STORYTELLING IN THE FORMATION OF PUBLIC SPEAKING OF HIGH SCHOOL STUDENTS AT UKRAINIAN LANGUAGE LESSONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-22

Keywords:

storytelling, method, development of public speaking, high school students, speech mastery.

Abstract

In connection with the search for unconventional methods, techniques and tools of teaching public speaking, we turn to storytelling, which is one of the powerful instruments in the process of developing oral speech skills and abilities. The article considers the issue of practical application of storytelling in forming public speaking. An analysis of publications on the use of storytelling in the teaching of oral speech has been conducted. Among the terms (means, approach, technology, communication trend, all-subject method), the definition of it as a method is scientifically based and accurate. Attention is focused on applying the storytelling method with adherence to the narrative structure as a creative story based on the content of fiction texts, a verbally described or natural situation, a picture, seen or heard, which contributes to the successful creation of one's own stories. The non-standard use of storytelling, its belonging to oral speech informational game exercises, the performance of which is preceded by recalling material on types of speech, focusing on the structure of the story (exposition, beginning, development of the action, culmination, denouement), on the main elements of the plot of the story (main characters, conflicts, environment, series of events, etc.). It is pointed out the direction of the teacher's work on the development of students' skills to present information in a logical and interesting way, to possess proper intonation, voice modulation, to adhere to language norms, means of logical and emotional expressiveness, indicators of speech culture; to create emotional narratives characterizing the images of the characters, effective use of metaphor, comparison, which impress with the art of storytelling. It has been found that the use of the storytelling method has engaged high school students, who created impressive public narrative texts and successfully recited them in front of the audience.

References

Амонашвілі Ш.О. Школа життя. Пер. з рос. Хмельницький: Подільський культурно-просвітницький центр ім. М. К. Реріха, 2002. 170 с.

Бондаренко Н. Storytelling як комунікаційний тренд і всепредметний метод навчання. Молодь і ринок. 2019. № 7. С. 130–135.

Васильківська Н.А. Сторітелінг у підготовці майбутніх фахівців початкової освіти. Професійна компетентність учителя Нової української школи: формування, розвиток та удосконалення: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 22 травня 2020 р. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 31–33.

Гич Г.М. Сторітелінг як інноваційна методика формування мовної компетентності учнів ЗНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. № 4. С. 188–191.

Гілевич Л. І. Сторітелінг в початковій школі як технологія розвитку критичного мислення. URL: https://18047.blogspot.com/- (дата звернення 18.09.2024).

Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Сторителінг на уроках української мови: до проблеми дидактичної номінації. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки Pedagogical sciences. 2021. Вип. 47. С. 97–103.

Кучерук О.А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика: Монографія. Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2011. 420 с.

Навчальні програми для 10–11 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 25.05.2022).

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів українською мовою навчання. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017. № 804).

Сторітелінг як метод навчання. URL: https://www.creativeschool. com.ua/blog/storitelling-yak-metod-navchannya/ (дата звернення: 25.09. 2024 ).

Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ: Рад. школа, 1976–1977. 668 с.

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20 serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (дата звернення: 09.11.2024).

Черноштанова М.Г. Методична розробка. Сторітелінг як метод навчання. URL: https://www.creativeschool. com.ua/blog/storitelling-yak-metod-navchannya/ (дата звернення: 5.11.2024).

Published

2024-12-11

Issue

Section

METHODOLOGICAL RESEARCH