ОСВІТА ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В КОНТЕКСТІ КОНЦЕПЦІЇ УСПІШНОГО СТАРІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.21Ключові слова:
адаптація до старості, геронтологія, навчальна діяльність, старші дорослі, якість життяАнотація
Відзначено, що в період стрімкого технічного, технологічного та економічного розвитку багатьох країн світу з одночасним процесом демографічного старіння суспільства освіта людей похилого віку (старших дорослих) стала важливим напрямом соціально-економічної політики. Така ситуація призвела до того, що на урядовому рівні враховано тенденції старіння населення в перспективу індустріальної політики розвинених країн, зокрема США: ціложиттєвий розвиток особистості вважається однією з головних умов економічного зростання в майбутньому. Проаналізовано концепцію успішного старіння, окреслено головні фактори успішного старіння, виявлено позитивний зв’язок між навчальною діяльністю у похилому віці та успішним старінням. На підставі аналізу результатів багаторічних емпіричних досліджень у сфері геронтології встановлено, що розумова активність, зокрема навчання, має суттєвий вплив на якість життя (у біологічному, психологічному і соціальному аспекті) людини у старості. Встановлено, що в умовах демографічного старіння суспільства важливим є переосмислення ролі освіти у формуванні людського капіталу, зокрема стосовно професійної підготовки і перепідготовки осіб похилого віку, набуття нових компетенцій і подолання їх соціальної ізоляції, що вигідно і для людини, і для держави.
Посилання
Andersen-Ranberg K. Healthy centenarians do not exist, but autonomous do: A population-based study of morbidity among Danish centenarians. – [Health] / Andersen-Ranberg K., Schroll M., Jeune B. // Journal of American Geriatrics Society. – 2001. – No. 49. – P. 900–908.
Ardelt M. Intellectual versus wisdom-related knowledge: The case for a different kind of learning in the later years of life / Ardelt M. // Educational Gerontology. – 2000. – No. 26. – P. 771–789.
Baltes P. B. Successful aging: perspectives from the behavioral sciences / Baltes P. B., Baltes M. M. (Eds.) – Cambridge: Cambridge University Press, 1993. – 400 p.
Baltes P. B. New frontiers in the future of aging: From successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age / Baltes P. B., Smith J. // Gerontology. – 2003N. – No. 49 (2). – P. 123–135.
Baltes P. B. Cognitive training research on fluid intelligence in old age: what can older adults achieve by themselves? / Baltes P. B., Sowarka P., Kliegl R. // Psychology and Aging. – 1989. – No. 4. – P. 217–222.
Christensen K. P. Exceptional longevity does not result in excessive levels of disability / Christensen K. P., McGue M., Petersen I., Jeune B., Vaupel J. W. // Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States of America. – 2008.
Cumming E. Growing old: The process of disengagement / Cumming E., Henry W. E. – New York: Basic Books, 1961.
Dench S. Learning in later life: Motivation and impact / Dench S., Regan J. – Nottingham: DfEE, 2000.
Diamond M. C. An optimistic view of the aging brain / Diamond M. C. // Gerontologist. – 1993. – No. 17 (1). – P. 31–33.
Glass T. A. Assessing the success of successful aging / Glass T. A. // Annals of Internal Medicine. – 2003. – No. 139 (5). – P. 382–383.
Havighurst R. J. Successful aging / Havighurst R. J. // The Gerontologist. – 1961. – No. 1. – P. 8 – 13.
Hayslip B. Lomg-term efficacy of fluid ability interventions with older adults /Hayslip B., Maloy R., Kohl R. // Journal of Gerontology: Psychological Sciences. – 1995. – No. 50B. – P. 141–149.
House J. S. The social satisfaction of ageing and health/ House J. S., Lepkowski J. M., Kinney A. M., Mero R. P., Kessler R. C., Herzog R. // Journal of Health and Social Behavior. – 1994. – NO. 35. – P. 213–234.
Kahn R. L. Successful aging: Intended and unintended consequences of a concept / L. W. Poon, S. H. Gueldner, B. M. Spouse (Eds.). Successful aging and adaptation with chronic disease. – New York: Springer, 2003. – P. 55–69.
Lowton M. P. Environmental and Other Determinants of Well-Being in Older People / Lowton M. Powell // Gerontologist. – 1983. – No. 23. – P. 349–357.
