ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З МАШИНОЗНАВСТВА У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.34

Ключові слова:

учитель трудового навчання та технології, машинознавство, привід машини, технічні явища

Анотація

Розкрито розв’язання проблеми низького рівня машинознавчих знань майбутніх учителів трудового навчання та технології. З’ясовано, що в її основі лежить суперечність між фактичним змістом машинознавчої підготовки студентів і змістом технологічної освіти школярів. Поставлено мету розкрити особливості машинознавчих знань студентів, заснованих на вивченні технології перетворення механічної енергії обертального руху для забезпечення функціонування робочих органів машин. Використано методи аналізу і синтезу здобутків сучасної машинознавчої науки та наукових здобутків про технологічну освіту. З’ясовано, що в напрацюваннях дослідників машинознавства, дослідників технологічної освіти школярів достатньо орієнтирів для обґрунтованого вибору предмета вивчення. Розкрито, що для формування у студентів загального уявлення про машини предмет вивчення має забезпечити великий обсяг знань про типи робочих машин та одночасно повинен мати помірний зміст. Встановлено, що таким суперечливим вимогам відповідає привід машини. Описано, що поняття «привід» має властивість фрактальності, а це дає змогу вільного переходу від вивчення приводу якого-небудь механізму до вивчення приводу будь-яких робочих машин. Описано, що умовою вибору змісту навчального матеріалу для формування в студентів загального уявлення про машини є використання розумової операції абстрагування та відповідного переходу з рівня опису морфології і функціонування технічних об’єктів на рівень технології перетворення енергії. Обґрунтовано, що дидактичну цінність мають базові технічні явища приводу машини: передача механічного руху на відстань, зміна кінематичних параметрів механічного руху і зміна силових параметрів механічного руху. З’ясовано, що знання про базові технічні явища мають інтегровану природу, об’єднуючи в органічне ціле технічні та природничо-наукові знання.

Посилання

Білан А. М., Гетта В. Г. Методика навчання будови автомобіля: навч. посібник. Чернігів: ЧНПУ, 2012. 333 с.

Гетта В. Г., Єрмак С. М. Компетентнісний підхід щодо підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2019. № 1. С. 28–38. URL: https://sjeducation.academysps.edu.ua/hetta-v-yermak-s-1-2-en/

Гріффен Л. О. До питання про визначення техніки. Питання історії науки і техніки. 2013. № 3. С. 2–12. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/77715/02-Griffen.pdf?sequence=1

Гушулей Й. М. Теорія і практика загальнотехнічної підготовки учнів у процесі трудового навчання: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02. Київ, 2000. 36 с.

Кітова О. А. Підготовка вчителя трудового навчання в педагогічній спадщині В. Сидоренка. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова: Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2015. Вип. 51. С. 132–137. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2015_27

Коберник О. М. Концептуальні засади технологічної освіти учнівської молоді в Україні. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. 2010. Вип. 2. С. 273–280. URL: http://znp.udpu.edu.ua/article/view/188061

Корець М. С. Методика викладання технічних навчальних дисциплін: навч. посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. 240 с.

Руська Р. В. Теорія імовірності та математична статистика в психології: навч. посібник. Тернопіль: ЗУНУ, 2020. 112 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38426/1/%d0%a2%d0%86%d0%9c%d0%a1_%d0%9f%d0%a1.pdf

Сліпчишин Л. В. Техніко-технологічна культура та її розвиток у гуртку. Проблеми освіти. 2015. Вип. 85. С. 181–186. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24372/+2015-Tekhnik-technolog_cultura_circle.pdf?sequence=1

Соловей В. В. Сутність технологічної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2008. Вип. 19. С. 480–485.

Стешенко В. В. Основні підходи до визначення змісту і структури технологічної освіти в Україні (щодо проекту Концепції технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України). Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 1. С. 226–231. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2014_1_35

Терешкун О. Ф. Основні причини багатоманітності визначень техніки. Знання. Освіта. Освіченість: матеріали III міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 28–29 вер. 2016 р. Вінниця, 2016. С. 151–152. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/28131/1562-5679-1-PB.pdf?sequence=1

Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навч. посібник. Умань: Візаві, 2014. 304 с.

Туташинський В. І. Основи машинознавства: метод. посібник. Київ: Педагогічна думка, 2019. 79 с.

Юрженко В. В. Феноменологічні аспекти лінгводидактики у змістовому полі технологічної освітньої галузі. Національна ідентичність в мові і культурі: матеріали XIV міжнар. конф., м. Київ, 21–22 квіт. 2021 р. Київ: НАУ, 2021. С. 205–211. URL: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/51852/1/Yurzhenko.pdf

Ivanchuk A., Zuziak T., Marushchak O., Matviichuk A., Solovei V. Training pre-service technology teachers to develop schoolchildren’s technical literacy. Problems of Education in the 21st Century. 2021. Vol. 79 (4). P. 554–567.

Koller R. Konstruktionsmethode für den Maschinen-, Geräte- und Apparatebau. Berlin: Shringer-Verlag, 1979. 194 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11