ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ КАРТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.23.2.4

Ключові слова:

інноваційні технології, інтенсифікація навчального процесу, інтелектуальні карти, уроки мови, початкова школа

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі – використанню у навчальному процесі початкової школи ментальних карт – інноваційного способу організації інформації, засобу інтенсифікації навчального процесу. Досліджено можливості використання інтелектуальних карт в освітньому процесі. Описано актуальність використання ментальних карт в умовах сьогодення, проведено аналіз переваг використання цієї технології у навчальних закладах. Зроблено огляд літератури зарубіжних та українських науковців, зроблено висновок про відсутність досліджень інтелект-карт як засобу інтенсифікації навчального процесу на уроках української мови в початковій школі. Мета статті – описати методику використання ментальних карт, обґрунтувати актуальність їх використання як засобу інтенсифікації навчального процесу на уроках української мови в початковій школі. Проведено експериментальне дослідження, яке передбачало спостереження й аналіз роботи вчителів, анкетування з метою виявлення рівня сформованості знань про інтенсифікацію навчального процесу із застосуванням ментальних карт; діагностику рівня мовних знань учнів на уроках української мови з певних тем; вияв рівня сформованості учнівських умінь працювати з ментальними картами. Описано методику застосування інтелектуальних карт на уроках рідної (української) мови у 3 класі. Представлено результати експериментального дослідження, на основі яких доведено ефективність пропонованої методики із використанням карт пам’яті. Дослідження показало, що методика застосування інтелектуальних карт на уроках української мови в початковій школі є корисною, ефективною, цікавою. Карти мислення дають змогу у стислій словесно-образній формі якісно засвоювати навчальний матеріал, тому що вони відображають природний спосіб мислення людського мозку, відповідають структурі мислення людини (асоціативного, візуального, ієрархічного). Застосування інтелект-карт на уроках у початковій школі дає змогу зробити учнів активними учасниками навчального процесу. Використання інтелектуальних карт тренує пам’ять, підвищує концентрацію уваги, сприяє розвитку уяви і, найголовніше, сприяє формуванню вміння мислити творчо. Результати дослідження показали також, що застосування карт пам’яті значно підвищує зацікавленість учнів вивченням української мови. Практика показує, що процес творення ментальних карт є посильним для учнів з усіма типами сприйняття (візуальним, кінестетичним, аудіальним). Варто також зазначити, що учитель, який розробляє і використовує ментальні карти на уроках, повинен бути досить кваліфікованим. Зроблено висновок, що використання ментальних карт на уроках рідної мови в початковій школі сприяє інтенсифікації навчального процесу. Відзначено можливість застосування ментальних карт для вивчення будь-якої мови, а також і для інших навчальних предметів. Визначено перспективні напрями використання інтелектуальних карт, зокрема для навчання дітей з дислексією.

Посилання

Aksyonova, O.V. (2005). Experience of using the method of mind maps in economic education. Improving the content and forms of organization of the educational process in accordance with international standards: Coll. Scientific method. conf. February 2–4, 2005. Vol. 1. Kyiv: KNEU, 3–7. Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/13513.

Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Rinehart and Winston.

Bitinas, B., Rupšienė, L., & Žydžiūnaitė, V. (2008). Kokybinių tyrimų metodologija. Vilnius: Socialinių mokslų kolegija.

Buzan, Т., & Buzan, B. (2003). Superthinking (2nd ed.). Medley.

Canas, A.J., & Novak, J.D. (2006). Re-examining the foundations for effective use of concept maps. Second Int. Conference on Concept Mapping. Costa Rica: San Jose. Retrieved from: http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p247.pdf.

Cuthell, J. & Preston, C. (2008). Multimodal Concept Mapping in teaching and learning: a MirandaNet Fellowship project. In K. McFerrin, R. Weber, R. Carlsen & D. Willis (Eds.). Proceedings of SITE 2008 – Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1999–2007). Las Vegas, Nevada, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved June 16, 2022 from: https://www.learntechlib.org/primary/p/27493/.