Masoro E. J. “Successful aging”: useful or misleading concept? / Masoro E. J. // The Gerontologist. – 2001. – No. 41. – P. 415–418.
Moody H. R. From successful aging to conscious aging / M. Wykle, P. Whitehouse, D. Morris (Eds.) Successful aging through the lifespan: Intergenerational issues in health. – New York: Springer, 2005. – P. 55–68.
Neugarten B. L. Personality and the aging process / Neugarten B. L. // The Gerontologist. – 1972. – No. 12. – P. 9–15.
Paggi K. Mental aerobics: exercises for the mind in later life / Paggi K., Hayslip B. // Educational Gerontology. – 1999. – No. 25. – P. 2–21.
Peterson D. A. A history of education for older adults / Lamdsen D. B. (Ed.) The older adult as learner: aspects of educational gerontology. – Washington, D.C.: Hemisphere Publishing, 1985. – P. 1–23.
Phelan E. A. “Successful aging” – Where next? / Phelan E. A., Larson E. B. // Journal of the American Geriatric Society. – 2002. – No. 50 (7). – P. 1306–1308.
Poon L. W. The Georgia Centenatian Study / Poon L. W., Clayton G. M., Martin P., Johnson M. A., Courtney B. C., Sweaney A. L., et al. // International Journal of Aging and Human Development. – 1992. – No. 34. – P. 1–17.
Poon L. W. Successful aging and adaptation with chronic disease in older adulthood / Poon L. W., Gueldner S. H., Spouse B. – New York: Springer, 2003.
Population Ageing in Ukraine: Some Demographic, Socioeconomic, and Medicare Issues. Situational analysis / Blyumina A. (Ed.). – Kyiv, 2005. – 60 p.
Ross C. E. The links between education and health / Ross C. E., Wu C. // American Sociological Review. – 1995. – No. 60. – P. 719–745.
Rowe J. W. Human aging: Usual and successful / Rowe J. W., Kahn R. I. // Science. – 1987. – No. 237. – P. 143–149.
Rowe J. W. Successful Aging / Rowe J. W., Kahn R. I. – New York: Pantheon Books, 1998.
Rowe J. W. Successful aging / Rowe J. W., Kahn R. I. // The Gerontologist. – 1997. – No. 37 (4). – P. 433–440.
Schaie R. W. Can decline on adult intellectual functioning be reversed? / Schaie R. W., Willis S. L. //Developmental Psychology. – 1986. – No. 23. – P. 223–232.
Schuller T. The benefits of learning: The impact of education on health, family life, and social capital / Schuller T., Preston J., Hammond C., Brasset-Grundy A., Bynner J. – London – New York: Routledge Falmer, 2004.
Snowdon D. Aging with grace: what the nun study teaches us about leading longer, healthier, and more meaningful lives / Snowdon D. – New York: Bantam Books, 2001.
Strowbridge W. J. Successful aging and well-being: Self-rated compared with Rowe and Kahn / Strowbridge W. J., Wallhagen M. I., Cohen R. D. // Gerontologist. – 2002. – No. 42 (6). – P. 727–733.
Tate R. Definition of successful aging by elderly Canadian males: The Monitoba follow-up study / Tate R., Leedine L., Cuddy E. // The Gerontologist. – 2003. – No. 43 (5). – P. 735–744.
United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World population aging 2007. – New York: United Nations, 2007.
Ventura-Merkel C. Community colleges in an aging societies / Ventura-Merkel C., Doucette D. // Educational Gerontology. – 1993. – No. 19. – P. 161–171.
Willcox B.J. Exceptional human longevity / Karasek M. (Ed.). Aging and age-related diseases: the basics / Willcox B.J., Willcox D. C., Suzuki M. – Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, 2006N. – P. 459–509.
Withnall A. Exploring influences on later life learning / Withnall A. // International Journal of Lifelong Education. – 2006. – No. 25 (1). – P. 29–49.
Wolf A. Older adulthood / Jarvis P. (Eds.). The Routledge international handbook of lifelong learning. – Oxon/New York: Routledge, 2009. – P. 56–64.
Yi Z. Healthy longevity in China / Yi Z., Postan D. L., Vlosky D. A., Gu. D. – Berlin: Springer, 2009.