СПРИЙНЯТТЯ ТА РОЗУМІННЯ ОБРАЗУ-ПЕРСОНАЖА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ТВОРОМ
Ключові слова:
літературне читання, художній твір, молодший школяр, персонаж, розуміння, сприйняття, характеристикаАнотація
Обґрунтовано важливість сприйняття і розуміння художніх текстів сучасними школярами. Сконцентровано увагу на взаємозв’язку цих процесів, бо, хоч вони і відбуваються одночасно, проте вимагають від читачів – учня та вчителя різних зусиль і, відповідно, різних прийомів роботи над художнім твором. Висвітлено погляди психологів, методистів і літературознавців щодо особливостей сприйняття молодшими школярами образу-персонажа та літературного твору загалом. Комплексний характер дослідження сприйняття художньої літератури зумовив його структурно-рівневий аналіз, в зв’язку з чим визначено три стадії сприйняття художнього твору. Особлива увага приділена сприйняттю як передумові на шляху до розуміння літературного твору. Висвітлено й охарактеризовано властивості художнього сприйняття: предметність цілісність, структурність, константність, аконстантність, свідомість. Представлено й проаналізовано результати дослідження сприйняття художнього твору учнями початкової школи. Встановлено, що взаємозв’язок процесів сприймання та розуміння дозволяє прогнозувати перспективні методичні шляхи поглиблення розуміння: працювати над сприйняттям з метою поглиблення розуміння (вичитування тексту заради «вибудовування» картинки, інсценування тощо).
Посилання
Бондаренко Ю. Вивчення образів-персонажів на основі стандартної літературознавчої схеми / Ю. Бондаренко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2015. – № 4. – С. 19–22.
Гнатенко K. I. Психолого-педагогічні питання сприйняття художнього твору молодшими школярами / K. I. Гнатенко // Наука і освіта. – 2016. – № 10. – С. 18–24.
Джежелей О. В. Літературне читання в початковій школі. 1–4: посібник для вчителів та батьків / О. В. Джежелей, А. А. Емець. – Харків: Ранок, 2012. – 97 с.
Джежелей О. В. Позакласне читання. 1–4 класи: методичні поради, розробки уроків / О. В. Джежелей, А. А. Ємець. − Xарків: Основа, 2007. − 176 с.
Куріпта В. Особливості розуміння тексту шестирічними учнями / В. Куріпта // Початкова освіта. – 2012. – № 39. – С. 3–5.
Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2−4 класи. Міністерство освіти і науки України. 2016. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activityeducation/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.
Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах: посібник для вчителя / О. Я. Савченко. – К.: Освіта, 2007. – 334 с.
Hnatenko K. I. General questions of the character description work at the lessons of literary reading in primary school / K. I. Hnatenko // European Journal of Humanities and Social Sciences. – Vena, 2017. – № 1. – Р. 50–52.