Dotsenko, S.O. (2017). Development of creative activity of primary school students: the use of mind maps. Word science: international scientific and practical conf. Top Actual Researches in Modern Science: Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference, Ajman, UAE, July 31, 2017. Ajman: WORLD Science. 8 (24), Vol. 4, 30–35. Retrieved from: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2140.

Farrand, P., Fearzana, H., & Hennessy, E. (2002). The efficacy of the “mindmap” study technique. Medical Education, 36, 426–431.

Faste, H., & Lin, H. (2012). The Untapped Promise of Digital Mind Maps. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1017–1026). ACM. DOI: https://doi.org/10.1145/2207676.2208548.

Gordeeva, A.Y. (2012). Intellectual maps as a means of forming foreign language communicative competence of future philologists. Foreign languages, 4(72), 51–58. Retrieved from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN& Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=im_4_801.

Hariyadi, S., Corebima, A.D., & Zubaidah, S. (2018). The Contribution of Mind Mapping, Summarizing and Questioning in the RQA Learning Model to Genetic Learning Outcomes. Journal of Turkish Science Education (TUSED), 15(1), 80–88. DOI: https://doi.org/10.12973/tused.10222a.

Havrysh, N.V. (2007). Integrated classes: conducting method. School world. Retrieved from:

ttps://elibrary.kubg.edu.ua/10273/1/N_Gavrish_integrovani_zaniatia_metodika_provedenia.pdf.

Hidayati, N., Zubaidah, S., Suarsini, E., & Praherdhiono, H. (2019). The Integrated PBL-DMM: A Learning Model to Enhance Student Creativity. Pedagogika, 135(3), 163–184. DOI: https://doi.org/10.15823/p.2019.135.9.

Johnstone, A.H., & Otis, K.H. (2006). Concept Mapping in Problem based Learning: A Cautionary Tale Concept Mapping in Problem based Learning: a Cautionary Tale. Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 84–95. DOI: http://dx.doi.org/10.1039/B5RP90017D.

Jones, B.D., Ruff, C., Snyder, J.D., Petrich, B. & Koonce, C. (2012). The effects of mind mapping activities on students’ motivation. International Journal for the scholarship of teaching and learning, 6 (1), 1–21. DOI: https://doi.org/10.20429/ijsotl.2012.060105.

Kopniak, N.B., & Krupska, T.O. (2019). Mind maps as a means of visualizing educational material in primary school. Young scientist, 5.2 (69.2), 148–153. Retrieved from: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/5.2/33.pdf.

Laampere, M., Matsak, E., & Kippar, J. (2006). Integrating a Concept Mapping Tool into a Virtual Learning Environment: Pedagogical and Technological Challenges. In Concept maps: Theory, methodology, technology: Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping 1, 280–287. Retrieved from: http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p78.pdf.

Lavrenova, M.V. (2019). Mental maps as innovations in the educational process. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 1(9), 36–40. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2019_1_9.

Lebeničnik, M., Pitt, I., & Starčič, A.I. (2015). Use of Online Learning Resources in the Development of Learning Environments at the Intersection of Formal and Informal Learning: The student as autonomous designer. Center for Educational Policy Studies Journal, 5(2), 95–113. DOI: http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.144.

Le, Lan-Anh & Le, Nga & Ngo, Lan-Anh & Tran, Quynh-Nga. (2023). The Use of Mind Mapping Technique in Descriptive Writing among Primary School Students. Journal of Educational and Social Research, 13(4), 321–330. DOI: https://doi.org/10.36941/jesr-2023-0112.

Lutsanych, U.V. (2017). Using mental maps in primary school lessons. Education and the formation of competitiveness of specialists in the conditions of European integration: a collection of abstracts of reports based on the materials ofthe International Scientific and Practical Conference, October 26–27, 2017, 232–234. Retrieved from: http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/5630.

Mashkina, V.V. (2011). The use of mental maps in the training of geography specialists. Problems of continuous geographic education and cartography, 13, 62–64. Retrieved from:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pbgo_2011_13_21.

