БЛОГ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ТА КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-30Ключові слова:
блог, Інтернет-комунікація, комунікативні вміння англійської мови, онлайн-взаємодія, цифрова грамотністьАнотація
У статті розглядаються лінгводидактичні особливості англомовного блогу як засобу формування цифрової грамотності та мовленнєвої компетентності учнів загальної середньої освіти. Актуальність дослідження зумовлюється потребою ґрунтовнішого вивчення питання ролі блог-технологій у розвитку іншомовних умінь онлайн-взаємодії та вдосконаленні цифрових навичок здобувачів освіти. Метою статті є визначення мовних особливостей блогів та їхнього дидактичного потенціалу в галузі навчання англійської мови. Навчальні програми для закладів загальної середньої освіти зазначають, що опанування іноземної мови здійснюється через набуття низки вмінь, у тому числі в межах інформаційно-цифрової компетентності, зокрема здатності вивчати іноземну мову з використанням спеціальних програмних засобів, соціальних мереж, спілкуватися іноземною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, створювати цифрові продукти іноземними мовами, взаємодіяти й співпрацювати онлайн. У контексті вимог програм блог як жанр Інтернет-комунікації стає засобом формування мовленнєвої компетентності загалом та онлайн-взаємодії зокрема. Залучення блогів в освітній процес з іноземної мови спрямоване на організацію й адміністрування самого навчального процесу, удосконалення цифрової грамотності, розвиток мовних навичок, формування комунікативних умінь у блогінгу як форми онлайн-взаємодії та підвищення рівня мотивації до вивчення іноземної мови. Із метою забезпечення систематичності та послідовності навчання учнів іншомовній онлайн-взаємодії доцільно дотримуватися таких етапів роботи з використанням блогів, як удосконалення цифрових навичок учнів і засвоєння ними правил мережевого спілкування, навчання комунікативних стратегій створення коментарів до дописів та їх мовно-стилістичного оформлення і навчання створенню власних блогових дописів як писемних текстових повідомлень, що характеризуються цілісністю і зв’язністю, логічністю викладення думок, апеляцією до читацької аудиторії, наявністю невербального (аудіовізуального) супроводу, інтертекстуальністю.
Посилання
Бугайов М.В. Соціокультурний феномен блогів: культурологічний вимір : дис. … докт. філософії. Київ, 2023. 198 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5279/Бугайов_М_В_Дисертація.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 11.01.2024).
Гаталяк М. Особливості блогу як Інтернет-жанру. English for Specific Purposes. Збірник наукових тез. 2017. Вип. 4. С. 29–35. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5990/2/7.pdf (дата звернення: 28.12.2023).
Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна з професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. С. 8–16. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.816 (дата звернення: 05.01.2024).
Гнатишин С. Жанрово-стилістичні особливості блогів. Українська професійна мова: історія і сучасність : збірник матеріалів ІІІ регіональної науково-практичної конференції, присвяченої 60-річчю Тернопільського державного медичного університету імені І.Я. Горбачевського. Тернопіль : ТДМУ, 2017. С. 26–28. URL: https://repository.tdmu.edu.ua/bitstream/handle/1/8525/Збірник.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=26 (дата звернення: 10.01.2024).
Гомотюк О.Є., Біловус Л.І., Яблонська Н.М., Васильків О.В. Блог як мовленнєвий жанр: еволюція епістолярного жанру. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2021. № 17. URL: https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/17956 (дата звернення: 25.10.2023).
Долгушева О.В., Остапенко А.С. Застосування блог-технології у навчальному процесі з англійської мови. Збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Слово в сучасній науковій парадигмі: євроінтеграційний контекст», 30 листопада 2023 р. Кропивницький, 2023. С. 132–137.
Жигаліна О.О. Блог як гіпержанр Інтернет-комунікації. Психолінгвістика. 2009. Вип. 4. С. 210–216.
Жовнич О. Блог-технології як засіб оптимізації процесу формування англомовного писемного спілкування майбутніх журналістів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 318–321.
