КОМП’ЮТЕРНИЙ ІНТЕЛЕКТ І … ТВОРЧІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-7Schlagworte:
computer intelligence, literary criticism, poetry, development, creativityAbstract
Дослідження проблеми розвитку творчих здібностей особистості не втрачає актуальності з часів Сократа до наших днів. Усна народна творчість сприяла розвиткові цих якостей задовго до появи теоретичних узагальнень. Водночас поява нових технічних можливостей зумовила необхідність подальшого наукового пошуку. Масове поширення штучного інтелекту (Gemini, GPT тощо) викликало занепокоєння фахівців загрозою масової маніпуляції. Очевидними також є переваги комп’ютерних систем у разі коректного використання. Інформатизація закладів освіти стала щоденною реальністю. Закономірною є увага до цих питань з боку академічних установ. Підтвердженням актуальності теми дослідження є той факт, що у вересні 2024 р. був проведений десятий науковий форум дослідників України і Польщі з красномовною назвою «Освіта для цифрової трансформації суспільства». Зауважимо неймовірну швидкість змін. Якщо у середині минулого століття були опубліковані перші теоретичні праці, присвячені питанням штучного інтелекту, то останніми роками стаємо свідками лавиноподібного зростання інформаційних потоків. Не випадково польські автори у видатній праці «Педагогічна енциклопедія ХХІ століття» розглядають питання інформаційного стресу і навіть «інформаційного потопу». На рівні міністерств аналізуються можливості використання штучного інтелекту. Популярними у колег стають книги з красномовною назвою «Дидактика творчості». Перспективним є вивчення можливостей штучного інтелекту в контексті літературної критики, професійної лінгводидактики. Інформація стає ефективною, коли після ознайомлення та обговорення на її основі приймаються конкретні програми, за виконанням яких здійснюється постійний моніторинг. Серед перспективних проблем, які мають суспільну значущість, поза сумнівом, є різнопланові питання особистісного самовдосконалення, дослідження компаративістичного спрямування, пошук ефективних шляхів модернізації закладів вищої освіти, розвиток творчих здібностей учасників навчального процесу.
Literaturhinweise
Брутман Н.Б., Наумчук Т. Штучний інтелект на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2023. № 1 (23). С. 211–219.
Вихрущ А.В. Академічне письмо: структура і завдання. Медична освіта. 2021. № 1. С. 112–116.
Вихрущ А.В. Велика гра Германа Гессе. Закарпатські філологічні студії. 2024. Випуск 35. Т. 2. С. 316–322.
Вихрущ А.В. Вибране для вибраних. Поезії. Тернопіль : Підручники і посібники, 2017. 176 с.
Вихрущ А.В. Есе в системі розумового виховання студентів. Медична освіта. 2023. № 4. С. 117–126.
Вихрущ А.В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10–11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В. 2024. С. 76–77.
Вихрущ А.В. Психологія творчості в контексті перемог і невдач Лесі Українки. Ідеологиня національної аристократії (на пошану 150-річчя від дня народження Л. Українки) : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 25– 26 лютого 2021 року / наукова редакторка Тетяна Єщенко. Львів, 2021. С. 426–432.
Вихрущ А.В. Концепт самотність – теорія й практика. Закарпатські філологічні студії. 2024. Випуск 34. Т. 2. С. 132–137.
Зубенко В. Штучний інтелект і вивчення іноземної мови. Закарпатські філологічні студії. 2023. Випуск 27. Т. 2. С. 80–85.
Креативне мислення: національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / кол. авт.: Т. Лісова (осн. авторка), В. Терещенко, Г. Бичко, М. Мазорчук, Г. Бондаренко, Т. Вакуленко; перекл. К. Шумова, Ю. Шпак; за ред. В. Терещенка та Г. Бондаренко. Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2024. 260 с.
Навольська Г.І. Силабус курсу Штучний інтелект на уроках іноземної/української мови. URL: https://tnpu.edu.ua/navchannya/sylabusy/PhD/014/SHI.pdf (дата звернення: 12.12.2024).
Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія. Том 1 / Вихрущ А.В., Гаврищак І.І., Гнатишин С.І. та ін. ; за ред. А.В. Вихруща, К.Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282 с.
Фенюк Л., Смушак Т., Крук З. Автоматизовані системи для аналізу структури та стилістики літературних текстів: використання штучного інтелекту. Вісник науки та освіти. 2024. № 9 (27). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024- 9(27)-469-485 (дата звернення: 12.12.2024).
Шестакова С.О. Вплив штучного інтелекту на розвиток стилістичної унікальності в академічному письмі. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1456 (дата звернення: 12.12.2024).
Vychrushch A. Samotność studentów pierwszego roku na uniwersytetach medycznych. Pedagogika katolicka. 2020. № 26 (1). S. 73–79.