Mukoseenko, O.A. (2015). Memory cards as a means of increasing interest in informatics. Bulletin of the Chernihiv State Pedagogical University named after T.G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences, 125, 85–92.

Noonan, M. (2013). Mind maps: Enhancing Midwifery Education. Nurse education today, 33(8), 847–852. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.02.003.

Oksentiuk, N.V. (2015). Possibilities of using mental maps in the educational process. Learning technologies: a scientific and methodological collection. Rivne: NUWENU, 15, 194–208. Retrieved from: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/3668.

Pozdniakova, T.E. (2018). Visualization and structuring of information using mental maps in biology classes: scientific and methodological manual. ROIPPO. Retrieved from: http://umo.edu.ua/images/content/depozitar/posibnyky/i/4_%D0%9F%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%BD%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0___%D0%92i%D0%B7%D1%83%D0%B0%D0%BBi%D0%B7%D0%B0%D1%86i%D1%8F.pdf.

Prykhodko, N.G. (2014). Mind mapping technology in teaching foreign languages. In M.M. Havrysh et al. (Eds.). Creative potential of language departments in the innovative development of a research university: coll. of materials of interdept. science and method conference, February 18, 2014, Ministry of Education and Science of Ukraine, State Higher Education Institution “Kyiv V. Hetman National Economic University”. Kyiv: KNEU, 37–39. Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/11030.

Pumahapinyo, S., & Suwannatthachote, S. (2014). Factors Affecting the Innovation-Decision Process to Adopt Online Graduate Degree Program in Thailand. In the Proceedings of International e-Learning Conference, Bangkok, Thailand.

Qi, A. (2018). A Study of the Effect of Implementing Intellectual Property Education with Digital Teaching on Learning Motivation and Achievements. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 14(6), 2445–2452. DOI: https://doi.org/doi.org/10.29333/ejmste/89498.

Ravindranath, S., Abrew, W.K. De, & Nadarajah, V.D. (2016). Student’s perception of mind mapping in Problembased learning. Journal of Contemporary Medical Education, 4(2), 60–66. DOI: https://doi.org/10.5455/jcme.20160620013341.

Rudenko, N. (2020). Peculiarities of training future primary school teachers to use mental maps in mathematics classes, OD, 2 (29), 92–104. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.8.

Rupšienė, L. (2007). Kokybinio tyrimo duomenų rinkimo metodologija. Klaipėda: Klaipėdos universiteto leidykla. Retrieved from: https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/kokybiniu_tyrimu_duomenu_rinkimo_metodol.pdf.

Shatalov, V.F. (1987). A Point of Support. Pedagogy.

Simándi, S. (2018). Lifelong Learning and Web 2.0 Tools: Online Study Circles for Supporting Active Learning and Citizenship. Pedagogika, 131(3), 67–82. DOI: http://dx.doi.org/10.15823/p.2018.34.

Siwczuk, E. (2005). Mind Maps a Creative Thinking Tool. Technical Sciences, (8), 313–326. Retrieved from: http://www.uwm.edu.pl/wnt/technicalsc/ts8_2005/25_8_2005.pdf.

Slepkan, Z.I. (2005). Scientific foundations of the pedagogical process in higher education: a study guide. High school.

Solodovnyk, A.O. (2012). Mind-mapping as a tool for organizing the independent work of physics cadets. Information technologies in education, Kherson State University, 12, 201–205. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2012_12_32.

Spirin, O.M., Vakalyuk, T.A. (2018). Cloud-oriented intellectual maps as a means of informational and analytical support for the teacher’s professional activity. Scientific Notes of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 227–234. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/28663.

Tereshchenko, N.V. (2012). Intelligence maps as modern innovative social learning technologies in the education system. Functional economy. Scientific Notes, 14, 139–145. Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/2207.

Vasylkivska N.A. (2021). The use of mental maps in the training of future specialists of primary education. Strategic directions of the development of modern Ukrainian language didactics: monograph / edited by E. Palykhata, O. Petryshyna. Ternopil: Pidruchnyky and posibnyky, 2021. 352 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21