A. S. PUSHKIN — MASTER OF PAINTING IN WORDS: ON THE QUESTION OF MODELING ACTION IN THE NOVEL "EUGENE ONEGIN"

Authors

  • Luiza Oliander Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

genre picture, hypertext, context, metatext, modeling, narration, subtext, poetics, rhyme, stanza, plot, text, A. Pushkin, Evgeniy Onegin, Mednyi Vsadnik (The Bronze Horseman)

Abstract

In the article, through the analysis of poetics, Pushkin’s mastery of painting by the word is examined. The article deals with stanzas containing a series of genre paintings which appear on the subtext level and in the metatext space. Those properties of Pushkin’s poetics, activating the co- creative abilities of the recipient, are revealed. A special attention is paid to the meaning-forming elements — words-markers and other codes, which, associating with real facts, revived in the memory of the recipient events that are outside the immediate content of the text, but somehow correlate with it. It is shown that the individual vital facts and events that occurred in the memory by reverse reading (N. Gey) can, in certain cases, serve as a clue to the «encrypted» meanings in the text. The rollcalls of the image system of the novel in verses “Eugene Onegin” with the image system of the poem “Mednyi Vsadnik” (“The Bronze Horseman”) are shown, which organize the metatext space of the novel and makes it possible to realize that “Russia is located at the crossroads of civilizational flows” (V. Schukin).

References

Богданова О. В. Современный взгляд на русскую литературу ХІХ — середины ХХ вв. / О. В. Богданова. СПб. : ИПК Береста, 2017. 560 с.

Бочаров С. Г. Поэтика Пушкина. Очерки. М. : Наука, 1974. 207 c.

Бураго С. Б. Набег язычества / Сергей Борисович Бураго. К. : Изд. Дом Дмитрия Бураго, 2013. — 672 с.

Гинзбург Л. Я. О лирике. Л.: Советский писатель,1964. 384 с.

Гроссман Л. Цех пера: эссеистика. М. : Изд-во Аграф, 2000. — 560 с. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.libex.ru/detail/book400439.html

Кротов П. А. Петербургский порт при Петре І. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.reenactor.ru/ARH/PDF/Krotov_00.pdf

Пушкин А. С. Евгений Онегин // Пушкин А. С. Полн. собр. соч.: В 10 т. М. : Изд-во АН СССР, 1957. Т. V. 638 с.

Пушкин А. С. Медный всадник // Там же. Т. IV. 595 с.

Руденко М. Д. Енергія прогресу. Вибрані праці з економії, філософії і космології / Упоряд. Р.А. Руденко. К. : ТОВ «Вид-во “КЛІО”», 2015. 680 с.

Смирнова Н. М. Воображение и творчество: когнитивный анализ // Социально-гуманитарное обозрение Социально-гуманитарное обозрение. 2018. № 3. С. 12 — 21. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/voobrazhenie-i-tvorchestvo-kognitivnyy-analiz

Степанова А. А. Эстетическое сознание и проблемы урбанизма в литературе эпохи модерна. Параллели, взаимодействия, целостность. Saarbruken (Deutschland): LAP Lambert Academic Publishing 2013. 254 с.

Терминологический словарь-тезаурус по литературоведению. М. : Флинта, Наука. Н.Ю. Русова, 2004 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://literaturologiya.academic.ru/339

Ю. Тынянов. «Архаисты и новаторы». Л.: «Прибой», 1929. 595с.

Шеллинг Ф. В. Ф. Й. Соч.: в 2 т. / Пер. с нем. / Сост., ред., авт. вступ. ст. А.В. Гулыга. М. : Мысль, 1987. Т. І. С. 227 489.

Щукин В. Русское западничество. Генезис — сущность — историческая роль. Łódź : Ibidem, 2001. 367 c.

Published

2023-06-15

Issue

Section

ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧІ СТУДІЇ