ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ ЖІНОЧИХ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ У ГАЛИЧИНІ НА ПРИКЛАДІ БЕРЕЖАНСЬКОЇ УЧИТЕЛЬСЬКОЇ СЕМІНАРІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.23

Ключові слова:

жіноча вчительська семінарія, м. Бережани, підготовка вчителів, шкільне законодавство

Анотація

На основі архівних джерел і наукових публікацій виокремлено коло питань, пов’язаних з історією становлення жіночих освітніх закладів у Галичині на зламі ХIХ–ХХ ст. Висвітлення особливостей становлення та розвитку жіночих семінарій з підготовки вчителів на українських землях у складі Австро-Угорської імперії і Другої Речі Посполитої розглянуто на прикладі державної жіночої учительської семінарії в Бережанах. З’ясовано, що запровадження нових навчальних закладів – чоловічих і жіночих вчительських семінарій відбувалося на основі шкільного закону 1869 р. Австро-Угорщини, що запроваджував суттєві зміни у процес підготовки вчителів. Встановлено, що жіночі заклади освіти створювалися в імперії для забезпечення народних (початкових) шкіл учителями та мали на меті професійну самореалізацію жінок. З’ясовано, що жіноча учительська семінарія в Бережанах відкрилася у 1910/1911 н. р. Проаналізовано документи із Центрального державного історичного архіву України у м. Львові, зокрема матеріали фонду 179 «Кураторія Львівського шкільного округу», справи 1111 «Справа про передачу приміщення в замку Сенявських у м. Бережани місцевою міською громадою для заснованої жіночої семінарії». На підставі розгляду документів справи про передачу приміщення замку Сенявських у Бережанах для жіночої семінарії розкрито зміст офіційної переписки органів державної і місцевої влади стосовно розміщення і фінансування жіночої вчительської семінарії впродовж 1913–1926 рр. З’ясовано, що історичний досвід становлення і розвитку жіночої освіти в Галичині на прикладі Бережанської учительської семінарії є важливим надбанням української науки і освіти.

Посилання

Halay M. P. Osvіtnia polіtika Drugoi Recі Pospolitoi ta stavlennja do nei ukrainskoi spіlnoty Shіdnoi Galichyny (na prikladі Ternopіlskogo voevodstva) [Educational policy of the Second Polish-Lithuanian Commonwealth and the attitude of the Ukrainian community of Eastern Galicia to it (on the example of Ternopil principality)]: avtoref. dis. ... kand. іst. nauk: 07.00.01. Ternopіl, 2013. 24 s.

Іvah S. Peredumovi osvіtnoi dіjalnostі predstavnic zіnocogo ruhu u kontekstі rozvytku ukrainskogo skіlnictva Galicini (kіnec XIX – persa tretyna XX stolitja) [Prerequisites for the educational activities of representatives of the women's movement in the context of the development of Ukrainian schooling in Galicia (late XIX- first third of the XX century)]. Ljudinoznavcі studіi: zb. nauk. prac DDPU іm. Іv. Franka. Drohobych, 2018. Vip. 7/39. S. 85‒103.

Maslіj G. Pіdgotovka vcitelіv u zіnocih serednіh navcalnih zakladah: zahіdnoukrainskij kontekst (druga polovina XIX-pocatok XX st.) [Teacher training in women's secondary schools: the Western Ukrainian context (second half of the XIX-beginning of the XX century)]. Naukovі zapiski Ternopіlskogo nacіonalnogo pedagogіcnogo unіversitetu. Seria Pedahohika. 2009. №1. S. 80–84.

Nagacevska Z. Pedagogіcna dumka і prosvіtnictvo v zіnocomu rusі Zahіdnoi Ukraini (druga polovina XIX st. – 1939 r.) [Pedagogical thought and education in the women's movement of Western Ukraine (second half of XIX – 1939)]: monografіja. Іvano-Frankіvsk, 2007. 764 s.

Stuparik B. M. Skіlnictvo Galicini (1772–1939) [Schooling in Galicia (1772–1939)]: monografіja. Іvano-Frankіvsk, 1994. 144 s.

ZDIA Ukraini u m. Lvovі. F. 179. (Kuratorіja Lvіvskogo skіlnogo okrugu). Op. 3. Spr. 1111. (Sprava pro peredacu primіschennja v zamku Senjavskih u m. Berezani mіscevoju mіskoju gromadoju dlja zasnovanoi zіnocoi semіnarіi [The case of the transferштп of premises in the Senyavsky Castle in Berezhany by the local city community for the established women's seminary]). 92 ark.

Slіhta І. Polska vs ukrainska іdenticnostі: osvіtnja polіtika u Drugіj Recі Pospolitіj і formuvannja ukrainskoi nacіi [Polish vs Ukrainian identity: educational policy in the Second Polish-Lithuanian Commonwealth and the formation of the Ukrainian nation]. Іntermarum: іstorіja, polіtika, kultura. Zitomir, 2014. № 1. S. 194–203.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15