СЕРЕДОВИЩНИЙ ПІДХІД У ВПРОВАДЖЕННІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В СЕРЕДНІЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.17Ключові слова:
середовищний підхід, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище середньої загальноосвітньої школиАнотація
Відзначено, що впровадження інклюзивної освіти в Україні є пріоритетним завданням сучасної освітньої реформи. Особливу увагу присвячено узагальненню змісту поняття «інклюзивне освітнє середовище середньої загальноосвітньої школи». З цією метою проаналізовано підходи до тлумачення поняття «інклюзивне освітнє середовище» у науковій літературі. На основі аналізу джерельної бази визначено пріоритетне завдання інклюзивного середовища, що передбачає такі умови едукаційного процесу в якому всі учні, незалежно від психофізичного порушення чи його відсутності, отримують однаково якісні освітні послуги. В структурі середовищного підходу у впровадженні інклюзивної освіти в середній загальноосвітній школі визначено наступні компоненти: змістовий, соціально-просторовий, процесуальний, діяльнісний, результативний. Визначено, що середовищний підхід у впровадженні інклюзивної освіти в систему середньої загальноосвітньої школи має передбачати реалізацію конкретних принципів. З цією метою виокремлено такі принципи: загальнопедагогічні, інклюзивні та специфічні. З’ясовано, що про ефективність середовищного підходу у функціонуванні інклюзивного загальноосвітнього закладу має свідчити кінцевий результат навчання у школі: гармонійно розвинена особистість школяра, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку, котра здатна до самореалізації.
Посилання
Бондар Т. І. Створення інклюзивного освітнього середовища в системі вищої освіти України / Т. І. Бондар // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II(14), Issue: 27, 2014. – Р. 20–24.
Єжова Т.Є. Толерантне освітнє середовище інклюзивного навчального закладу як умова соціальної реабілітації дітей з обмеженими можливостями життєдіяльності / Т. Є. Єжова // Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі: тези доповідей. – К.: Університет «Україна», 2011. – С. 59–61.
Задіранова Г. В. Розвиток дитини з обмеженнями життєдіяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища/ Г. В. Задіранова // Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі: Тези доповідей. – К.: Університет «Україна», 2011. – С. 63–63.
Закон України «Про освіту». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.golos.com.ua/rus/article/294010
Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини / І. О. Калініченко // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. – 2012. – № 9. – С. 120–126.
Кравченко Г. Ю. Сучасні стратегії впровадження освітньої інклюзивної практики // Джерело педагогічних інновацій. Інклюзивна освіта. – 2013. – Вип. № 1. – С. 31–32.
Кузава І. Б. Роль інклюзивного середовища у формуванні особистості дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку / І. Б. Кузава // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2012. – Вип. 11. – С. 315–318.
Макар Л. М. Сутність освітнього середовища в педагогічному процесі / Л. М. Макар // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2013. – Вип. 30. – С. 229–236.
Островська К. О. Психологічні основи формування соціальних компетенцій дітей з аутистичними порушеннями: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.08 / К. О. Островська. – К., 2013. – 466 с.
Савченко О. Я. Моделювання розвитку сільської школи: досвід Всеукраїнського фестивалю-конкурсу // Рідна школа. – 2007. – № 2. – С. 3–6.
Сакалюк О. Розвиток освітнього середовища як технологія управління навчальним закладом в умовах інклюзії / О. Сакалюк, С. Александрова // Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки. 2016. – № 13. – С. 22–27.
Словник української мови: в 11 томах / Ред. колег. І. К. Білодід (голова) та ін. – К.: Наукова думка, 1978. – Т. 9. – 916 с.
Сухіна І. Використання ресурсів середовища в освітньому просторі для забезпечення розвитку і навчання дітей з аутизмом / І. Сухіна // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2015. – № 1. – С. 41–48.
Удич З. І. Основи інклюзивної освіти: навч.-метод. посібник / З. І. Удич. – Тернопіль: Прінт-Офіс, 2015. – 380 с.
Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні засади проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / О. О. Ярошинська. – Житомир, 2015. – 40 с.