослідженні, такі: диференціальні особливості поетичної форми, яку ми ставимо у центр нашої уваги в контексті віртуальної літератури; особливості існуючих зразків конкретної поезії, створених і призначених для сприйняття у віртуальному середовищі, та які поетичні особливості цього класу поетичних текстів. На перетині результатів сприйняття читачем графічного боку цього тексту та їх порівняння з результатами читання одиниць, що становлять текст, виникає семантичний ландшафт тексту. Пошук найбільш адекватного терміна для позначення масиву текстів, що створюються та сприймаються за участю сучасних комп'ютерних технологій, є важливим моментом у теоретичному та літературному розумінні літератури віртуального середовища, тому матеріалом для нашого аналізу є твори, що представляють основні класи віртуальної літератури. Це дослідження було проведено в контексті ширшої проблеми, яку ми прагнемо описати якомога повніше, а саме, це практика перенесення літературного тексту з одного носія на інший разом з усіма конкретними наслідками, що можуть виникнути. Ця проблема потребує обговорення у разі публікації гіпертекстових та мультимедійних літературних текстів. Ці твори є прикладами літературних форм, які суттєво змінюють традиційні уявлення про структуру літературного тексту, межі літературних жанрів, залучаючи засоби вираження з інших видів мистецтва: живопису, кіно, анімації, музики.
Посилання
Величковський І. Твори. Київ : Наукова думка, 1972. 196 с.
Енциклопедія постмодернізму / за ред. Ч. Вінквіста та В. Тейлора ; пер. з англ. В .Шовкун ; наук. ред. пер. О. Шевченко. Київ : Основи, 2003.
Криса Б. Від риторики до нормативної поетики (XVII–XVIII століття). Записки наукового товариства імені Шевченка. Том CCXXIX: Праці філологічної секції. Львів, 1995. С. 16–28.
Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р.Т. Гром’яка, Ю.І. Коваліва. Київ, 2006. 752 с.
Назаренко Т. Образ слова. Всесвіт. 1995. Січень. С. 28–33.
Aarseth E.J. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: The John Hopkins University Press, 1997.
Arp, Jean. Arp on Arp: Poems, Essays, Memories /Edited by Marcel Jean, translated by Joachim Neugroschel. New York: The Viking Press, 1972.
Bolter Jay David. Writing Space. Computers, Hypertext and The History of Writing. Lawrence Erlbaum Associates: Hillsdate, New Jersey, 1991.
Campos A. de, Pignatari D., Campos H. de. Pilot Plan for Concrete Poetry Concrete Poetry: A World View /Editor Solt M.E. Bloomington: Indiana University, 1970.
Campos, A. de. Headheart. URL: https://ubu.punctumbooks.com/historical/decampos_a/headheart.pdf (Accessed 10 September 2025).
Dobson, Teresa Mary. Reading Literary Hypertext. A Doctor of Philosophy degree thesis. Alberna: University of Alberta, 2001.
Eastgate Systems. Morrissey J., Talley L. My Name Is Captain, Captain. URL: http://eastgate.com/catalog/Captain.html (Accessed 10 September 2025).
Experimental – Visual – Concrete: avant-garde poetry since the 1960s / K. David Jackson, Eric Vos, Iohanna Drucker, eds. Amsterdam-Atlanta, GA 1996: Rodopi.
Morrisey J., Telley L. My Name is Captain, Captain. Environment: Macromedia Flash. Cambridge, Mass.: Eastgate Systems, 2003. CD.
Stefans B.K. The Dreamlife of Letters. URL: https://collection.eliterature.org/1/works/stefans__the_dreamlife_of_letters/dreamlife_index.html (Accessed
September 2025).
Visual Poetry. An International Anthology, Edited by Harry Polkinhorn. Visible Language, Volume 27, Number 4, Autumn 1993, University of Cincinnati.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.









