ІНТЕГРУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ В КУРС ХІМІЇ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ: СТАВЛЕННЯ СЛОВАЦЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ВЧИТЕЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.3Ключові слова:
екологічна освіта та виховання, хімія, основна школа, екологічна проблематикаАнотація
Представлено та проаналізовано думку вчителів хімії основної школи України щодо проблем, пов’язаних з інтеграцією екологічної освіти та виховання (ЕОВ) зі змістом хімії. Для проведення дослідження модифіковано та доповнено анкету, яка була використана в Словацькій Республіці, та порівняно відповіді на деякі запитання зі ставленням вчителів хімії до вказаної проблеми. За допомогою анкетування 200 вчителів з’ясовано їхнє ставлення до існуючих проблем інтегрування ЕОВ в курс хімії основної школи – таких, як: недостатня кількість часу на уроці, недостатня часова дотація предмета «Хімія» в основній школі, важкий зміст державної навчальної програми «Хімія», недостатня підготовка учнів, недостатня кількість матеріалів з екологічної проблематики, незацікавленість учнів екологічною проблематикою, недостатнє виховання відповідальності з боку батьків, нестача особистих знань екологічного спрямування, недостатнє матеріально-технічне забезпечення кабінету хімії та нестача інформації про зарубіжний досвід ЕОВ. Встановлено, що найбільшою проблемою інтегрування ЕОВ в курс хімії основної школи більшість вчителів вважає недостатнє матеріально-технічне забезпечення кабінету хімії та недостатній обсяг навчальних годин предмета «Хімія».
Посилання
Baranova O. Pytannіa okhorony pryrody na urokakh khimii. [Environmental Issues at the Chemistry Lesson.] Biologiya i chimiya v shkoli. 1997. № 2. РР. 28–29.
Vojtovych A. Yu. Ekologichne vychovannsa uchniv pochatkovykh klasiv zagalnoosvitnoi shkoly (druha polovyna XX stolittia): dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.01 [Environmental Education in Primary School Students in General Education (the second half of the 20th century)]/ Drohobych. 2016. 272 р.
Pro koncepciu ekologichnoi osvity v Ukrayini. [Environmental Issues at the Chemistry Lesson.] Available at: http://consultant.parus.ua/?doc=01E1O32CC0
Skyba Yu. A. Formuvanna u majbutnich ekolohiv vmin praktychnoi realizacii pryncypiv zbalansovanoho rozvytku [Formation of Skills of Practical Implementation of Balanced Development Principles for Future Ecologists.] Ekologichnyj visnyk. 2013. № 2. РР. 23–25.
Chajkovska G. Proektni texnolohii yak efektyvnyj zasib formuvannia ekologichnoi kultury studentiv. [Project Development Technologies as an Efficient Tool for the Formation of the Students' Environmental Culture.] Naukovi zapysky Ternopilskoho nacionalnoho pedagogichnoho universytetu imeni V. Gnatyuka. Seriya: pedagogika. 2017. № 3. РР. 106–113.
Shherbyna A. P., Shherbyna V. M. Ekologichne vychovannya uchniv na urokach chimii ta v pozaklasnij roboti. [Environmental Education at the Chemistry Lessons and Extracurricular Activities.] Naukovi zapysky NDU im. M. Gogola. Seriya: Psyxologo-pedagogichni nauky. 2012. № 1. рр. 118–122.
Ďuroňová J. Učivo chémie na základných školách a environmentálna výchova / J. Ďuroňová: dizertačná práca. – Banská Bystrica. 2013. – 93 р.
Izakovičová Z. Krajina ako objekt štúdia. Acta environmentalica universitatis comenianae (Bratislava) Tribúna.Vol. 15, 2 (2007). РР. 123–130.
Klocoková J. Environmentálna výchova ako otvorený projekt vytvárania významov a praktík starostlivosti o svet. Sociológia 46, 2014, č. 5. РР. 504–533.
Štátny pedagogický ústav 2009: Štátny vzdelávací program Environmentálna výchova. Available at: http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/prierezove_temy/environmentalna_vychova.pdf.
Števulová N., Eštoková A. Environmentálna chémia. Technická univerzita v Košiciach. Košice. 2009. 137 p.