INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES INTO THE LANGUAGE AND LITERATURE EDUCATION OF SENIOR STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-18Keywords:
military lyceum, distance learning, digitalization, Ukrainian language, digital technologiesAbstract
The article explores the implementation of digital technologies in teaching the Ukrainian language to high school students. The relevance of the topic is substantiated by the need to modernize the educational process, overcome learning gaps, and develop communicative competence. Emphasis is placed on the importance of education digitalization through innovative platforms and applications that ensure flexible learning in online and offline formats. The advantages of integrating digital tools include increased motivation, enhanced digital literacy, improved speech skills, and the individualization of learning. Modern educational tools and Ukrainian-language applications suitable for military educational institutions are analyzed. The study highlights effective methodological approaches such as project-based learning, interactive models, gamification, and multimedia integration. The main challenges of digital learning are identified: unequal levels of digital literacy, time management issues, and reduced live communication. The article proposes ways to address these problems, including training sessions, offline alternatives, structured learning modules, and a safe environment for experimentation. The findings indicate that digital technologies open new opportunities for improving the efficiency of language and literature education in senior grades, especially in military lyceums. The technologization of education enhances learning effectiveness and requires teachers to gradually integrate digital platforms into lessons while considering the specific characteristics of the educational environment.
References
Кривонос О., Котенко О. Використання цифрових технологій в освітньому процесі. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 1,15. С. 161–176.
Мар’єнко М., Сухіх А. Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 31–37. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/595 (дата звернення: 11.09.2025).
Морзе Н., Буйніцька О. Модернізація освіти в цифровому вимірі : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 244 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/
id/eprint/38542/ (дата звернення: 13.09.2025).
Пищик О. Інтеграція цифрових технологій у сучасній освіті: аналіз викликів та можливостей. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти, 1(4), 368–377. URL: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.18752 (дата звернення: 13.09.2025).
Шемицька Є. Соціальні мережі та месенджери як інструмент для викладання історії в українських ВНЗ. Грані. 2022. № 25,6. С. 74–79.
Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 4(69). С. 24–32.
Толмач М. Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021. № 4(2). С. 159–171. URL: http://infotech-soccult.knukim.edu.ua/article/view/247474 (дата звернення: 18.08.2025).
Толочко С. Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2021. № 169(13). С. 28–35. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/ index.php/visnyk/article/view/358 (дата звернення: 15.09.2025).
Ткаченко Л., Хмельницька О. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Т. 3. № 75. С. 91–96.