Крижанівська Г.Т. Блог як жанр Інтернет-комунікації. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2022. № 53. Т. 1. С. 77–81.
Матковська О. Перспективи лінгвістичних досліджень блогів. Людина. Комп’ютер. Комунікація. Львів : Львівська політехніка, 2015. С. 128–131.
Мирошниченко О. Зміст і структура цифрової компетентності майбутніх педагогів закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 119–123. Міхно С.В., Золотова С.Г. Формування творчої самостійності студентів засобами іншомовного письма. Філологічні трактати. 2021. Т. 13. № 2. С. 44–51. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/87697/1/Mikhno_Ftrk_2_2021.pdf (дата звернення: 15.12.2023).
Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / І.М. Зимомря та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Zymomrya.ta.in.14.07.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, 10–11 класи. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf (дата звернення: 29.09.2023).
Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, 5–9 класи : Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf (дата звернення: 11.08.2023).
Сидорук Г.І. Сучасні способи компресії лексичних одиниць в Інтернет-просторі. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2015. Вип. 225. С. 125–131.
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О.Я. 1–2 клас : Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743–22. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
Bâldea, M., Maier, A., Simionescu, O. Using Blogs as a Communication Tool for Teaching Students in the Architecture Design Studio. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015. № 191. P. 2758–2762. URL: https://www.researchgate.net/publication/282496289_Using_Blogs_as_a_Communication_tool_for_Teaching_Students_in_the_Architecture_Design_Studio (дата звернення: 17.11.2023).
Benjamine, C. 2024’s most used internet abbreviations for tweeting and texting. Preply. URL: https://preply.com/en/blog/the-most-used-internet-abbreviations-for-texting-and-tweeting/. Updated January 7, 2024 (дата звернення: 09.01.2024).
Campbell, A P. Weblogs for Use with ESL Classes. The Internet TESL Journal. 2003. Vol. IX. № 2, February. P. 33–35. URL: http://iteslj.org/Techniques/Campbell-Weblogs.html (дата звернення: 27.12.2023).
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume with new descriptors. Council of Europe, 2018. URL: https://rm.coe.int/cefr-companion-volumewith-new-descriptors-2018/1680787989 (дата звернення: 08.01.2024).
Djuraskovic, O. Blogging Statistics 2023: Ultimate List with 47 Facts and Stats. First Site Guide. URL: https://firstsiteguide.com/blogging-stats/ (дата звернення: 01.01.2024).
Heitmayer, M., Schimmelpfennig, R. Netiquette as Digital Social Norms. International Journal of Human-Computer Interaction. 2023. P. 1–21. DOI: doi.org/10.1080/10447318.2023.2188534 (дата звернення: 11.01.2024).
Lestari, N. Improving the Speaking Skill by Vlog (Video Blog) as Learning Media: The EFL Students Perspective. Best practices in education management: Teaching, Learning and Research. 2019. Vol. 9. № 1. P. 915–925. DOI: http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i1/5490 (дата звернення: 08.01.2024).
Lin, Y. 10 Blogging Statistics You Need to Know in 2023 [Infographic]. Oberlo. Nov.13, 2022. URL: http://surl.li/pauik (дата звернення: 07.01.2024).
Mistretta, S. The New Netiquette: Choosing Civility in an Age of Online Teaching and Learning. Proceedings of International Journal on E-Learning. 2021. P. 323–345. URL: https://www.learntechlib.org/primary/p/217270/ (дата звернення: 09.01.2024).
Oral, Uğur. Netiquette: Fundamentals of Etiquette in Digital Communication. European Journal of Theoretical and Applied Sciences. 2023. Vol. 1. № 5. P. 833–847. DOI: https://doi.org/10.59324/ejtas.2023.1(5).70 (дата звернення: 05.01.2024).
Shea, V. The Core Rules of Netiquette. Online ed. Albion Books. URL: http://www.albion.com/netiquette/corerules.html (дата звернення: 15.08.2023).