ЛІНГВОСТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МОВНИХ ПОРТРЕТІВ У ПРОЗІ ВАСИЛЯ СЛАПЧУКА
DOI:
https://doi.org/10.25128/2304-1222.20.50.10Ключові слова:
мовний портрет, типологія мовних портретів, мовні засоби портретування, соматизм, вестизм, порівняння, епітет, метафораАнотація
У статті описано лінгвостилістичні особливості мовних портретів у прозі Василя Слапчука, зокрема у романах «Дикі квіти», «Осінь за щокою», «Сліпий дощ», «Поміж світів і сяяння світил» та повістях «Клітка для неба» і «Жінка зі снігу». З’ясовано, що мовні портрети у творах письменника перш за все створюють у читача уявлення про зовнішність персонажів, особливості їх характеру, почуттєвої сфери, мовлення, рухів, фізичного чи психологічного стану, є засобом образної конкретизації та індивідуалізації, а також засобом вираження авторського ставлення до описуваного. Виявлено: залежно від кількості описуваних персонажів у мовному портреті та гендерних характеристик, у прозових творах Василя Слапчука переважає одиничний жіночий портретний різновид. Виокремлено також мовні засоби портретування у фізичних портретах – соматизми та вестизми, у психологічних – кінетичну лексику. Описано соматизми, які наявні у всіх типах мовних портретів і представлені іменниками на позначення тіла людини та його частин (структурні – голова, обличчя, очі, ніс, губи, руки, ноги, структурно-виокремлювальні – вуса, борода, щетина, лисина, коси, груди, талія і структурно-характеристичні – пика, морда, баньки), вестиальну та кінетичну лексику. Визначено, що конкретизація та індивідуалізація персонажів у мовних портретах здійснюється за допомогою засобів образності, найбільш виразними із яких є порівняння, епітет та метафора.
Посилання
Бондар-Терещенко, І. (2004), Від пафосу до скепсису: реконструкція сакрального в поезії Василя Слапчука, Слово і час. № 7. 48–51 [Bondar-Tereshchenko, І. (2004), Vid pafosu do skepsisu: rekonstruktsiya sakral’noho v poeziyi Vasilya Slapchuka, Слово і час. No 7. 48–51].
Мединська, А. (2003), Національно-культурний аспект підтексту поезій Василя Слапчука. Філологічні студії: наук. часопис. Луцьк. № 2. 109–122 [Medins’ka, А. (2003), Natsional’no-kul’turniy aspekt pidtekstu poeziy Vasilya Slapchuka. Філологічні студії. Lutsk. No 2. 109–122].
Оляндер, Л. К. (1999), Про творчість Василя Слапчука. «Роде наш красний…». Волинь у долях краян і людських документах. Луцьк. Т.3. 197–209 [Olander, L. K. (1999), Pro tvorchist’ Vasilya Slapchuka. «Rode nash krasniy…». Волинь у долях краян і людських документах. Lutsk. T.3. 197–209].
Писаренко, К. В. (2016), Типологія мовних портретів персонажів у художніх текстах триптиху «Хресна проща» Р. Іваничука: змістовий аспект. Лінгвістичні дослідження: збірник наукових праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків, Вип. 42. 150–155 [Pisarenko, K. V. (2016), Tipolohiya movnikh portretiv personazhiv u khudozhnikh tekstakh triptikhu «Khresna proshcha» R. Ivanicchuka: zmistoviy aspekt. Linhvistichni doslidzhennya: zbirnik naukovikh prats’ KhNPU im. H. S. Skovorodi. Kharkiv. Vip. 42. 150–155].
Скачков, А. Ю. (2007), Лінгвостилістичні особливості портретних описів у творах М. Коцюбинського: автореф. дис. ... канд. філол. наук. Харків [Skachkov, A. Yu. (2007), Linhvostilistichni osoblivosti portretnikh opisiv u tvorakh M. Kotsyubins’koho: avtoref. dis. ... kand. filol. nauk. Charkiv].
Штонь, О. П. (2016), Порівняння в авторській мовній картині світу Василя Слапчука. Наукові записки ТНПУ. Серія: Мовознавство. Вип. І (25). 118–123 [Shton’, О. P. (2016), Porivnyannya v avtors’kiy movniy kartini svitu Vasilya Slapchuka. Naukovi zapiski TNPU. Серія: Мовознавство. Vip. І (25). 118–123].
Штонь, О. П. (2018), Мовні засоби вираження суб’єктивно-іронічної модальності у прозі Василя Слапчука. Лінгвістичні дослідження: збірник наукових праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків. Вип. 48. 264–269 [Shton’, О. P. (2018), Movni zasobi virazhennya subyektivno-ironichnoyi modal’nosti u prozi Vasilya Slapchuka. Linhvistichni doslidzhennya: zbirnik naukovikh prats’ KhNPU ім. H. S. Skovorodi. Kharkiv. Vip. 48. 264–269].