ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: СІНГАПУР – УКРАЇНА, ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.1Ключові слова:
цінності, навчання впродовж життя, емоційний інтелект, взаємодія, критичне мисленняАнотація
Здійснено порівняльний аналізу формування ціннісних орієнтирів дітей дошкільного віку в Сінгапурі та Україні. Відзначено, що відповідно до суспільних викликів у світі в Сінгапурі акцентовано увагу на особливостях успішного реформування системи освіти загалом та дошкільної галузі зокрема. Зроблено аналітичний огляд дослідження зарубіжними та українськими науковцями змісту реформування освітньої системи Сінгапуру в контексті вивчення питання формування ціннісних орієнтацій у дітей дошкільного віку в Україні і Сінгапурі. Виокремлено якісні зміни, необхідні для формування цілісного ціннісного підходу до організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти України: здійснення навчання за допомогою гри, спрямованої на розвиток не лише інтелектуальної, а й емоційної сфери, та закладання основ формування ключових навичок у ХХІ ст. Розкрито проблемні моменти реформування дошкільної освіти Сінгапуру та особливості державної політики щодо їх вирішення. Проаналізовано підхід у дошкільній освіті обох країні до вільної гри дітей з метою формування соціальних компетентностей і цінностей спілкування. Визначено необхідні для розвитку ключових цінностей дітей дошкільного віку в Україні зміни, що потребують закріплення на законодавчому рівні, створення та запровадження загальнодержавних програм як для закладів дошкільної освіти, так і для курсів/інститутів підвищення кваліфікації педагогів. Виокремлено вимоги щодо формування мотивації працівників дошкільної галузі та підготовки педагогічних працівників в Україні, здатних забезпечити процес розвитку критичного і творчого мислення дошкільнят на основі принципу навчання впродовж життя та виховання за допомогою гри особистості із цілісним ціннісним світоглядом.
Посилання
Alishev T., Gilmutdinov Kh. [Experience in creating a world-class educational system]. Opyt sozdania obrazovatelnoy sistemi mirovogo urovnia. Voprosy obrazovania, 2010, Vol. 4. Available at: https://vo.hse.ru/2010--4/98012271.html (accessed 24.10.2019).
Bohush А., Bіelіenka H., Bohinich O. Bazovii komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. K.: Vydavnytstvo, 2012. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (accessed 24.10.2019).
Instruktyvno-metodychni rekomendatsii «Pro orhanizovanu i samostiynu diyalnist ditey u doshkilnomu navchalnomu zakladi». Lyst Instytutu innovatsiynykh tekhnolohii i zmistu osvity № 1.4/18-3082 vid 26 lypnia 2010 roku. [Instructional and Methodical Recommendations “On Organized and Independent Activity of Children in Preschool” / Letter from the Institute of Innovative Technologies and Content of Education № 1.4/18-3082 of July 26, 2010]. Available at: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/9091/ (accessed 24.10.2019).
Maulik S. S. Sotsialnyi fenomen Sinhapuru yak rezultat innovatsiinoi polityky Li Kuan Yu [Social Phenomenon of Singapore as a Result of Innovation Policy of Lee Kuan Yu]. Visnyk NTUU “KPI”. Politolohia. Sotsiolohia. Pravo: zbirnyk naukovykh prats, 2014, Vol. 3/4 (23/24). Available at: http://ela.kpi.ua/handle/123456789/17124 (accessed 24.10.2019).
Nova ukrayinska shkola: kontseptualni zasady reformuvannya serednoyi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. 2016. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (accessed 24.10.2019).
Puyo O. [To the Problem of Formation of Value Orientations of Older Preschool Children by Means of Mobile Play in Preschool Education Institutions]. Do problemy formuvannia tsinnisnykh oriyentatsii ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy rukhlyvoyi hry v zakladakh doshkilnoyi osvity. Narodna osvita, 2019, Vol. 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2019_2_10 (accessed 24.10.2019).
Sotska M. Osoblyvosti profesiynoyi pidhotovky vchyteliv: dosvid Sinhapuru [Teacher Training Features: The Singapore Experience]. Estetyka i etyka pedahohichnoyi diyi, 2019, Vyp. 20, pp.38-45.
Yankovych O. Shkilnytstvo Sinhapuru kriz pryzmu reformuvannya osvitnoyi haluzi Ukrayiny [Singapore's School through the Prism of Ukraine's Education Sector Reform]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Hnatyuka. Ser. Pedahohika, 2019. Vol. 1. pp. 29 – 36.
Gopinathan S. The education system in Singapore: The key to it Success. Madrid, 2011. Available at: https://www.fedea.net/politicas-educativas/The_Education_System_in_Singapore_The_Keyto_its_Success.pdf (accessed 24.10.2019)
Leen C., Hong H., Kwan F. Creative and Critical Thinking in Singapore schools / C. Leen, H. Hong, F. Kwan, 2014. Available at: https://www.nie.edu.sg/docs/default-source/nie-working-papers/niewp2_final-for-web_v2.pdf?sfvrsn=2 (accessed 24.10.2019)
Lynn L. Singapore Preschool Teachers` Responses to the Introdaction of A Framework for a Kidergarten Curriculum in the context of 3 Preschool Settings. Asia-Pasific Journal of Research in Early Childhood Education, 2008. Vol. 2. № 1. Available at: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1516976/1/Ang_pecera_v2n1_04%202008%20Lynn%20Ang.pdf (accessed 24.10.2019)
Ng. J. Preschool Curriculum and Policy Changes in Singapore. Asia-Pasific Journal of Research in Early Childhood Education, 2011. Vol. 5. № 1. Available at:https://www.researchgate.net/publication/228631880_Preschool_Curriculum_and_Policy_Changes_in_Singapore (accessed 24.10.2019)
Skills framework for early childhood care and education skills standards for senior preschool teacher. Available at: https://www.ssg.gov.sg/content/dam/ssg-wsg/wsq/ssg/documents/Earlychildhoodcare/Pre-school_Teacher_20161001_ECDA_WDA_V01Final.pdf (accessed 24.10.2019)
Tan С. Policy Developments in Preschool Education in Singapore: A Focus on the Key Reforms of Kindergarten Education. International Journal of Child Care and Education Policy, 2007. Vol. 1. № 1. Available at: https://link.springer.com/article/10.1007/2288-6729-1-1-35 (accessed 24.10.2019)