ON EXPLANATIVE SCHEMES OF IMAGING MODELS (USING THE EXAMPLE OF THE COGNITIVE SPACE "NATURE" IN THE SONGS OF BORIS GREBENSCHIKOV)

Authors

  • Svitlana Leshchak Jan Kochanowski University in Kielce
  • Oleh Leshchak Jan Kochanowski University in Kielce

Keywords:

Boris Grebenshchikov’s poetry, idiostyle, cognitive space, nature facts, explicative scheme, descriptive model, concept

Abstract

The paper distinguishes the function of a descriptive artistic model and the explicative schemes of its realization. The descriptive model is considered a struc- tural-model function responsible for the way of cognitive representation of reality that is pictured in a text, a series of texts, creative output of an author, or certain artistic trend. Semantics of a descriptive model is always connected to some cogni- tive space of the picture of the world. On the example of cognitive space “nature”, the authors focused on the main descriptive models and explicative schemes used by Boris Grebenshchikov in his poetical texts. Moreover, the authors determined the concepts most relevant to the poet’s idiostyle. These concepts either related to the image of nature or were used as the instruments of representation of human world through the prism of the world of nature.

References

Leszczak S., Leszczak О. Прагматика использования прецедентных текстов в песенном творчестве Бориса Гребенщикова, w: „Studia Rusycystyczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego”, Kielce 2012, nr 20, s. 59-70.

Лещак С. Автоцитирование в песенном творчестве Бориса Гребенщикова, в: Мова і культура. (Науковий журнал), Видавничий дім Дмитра Бураго, Київ 2014, Вип.17, т. 3(170), c.56-63.

Лещак С. Генетическая типология прецедентных текстов в песенном творчестве Бориса Гребенщикова, в: Язык, литература и культура России в ХХI веке. Теория и практика, Кельце 2011, с. 117-125.

Лещак С. Иронические смысловые трансформации прецедентных текстов в песнях Бориса Гребенщикова, в: Мова і культура. (Науковий журнал), Видавничий дім Дмитра Бураго, Київ 2013, Вип.16, т. 5 (167), c. 71-78.

Лещак С. Метафора пограничья в песенном творчестве Бориса Гребенщикова, „The Peculiarity of Man”, nr 17, Toruń 2013, s.287-300.

Лещак С. Саркастические смысловые трансформации прецедентных текстов в пространственно-временном континууме художественной картины мира Бориса Гребенщикова, „The Peculiarity of Man”, nr 19, Toruń 2014, s.301-318.

Лещак С. Философские смысловые трансформации прагматики прецедентных текстов в песнях Бориса Гребенщикова, в: Мова і культура. (Науковий журнал), Видавничий дім Дмитра Бураго, Київ 2012, Вип. 15, Т. V (159), с. 17-24.

Лещак С. Формальные модели употребления прецедентных текстов в песенном творчестве Б. Гребенщикова, „Przegląd Wschodnioeuropejski”. Olsztyn 2012, nr III, s. 467-479.

Лещак С. Фразеосинтаксические модели вербализации когнитивно -ментальных действий в идиостиле Бориса Гребенщикова w: „Studia Rusycystyczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego”, Kielce 2012, nr 23, s.11-21.

Published

2023-06-15

Issue

Section

Статті