BLOG AS A TOOL OF FOSTERING DIGITAL LITERACY AND COMMUNICATIVE SKILLS OF SECONDARY SCHOOL EFL LEARNERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-30

Keywords:

blog, Internet-communication, EFL language and speech skills, online interaction, digital literacy

Abstract

The paper addresses the issue of linguistic and didactic peculiarities of English blogs as a tool of forming EFL secondary school learners’ digital literacy and communicative competence. The acuteness of this research is determined by the necessity to make further exploration of the role of blog-technologies in enhancing students’ digital habits and fostering online interactive skills. The objective of the paper is to define language features of English blogs and to outline the ways blogs can be used in EFL teaching. Ukrainian national secondary school curricula indicate that a foreign language speech competence is achieved through acquisition of a number of skills, including the ones that are gained within informational and digital sphere that include the ability to learn a foreign language with the help of computer programs and social networks, to interact via informational-communicative technologies, to design foreign language digital products, to conduct a goal-oriented online communication etc. The above mentioned program requirements give reasons to state that an English blog can be viewed as a tool of fostering an overall foreign language speech competence including the skills of an online interaction. Incorporating blogs in the instructional service aims at managing and administering the educational process, improving EFL learners’ digital literacy, developing lexical and grammatical knowledge and habits, enhancing communicative skills of online blogging interaction and increasing motivation in a foreign language acquisition. In order to provide a systemic and successive teaching online interaction to secondary school students it is reasonable to stick to the following sequence of blog activities: teaching netiquette and enlarging the set of digital skills; teaching communicative strategies in commenting blog posts and linguistic framing of commentaries per se; teaching designing individual and group blog posts as coherent and cohesive texts that appeal to the reading audience and include audio-visual content and hyperlinks.

References

Бугайов М.В. Соціокультурний феномен блогів: культурологічний вимір : дис. … докт. філософії. Київ, 2023. 198 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5279/Бугайов_М_В_Дисертація.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 11.01.2024).

Гаталяк М. Особливості блогу як Інтернет-жанру. English for Specific Purposes. Збірник наукових тез. 2017. Вип. 4. С. 29–35. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5990/2/7.pdf (дата звернення: 28.12.2023).

Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна з професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. С. 8–16. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.816 (дата звернення: 05.01.2024).

Гнатишин С. Жанрово-стилістичні особливості блогів. Українська професійна мова: історія і сучасність : збірник матеріалів ІІІ регіональної науково-практичної конференції, присвяченої 60-річчю Тернопільського державного медичного університету імені І.Я. Горбачевського. Тернопіль : ТДМУ, 2017. С. 26–28. URL: https://repository.tdmu.edu.ua/bitstream/handle/1/8525/Збірник.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=26 (дата звернення: 10.01.2024).

Гомотюк О.Є., Біловус Л.І., Яблонська Н.М., Васильків О.В. Блог як мовленнєвий жанр: еволюція епістолярного жанру. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2021. № 17. URL: https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/17956 (дата звернення: 25.10.2023).

Долгушева О.В., Остапенко А.С. Застосування блог-технології у навчальному процесі з англійської мови. Збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Слово в сучасній науковій парадигмі: євроінтеграційний контекст», 30 листопада 2023 р. Кропивницький, 2023. С. 132–137.

Жигаліна О.О. Блог як гіпержанр Інтернет-комунікації. Психолінгвістика. 2009. Вип. 4. С. 210–216.

Жовнич О. Блог-технології як засіб оптимізації процесу формування англомовного писемного спілкування майбутніх журналістів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 318–321.

Крижанівська Г.Т. Блог як жанр Інтернет-комунікації. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2022. № 53. Т. 1. С. 77–81.

Матковська О. Перспективи лінгвістичних досліджень блогів. Людина. Комп’ютер. Комунікація. Львів : Львівська політехніка, 2015. С. 128–131.

Мирошниченко О. Зміст і структура цифрової компетентності майбутніх педагогів закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 119–123. Міхно С.В., Золотова С.Г. Формування творчої самостійності студентів засобами іншомовного письма. Філологічні трактати. 2021. Т. 13. № 2. С. 44–51. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/87697/1/Mikhno_Ftrk_2_2021.pdf (дата звернення: 15.12.2023).

Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / І.М. Зимомря та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Zymomrya.ta.in.14.07.pdf (дата звернення: 10.08.2023).

Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, 10–11 класи. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf (дата звернення: 29.09.2023).

Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, 5–9 класи : Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf (дата звернення: 11.08.2023).

Сидорук Г.І. Сучасні способи компресії лексичних одиниць в Інтернет-просторі. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2015. Вип. 225. С. 125–131.

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О.Я. 1–2 клас : Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743–22. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (дата звернення: 10.08.2023).

Bâldea, M., Maier, A., Simionescu, O. Using Blogs as a Communication Tool for Teaching Students in the Architecture Design Studio. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015. № 191. P. 2758–2762. URL: https://www.researchgate.net/publication/282496289_Using_Blogs_as_a_Communication_tool_for_Teaching_Students_in_the_Architecture_Design_Studio (дата звернення: 17.11.2023).

Benjamine, C. 2024’s most used internet abbreviations for tweeting and texting. Preply. URL: https://preply.com/en/blog/the-most-used-internet-abbreviations-for-texting-and-tweeting/. Updated January 7, 2024 (дата звернення: 09.01.2024).

Campbell, A P. Weblogs for Use with ESL Classes. The Internet TESL Journal. 2003. Vol. IX. № 2, February. P. 33–35. URL: http://iteslj.org/Techniques/Campbell-Weblogs.html (дата звернення: 27.12.2023).

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume with new descriptors. Council of Europe, 2018. URL: https://rm.coe.int/cefr-companion-volumewith-new-descriptors-2018/1680787989 (дата звернення: 08.01.2024).

Djuraskovic, O. Blogging Statistics 2023: Ultimate List with 47 Facts and Stats. First Site Guide. URL: https://firstsiteguide.com/blogging-stats/ (дата звернення: 01.01.2024).

Heitmayer, M., Schimmelpfennig, R. Netiquette as Digital Social Norms. International Journal of Human-Computer Interaction. 2023. P. 1–21. DOI: doi.org/10.1080/10447318.2023.2188534 (дата звернення: 11.01.2024).

Lestari, N. Improving the Speaking Skill by Vlog (Video Blog) as Learning Media: The EFL Students Perspective. Best practices in education management: Teaching, Learning and Research. 2019. Vol. 9. № 1. P. 915–925. DOI: http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i1/5490 (дата звернення: 08.01.2024).

Lin, Y. 10 Blogging Statistics You Need to Know in 2023 [Infographic]. Oberlo. Nov.13, 2022. URL: http://surl.li/pauik (дата звернення: 07.01.2024).

Mistretta, S. The New Netiquette: Choosing Civility in an Age of Online Teaching and Learning. Proceedings of International Journal on E-Learning. 2021. P. 323–345. URL: https://www.learntechlib.org/primary/p/217270/ (дата звернення: 09.01.2024).

Oral, Uğur. Netiquette: Fundamentals of Etiquette in Digital Communication. European Journal of Theoretical and Applied Sciences. 2023. Vol. 1. № 5. P. 833–847. DOI: https://doi.org/10.59324/ejtas.2023.1(5).70 (дата звернення: 05.01.2024).

Shea, V. The Core Rules of Netiquette. Online ed. Albion Books. URL: http://www.albion.com/netiquette/corerules.html (дата звернення: 15.08.2023).

Published

2024-04-09

Issue

Section

METHODOLOGICAL STUDIES