ПРОБЛЕМИ СЕКСУАЛЬНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ УКРАЇНИ В СВІТЛІ «СТАНДАРТІВ СЕКСУАЛЬНОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПІ»
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.21Ключові слова:
сексуальність, сексуальна соціалізація, статеве виховання, сексуальна культура, сексуальна освіта, стандарти, мультидисциплінарністьАнотація
Зазначено, що в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. у суспільстві під впливом глобалізації та інформатизації відбулися кардинальні зміни у сфері сексуальних цінностей української молоді: плюралізм і толерантність в ставленні до статевого життя; автономізація підліткової та юнацької сексуальності від зовнішніх форм контролю; комерціалізація сексу (проституція, порнографія, еротизація реклами тощо); реабілітація нерепродуктивних форм сексуальності; легалізація одностатевого кохання тощо. Відчувалася необхідність докорінного поліпшення теоретичного і практичного вирішення проблем сексуальної соціалізації. Вказано, що першим кроком до реалізації цієї мети стало прийняття Європейським Союзом (ЄС) у 2010 р. «Стандартів сексуальної освіти в Європі», які поклали початок створенню нормативної бази сексуальної соціалізації учнівської молоді й мали сприяти поширенню цілісної системи сексуальної освіти і статевого виховання та надання їх дітям і молоді. На великому масиві дослідного матеріалу показано низький рівень сексуальної освіченості і сексуальної культури українських школярів, названо фактори, котрі гальмують впровадження у загальноосвітні заклади курсів сексуальної освіти, що рекомендовані ВООЗ для всіх європейських країн. На досвіді освітніх систем ЄС підкреслено позитивні сторони впровадження у систему освіти України систематичних курсів сексуальної освіти. Визначено критерії оцінки успішної реалізації сексуальної соціалізації: статева проблематика розглядається та обговорюється відкрито, як позитивна, інтегративна частина здоров’я; програми сексуальної освіти повинні бути адаптовані до конкретних потреб і реалій відповідної країни; має бути підтримка державою заходів із сексуальної соціалізації; сексуальна соціалізація враховує ґендерний аспект; обов’язкова прив’язка сексуальної соціалізації до дошлюбної підготовки школярів і відповідального батьківства; партнерство школи та сім’ї, урядових і недержавних організацій, різних консультаційних центрів при вирішенні проблем сексуальної соціалізації школярів тощо.
Посилання
Бялик О. Сучасні тенденції статевого виховання учнівської молоді в країнах Євросоюзу: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07. Умань, 2017. 547 с.
Конституційний суд Австрії дозволив реєструвати громадянам третю стать. URL: https://ukr.segodnya.ua/world/europe/konstitucionnyy-sud-avstrii-razreshil-registrirovat-grazhdanamtretiy-pol-1150884.html
Кравець В. П. Зміст, форми і технології статевого виховання школярів у зарубіжних країнах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2018. № 3. С. 88–97.
Легалізація одностатевих шлюбів у країнах світу. Довідка. URL: https://www.lgbt.org.ua/news/show_722/
Паничок Т. Я. Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині: дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Тернопіль, 2010. 163 с.
Потапова Т. Життя без дітей: чайлдфрі по-українськи. URL: https://life.pravda.com.ua/travel/2009/11/12/33004/
Про так звану «легалізацію інцесту» в Європі. URL: http://uogcc.org.ua/ua/letters/article/?article=16192
«Секс – не монстр»: Папа Римський виступив з потужною заявою. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/abroad/seks-tse-ne-monstr-papa-rimskij-vistupiv-z-potuzhnoyuzayavoyu.htm
США: постнатальний аборт, або Вбивство дитини після народження. URL: https://credo.pro/2019/02/230171
Medero F. Programa de Educación Afectivo Sexual. Educación Secundaria Edita: Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia e Instituto Andaluz de la Mujer, 2009. 32 s.
Policies for Sexuality Education in the European Union. Brussels: European Parliament. 2013. 52 p.
Standards for Sexuality Education in Europe. WHO Regional Office for Europe and BZgA. Federal Centre for Health Education, BZgA, Cologne, 2010. 75 p.