СТОРІТЕЛІНГ У ФОРМУВАННІ ПУБЛІЧНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Елеонора ПАЛИХАТА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4995-1184
  • Галина БАЧИНСЬКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0001-6901-613X

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-22

Ключові слова:

метод, мовленнєва майстерність, розвиток публічного мовлення, старшокласники, сторітелінг.

Анотація

У зв’язку з пошуками нестандартних методів, прийомів і засобів навчання публічного мовлення звертаємося до сторітелінгу, який є одним із потужних інструментів процесу формування усномовленнєвих умінь і навичок. У статті розглядається проблема практичного застосування сторітелінгу під час формування публічного мовлення. Здійснено аналіз публікацій про використання сторітелінгу під час навчання учнів усного мовлення. Серед найменувань (засіб, підхід, технологія, комунікаційний тренд, всепредметний метод, прийом тощо) науково обґрунтованим і точним є визначення його як методу. Зосереджено увагу на застосуванні методу сторітелінг із дотриманням структури наративу як творчої розповіді за змістом текстів художньої літератури, вербально описаною чи природною ситуацією, картиною, побаченим чи почутим, що сприяє успішному створенню власних історій. Визначено нестандартність використання сторітелінгу, приналежність до усномовленнєвих інформаційно-ігрових вправ, виконанню яких передує пригадування матеріалу про типи мовлення, зосередженню уваги на структурі розповіді (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), на основних елементах сюжету оповіді (головні герої, конфлікти, середовище, низка подій тощо). Вказано на спрямування роботи вчителя над виробленням умінь учнів логічно й цікаво подавати інформацію, володіти правильною інтонацією, модуляцією голосу, дотримуватися мовних норм, засобів логіко-емоційної виразності, показників мовленнєвої культури; створювати емоційні наративи характеристики образів персонажів, ефективного використання метафори, порівняння, що вражають мистецтвом розповіді історій. З’ясовано, що формування умінь методом сторітелінг зацікавили старшокласників, які створювали вражаючі публічні тексти-розповіді й успішно їх виголошували їх перед авдиторією.

Посилання

Амонашвілі Ш.О. Школа життя. Пер. з рос. Хмельницький: Подільський культурно-просвітницький центр ім. М. К. Реріха, 2002. 170 с.

Бондаренко Н. Storytelling як комунікаційний тренд і всепредметний метод навчання. Молодь і ринок. 2019. № 7. С. 130–135.

Васильківська Н.А. Сторітелінг у підготовці майбутніх фахівців початкової освіти. Професійна компетентність учителя Нової української школи: формування, розвиток та удосконалення: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 22 травня 2020 р. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 31–33.

Гич Г.М. Сторітелінг як інноваційна методика формування мовної компетентності учнів ЗНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. № 4. С. 188–191.

Гілевич Л. І. Сторітелінг в початковій школі як технологія розвитку критичного мислення. URL: https://18047.blogspot.com/- (дата звернення 18.09.2024).

Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Сторителінг на уроках української мови: до проблеми дидактичної номінації. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки Pedagogical sciences. 2021. Вип. 47. С. 97–103.

Кучерук О.А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика: Монографія. Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2011. 420 с.

Навчальні програми для 10–11 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 25.05.2022).

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів українською мовою навчання. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017. № 804).

Сторітелінг як метод навчання. URL: https://www.creativeschool. com.ua/blog/storitelling-yak-metod-navchannya/ (дата звернення: 25.09. 2024 ).

Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ: Рад. школа, 1976–1977. 668 с.

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20 serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (дата звернення: 09.11.2024).

Черноштанова М.Г. Методична розробка. Сторітелінг як метод навчання. URL: https://www.creativeschool. com.ua/blog/storitelling-yak-metod-navchannya/ (дата звернення: 5.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