ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОСВІТНІМИ ЗАКЛАДАМИ ПОДІЛЛЯ (1920–1925 РОКИ)
Ключові слова:
професійно-педагогічна підготовка, короткотермінові педагогічні курси, інститут народної освіти, вищі постійні трирічні педагогічні курси, ПоділляАнотація
Дослідження базується на аналізі основних аспектів професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів освітніми закладами Поділля (1920–1925 рр.). На основі архівних та літературних джерел простежено історію становлення Вінницьких короткотермінових педагогічних курсів для шкільних працівників і діячів з дошкільного та позашкільного виховання, Вінницького інституту народної освіти та вищих постійних трирічних педагогічних курсів (Вінницьких, Тульчинських, Бершадських, Ольгопільських, Гайсинських, Тиврівських, Хмільницьких, Немирівських, Жолоб’янських та ін.), створених для забезпечення вчителями всіх типів шкіл означеного періоду. Розглянуто зміни та нововведення в навчально-виховному процесі освітніх закладів, виокремлено особливості професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів в історії становлення вітчизняної педагогічної системи. Доведено, що професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів освітніми закладами Поділля в 1920–1925 рр. пройшла шлях численних реформувань і надалі потребує глибокого вивчення. Доведено, що Вінницький інститут народної освіти та вищі постійні трирічні педагогічні курси стали провідними закладами освіти в професійній підготовці вчителів на Поділлі (1920–1925 рр.). Зазначено, що звернення до історичних аспектів, однією з яких є професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів, має певне науково-практичне значення і надалі потребує глибокого вивчення.
Посилання
Дем’яненко Н. М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в Україні (ХІХ – перша третина ХХ ст.): монографія / Н. М. Дем’яненко. – К.: ІЗМН, 1998. – 328 с.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1208. 25 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп 1. Спр. 1209 а. 33 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1213. 87 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1216. 74 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1218. 84 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1219. 105 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр.1221. 64 арк.
ДАВіО. Ф. Р-254. Оп. 1. Спр. 1222. 156 арк.
ДАВіО. Ф. Р-256. Оп. 3. Спр. 10. 523 арк.
ДАВіО. Ф. Р-256. Оп. 1. Спр. 634. 772 арк.
ДАВіО. Ф. Р-842. Оп. 4. Спр. 78. 68 арк.
ДАВіО. Ф. Р-847. Оп. 1. Спр. 269. 68 арк.
ДАВіО. Ф. Р-847. Оп 1. Спр. 273. 29 арк.
ДАВіО. Ф. Р-847. Оп. 1. Спр. 274. 219 арк.
ДАВіО. Ф. Р-1941. Оп.1. Спр. 1. 156 арк.
ДАВіО. Ф. Р-1941. Оп. 1. Спр. 5.193 арк.
Записки Вінницького українського педагогічного технікуму. – Вінниця: Вид-во. Вінукрпедтехнікуму, 1929. – 132 с.
Попович М. В. Нарис історії культури України / М. В. Попович. – К.: АртЕл, 1998. – 728 с.
Ряппо Я. Новый етап реформы педагогического образования / Я. Ряппо // Шлях освіти. – 1923. – № 7–8. С. 20–34.
Сірополко С. Історія освіти в Україні / С. Сірополко. – К.: Наук. думка, 2001. – 912 с.