BAROQUE REPRESENTATION OF PRINCE OLEKSANDR IN “THE LAMENT FOR THE OSTROH PRINCES’ HOUSE” BY DAMIAN NALYVAIKO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-32

Keywords:

Oleksandr Ostrozkyi, lament, baroque, «idea of good deeds», Prince Janusz, mystification

Abstract

The article offers a comprehensive analysis of baroque elements in Damian Nalyvaiko’s «The Lament for the Ostroh Princes’ House», one of the most distinctive texts of the Ostroh literary circle at the turn of the sixteenth and seventeenth centuries. The study outlines the author’s figure – an eminent personality alongside Herasym Smotrytskyi – while also tracing the origins of his biography and activities. Particular attention is paid to the background of the Nalyvaiko brothers, Demian’s role as abbot of St. Nicholas Church in Ostroh, his participation in the Brest Council, and his association with the political uprisings of his brother Severyn Nalyvaiko. The polemical context is emphasized, especially the use of the term «nalyvaiky» as a synonym for the Orthodox, as well as the years 1602–1605, when Demian directed the printing house of the Dermanskyi Monastery. The likely occasion for the composition of the Lament was the funeral of Prince Oleksandr Ostrozkyi on February 2, 1604. The work unfolds as a polyphonic discourse: while the deceased himself serves as the main narrator, the prologue resonates with the voice of a personified Ukraine. This passage marks the first explicit appearance in Ukrainian literature of the image of Mother Ukraine lamenting her children. Further sections are addressed to the late prince’s wife, children, and friends, combining appeals for faithful service to the Polish–Lithuanian Commonwealth with exhortations to preserve the Orthodox faith, which would ensure the restoration of family honor and the continuity of the name (the «idea of eternal return»). The study demonstrates that the text is dominated by a baroque conception of worldly vanity and the inevitability of death, interpreted as the natural order of existence. A recurring symbolic motif is the candle, representing the fragility and transience of human life. The climactic section is marked by dramatic expressiveness and mystification: words about the death of his wife are placed into the mouth of Prince Janusz, although historically he remained unmarried and childless. This artistic device exemplifies the baroque dynamics of the text and its orientation toward emotional impact on the recipient.

References

Астаф'єв О. Еволюція форм ідентичності в текстах Д. Наливайка. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2018. № 1(28). С. 6–10.

Бойко М. Острозька та Дерманська друкарні. Блумінгтон : Т-во «Волинь» в Торонто, 1980. 152 с.

Возняк М.С. Історія української літератури : у 2-х кн. : навчальне видання. Вид. 2-е, перероб. Львів : Світ, 1992. Кн. 1.

Грушевський М.С. Історія України-Руси : в 11 т., 12 кн. / ред. П.С. Сохань. Київ : Наук. думка, 1995. Т. 6. 667 с.

Мельничук І.В. «Лямент дому княжат острозьких» у контексті танатологічного дискурсу української барокової поезії. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 54. С. 205–208. URL: https://repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2609/1/liament_domu.pdf

Ізборник: сайт. URL: http://litopys.org.ua/ukrpoetry/anto17.htm

Енциклопедія історії України: Додатковий том. Кн. 1: А–Я. Київ : Наукова думка, 2021. URL: http://www.history.org.ua/?termin=наливайко

Ісіченко І., Архиєпископ. Історія української літератури: епоха бароко (XVII–XVIIII ст. ). Львів : Святогорець, 2011.

Леп'явко С. Козацькі війни кінця 16 ст. в Україні. Чернігів : Сівер. думка, 1996. 288 с. ; Львів : Святогорець, 2011.

Лімборський І. Становлення художнього сентименталізму в українській літературі XVII–XVIII ст. Питання літературознавства. 1997. Вип. 4(61). С. 45–52.

Мартинюк Г.В. Ляменти в українській бароковій літературі : дис. … канд. філол. наук (доктора філософії) : 10.01.01. Київ, 2021.

Митр Іларіон. Князь Костянтин Острозький і його культурна праця. Вінніпег : Коштом Укр. православ. громади в Кенорі ; Онтаріо, 1958. 216 с.

Огородник І.В., Огородник В.В. Історія філософської думки в Україні. Курс лекцій : навчальний посібник. Київ : Знання КОО, 1999. 543 с.

Острозька академія XVI–XVII століття. Енциклопедія. Острог : Острозька академія, 2011. 512 с.

Запаско Я.П., Ісаєвич Я.Д. Пам’ятки книжкового мистецтва: каталог стародруків, виданих на Україні. Львів : Вища школа, 1981. 136 с.

Чайковський А.Я. Сагайдачний: історичний роман у трьох книгах. Київ : Дніпро, 1989.

Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. Київ : Орій, 1992. 230 с.

Шевчук С.Г. Смотрицький як представник релігійно-культурного руху на українських землях в кінці XVI ст. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/

handle/123456789/39252/2005_33_11.pdf?sequence=1

Published

2025-12-02

Issue

Section

A WORD FROM A YOUNG RESEARCHER