ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ ВМІННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: СУТНІСТЬ, ВИДИ, ЗМІСТОВІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.9

Ключові слова:

інформаційно-цифрові вміння, цифрова інформація, онлайн-комунікація, молодші школярі, початкова школа

Анотація

У статті з’ясовано сутність поняття «інформаційно-цифрові вміння» як вміння опрацьовувати цифрову інформацію, зокрема й комунікувати онлайн, і добирати відповідні засоби ІКТ та алгоритми дій з ними для реалізації власного запиту. Охарактеризовано види та зміст інформаційно-цифрових умінь учнів початкової школи: вміння шукати інформацію в інтернеті – оволодіння молодшими школярами здатністю швидко та якісно, використовуючи Глобальну мережу, отримувати відповіді на власні пошукові запити; вміння критично оцінювати цифрові дані – здатність молодшого школяра осмислювати інформацію з інтернет-джерел та усвідомлювати її відповідність науковій чи соціальній дійсності; вміння обирати необхідні для виконання навчального завдання цифрові засоби – здатність молодших школярів використовувати таке комп’ютерне програмне та апаратне забезпечення чи онлайн-інструменти, які дають змогу реалізувати навчальне завдання за найменших витрат часу, зусиль та ресурсів; вміння добирати та використовувати цифрові засоби для онлайн-комунікації – здатність молодших школярів визначати, які засоби ІКТ найповніше сприятимуть реалізації мети їхнього комунікативного запиту, та використовувати їх для навчання та у повсякденному житті; вміння «нетикету» – здатність молодших школярів етично поводитися в інтернеті; вміння створювати та редагувати цифровий продукт – здатність учнів початкової школи продукувати та вносити зміни у діджитал-файли; вміння безпечно поводитися в інтернеті – сформована на основі знань та досвіду здатність виконувати онлайн-діяльність без шкоди для власного здоров’я, здоров’я інших та матеріального становища; вміння самостійно вирішувати елементарні технічні проблеми – здатність молодших школярів усувати найпростіші неточності у роботі комп’ютера чи смартфона.

Посилання

Дементієвська Н. П. Формування навичок критичного оцінювання веб-ресурсів і проблема безпеки учнів в інтернеті. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. №7. С. 46–51. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_7_9 (дата звернення: 06.01.2023).

Державний стандарт початкової освіти. Київ, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 04.01.2023).

Заблоцька О. С. Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2008. Вип. 40. С. 63–68.

Національна економічна стратегія на період до 2030 року. Київ, 2021. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/604/13e/648/60413e6481b69340709542.doc (дата звернення: 05.01.2023).

Олешко А. А., Усатенко А. О. Формування та розвиток цифрової компетентності персоналу. Інвестиції: практика та досвід. 2019. №23. С. 16–19.

Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації / упорядн.: І. Коберник, З. Звиняцьківська. Київ. 2020. 71 с. URL:

https://rada.info/upload/users_files/41919831/4c6d4edbb7e057a3ecea236cc72d989d.pdf (дата звернення: 05.01.2023).

Петренко С. І. Аналіз проблеми безпечної роботи учнів початкових класів у мережі інтернет. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. №1 (19). С. 85–92.

Решетілова О. М., Рижков Я. І. Особливості цифрової грамотності та критичного мислення в умовах сучасної комп’ютеризації. Вчені записки кафедри документознавства та інформаційної діяльності (КДІД): зб. наук. праць. 2022. Вип. 4. С. 69–72.

Словник української мови: в 11 томах / АН УРСР. Інститут мовознавства; гол. редкол. І. К. Білодіда; ред. тому: ред. тому: А. А. Бурячок, П. П. Доценко. К.: Наукова думка, 1973. Т. 4. 480 с.

Стєганцева В. Діагностика вихідного рівня сформованості інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2021. №1 (100) С. 118–128. URL: https://doi.org/10.31865/2077-1827.1002021.245406 (дата звернення: 05.01.2023).

Чайка В. М. Основи дидактики : навч. посіб. К. : Академвидав, 2011. 240 с.

Шишак А. М. Вміння безпечно поводитися в інтернеті: сутність та засоби формування в учнів початкової школи. Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи: матеріали науково-практичної інтернет-конференції молодих науковців та студентів. Вип. 8. Бердянськ, Вінниця, Донецьк, Дрогобич, Житомир, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Ізмаїл, Кам’янець-Подільський, Київ, Кропивницький, Луцьк, Львів, Мукачево, Ніжин, Одеса, Ужгород, Умань, Херсон, Чернівці, Чернігів, 2022. С. 164–166.

Шквир О. Критичне мислення молодших школярів: сутність і особливості. Молодь і ринок. 2019. №4 (171). С. 27–32.

Янкович О. І. Моральне виховання учнів молодшого шкільного віку в процесі реалізації медіаосвіти. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 33. С. 18–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2017_33_4 (дата звернення: 05.01.2023).

Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 48 p. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/webdigcomp2.1pdf_%28online%29.pdf (дата звернення: 04.01.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11