ІНТЕГРАЦІЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕС МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-18

Ключові слова:

військовий ліцей, дистанційне навчання, цифровізацiя, українська мова, цифрові технології

Анотація

У статті розглянуто особливості впровадження цифрових технологій у процес викладання української мови для учнів старших класів. Обґрунтовано актуальність теми у зв’язку з потребою модернізації освітнього процесу, подоланням освітніх утрат та формуванням комунікативної компетентності учнів старших класів. Акцентовано увагу на значенні цифровізації освіти, що передбачає використання інноваційних платформ і застосунків для забезпечення гнучкості навчання в онлайн– та офлайн-форматах. Охарактеризовано переваги інтеграції цифрових засобів, серед яких – підвищення мотивації, розвиток цифрової грамотності, удосконалення мовленнєвих навичок та можливість індивідуалізації освітнього процесу. Проаналізовано сучасні освітні інструменти, які можна застосовувати під час вивчення української мови у військових закладах освіти, а також спеціалізовані україномовні застосунки. Виокремлено методичні прийоми, що сприяють інтеграції цифрового середовища в освітній процес: проєктна діяльність, інтерактивні моделі, гейміфікація, використання мультимедійних матеріалів. Окреслено ключові виклики цифрового навчання: нерівномірний рівень цифрової грамотності учнів старших класів, проблеми з тайм-менеджментом та обмеженість живого спілкування. Запропоновано шляхи подолання зазначених труднощів, зокрема проведення інструктажів, структурованість навчальних блоків, створення безпечного середовища для спроб і помилок. У результаті дослідження визначено, що цифрові технології відкривають нові перспективи для ефективності мовно-літературної освіти учнів старших класів, зокрема у ліцеях військового профілю. Технологізація сприяє підвищенню ефективності навчального процесу, вимагає від учителів поступової інтеграції платформ на уроках, що зумовлює урахування особливостей навчального середовища.

Посилання

Кривонос О., Котенко О. Використання цифрових технологій в освітньому процесі. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 1,15. С. 161–176.

Мар’єнко М., Сухіх А. Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 31–37. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/595 (дата звернення: 11.09.2025).

Морзе Н., Буйніцька О. Модернізація освіти в цифровому вимірі : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 244 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/

id/eprint/38542/ (дата звернення: 13.09.2025).

Пищик О. Інтеграція цифрових технологій у сучасній освіті: аналіз викликів та можливостей. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти, 1(4), 368–377. URL: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.18752 (дата звернення: 13.09.2025).

Шемицька Є. Соціальні мережі та месенджери як інструмент для викладання історії в українських ВНЗ. Грані. 2022. № 25,6. С. 74–79.

Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 4(69). С. 24–32.

Толмач М. Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021. № 4(2). С. 159–171. URL: http://infotech-soccult.knukim.edu.ua/article/view/247474 (дата звернення: 18.08.2025).

Толочко С. Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2021. № 169(13). С. 28–35. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/ index.php/visnyk/article/view/358 (дата звернення: 15.09.2025).

Ткаченко Л., Хмельницька О. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Т. 3. № 75. С. 91–96.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