БАРОКОВЕ ЗОБРАЖЕННЯ ОБРАЗУ КНЯЗЯ ОЛЕКСАНДРА У «ЛЯМЕНТІ ДОМУ КНЯЖАТ ОСТРОЗЬКИХ» ДЕМ’ЯНА НАЛИВАЙКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-32

Ключові слова:

Олександр Острозький, лямент. бароко, «ідея добрих справ», князь Януш, містифікація

Анотація

Статтю присвячено комплексному аналізу барокових елементів у творі Дем’яна Наливайка «Лямент дому княжат Острозьких», що є одним із найвиразніших текстів літературного осередку Острога кінця XVI – початку XVII ст. У дослідженні окреслено постать самого автора – визначного діяча поряд із Герасимом Смотрицьким, а також простежено витоки його життєпису та діяльності. Зокрема, розглянуто походження братів Наливайків, роль Дем’яна як настоятеля церкви св. Миколая в Острозі, його участь у Берестейському соборі та зв’язок із політичними виступами Северина Наливайка. Окрему увагу приділено полемічному контексту, у якому закріпився термін «наливайки» як синонім православних, а також періоду 1602–1605 рр., коли Дем’ян очолював друкарню в Дерманському монастирі. Імовірним приводом до написання «Ляменту» був похорон князя Олександра Острозького 2 лютого 1604 р. Твір постає багатоголосим дискурсом, де основним наратором є сам небіжчик, тоді як у вступі звучить голос персоніфікованої України. Саме тут уперше в українській літературі виразно окреслено образ Матері-України, що оплакує власних дітей. Подальші мовні партії спрямовані до дружини покійного, до дітей та друзів; у них звучать заклики до вірної служби Речі Посполитій і водночас до збереження православної віри, що уможливить відновлення слави роду й імені («ідея вічного повернення»). Також удалося визначити, що у творі домінує барокова концепція марнотності світу й невідворотності смерті, осмисленої як природний порядок буття. Одним із наскрізних символів постає образ свічки, що втілює крихкість і швидкоплинність людського життя. Кульмінаційна мовна партія позначена драматичною експресією та містифікацією: від імені князя Януша виголошено слова про смерть дружини, хоча історично він залишився неодруженим і бездітним. Цей прийом розкриває притаманну добі барокову динаміку й спрямованість на емоційне враження реципієнта.

Посилання

Астаф'єв О. Еволюція форм ідентичності в текстах Д. Наливайка. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2018. № 1(28). С. 6–10.

Бойко М. Острозька та Дерманська друкарні. Блумінгтон : Т-во «Волинь» в Торонто, 1980. 152 с.

Возняк М.С. Історія української літератури : у 2-х кн. : навчальне видання. Вид. 2-е, перероб. Львів : Світ, 1992. Кн. 1.

Грушевський М.С. Історія України-Руси : в 11 т., 12 кн. / ред. П.С. Сохань. Київ : Наук. думка, 1995. Т. 6. 667 с.

Мельничук І.В. «Лямент дому княжат острозьких» у контексті танатологічного дискурсу української барокової поезії. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 54. С. 205–208. URL: https://repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2609/1/liament_domu.pdf

Ізборник: сайт. URL: http://litopys.org.ua/ukrpoetry/anto17.htm

Енциклопедія історії України: Додатковий том. Кн. 1: А–Я. Київ : Наукова думка, 2021. URL: http://www.history.org.ua/?termin=наливайко

Ісіченко І., Архиєпископ. Історія української літератури: епоха бароко (XVII–XVIIII ст. ). Львів : Святогорець, 2011.

Леп'явко С. Козацькі війни кінця 16 ст. в Україні. Чернігів : Сівер. думка, 1996. 288 с. ; Львів : Святогорець, 2011.

Лімборський І. Становлення художнього сентименталізму в українській літературі XVII–XVIII ст. Питання літературознавства. 1997. Вип. 4(61). С. 45–52.

Мартинюк Г.В. Ляменти в українській бароковій літературі : дис. … канд. філол. наук (доктора філософії) : 10.01.01. Київ, 2021.

Митр Іларіон. Князь Костянтин Острозький і його культурна праця. Вінніпег : Коштом Укр. православ. громади в Кенорі ; Онтаріо, 1958. 216 с.

Огородник І.В., Огородник В.В. Історія філософської думки в Україні. Курс лекцій : навчальний посібник. Київ : Знання КОО, 1999. 543 с.

Острозька академія XVI–XVII століття. Енциклопедія. Острог : Острозька академія, 2011. 512 с.

Запаско Я.П., Ісаєвич Я.Д. Пам’ятки книжкового мистецтва: каталог стародруків, виданих на Україні. Львів : Вища школа, 1981. 136 с.

Чайковський А.Я. Сагайдачний: історичний роман у трьох книгах. Київ : Дніпро, 1989.

Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. Київ : Орій, 1992. 230 с.

Шевчук С.Г. Смотрицький як представник релігійно-культурного руху на українських землях в кінці XVI ст. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/

handle/123456789/39252/2005_33_11.pdf?sequence=1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

СЛОВО МОЛОДОГО ДОСЛІДНИКА