ЗМІСТ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ ВИМОГ ПРОГРАМИ МІЖНАРОДНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ TIMSS

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.12

Ключові слова:

дослідження TIMSS, природничо-наукова освіта, початкова школа, типові освітні програми, предмет «Я досліджую світ»

Анотація

Охарактеризовано особливості природничо-наукової частини програми міжнародного дослідження TIMSS. Обґрунтовано актуальність досліджень вивчення стану природничо-наукової освіти в початковій школі засобами TIMSS: в міжнародному дослідженні бере участь більше 50 країн світу; можливість оцінити педагогам, науковцям стан природничо-наукової підготовки учнів початкової школи порівняно з іншими країнами світу; з’ясувати чинники, що впливають на якість природничо-наукової освіти; визначити шляхи вдосконалення змісту природничо-наукової підготовки молодших школярів. Здійснено порівняльний аналіз змісту природничої освітньої галузі типових освітніх програм початкової школи і природничо-наукової складової програми міжнародного дослідження TIMSS для учнів 4 класу. Схарактеризовано блоки змісту основних природно-наукових галузей, за якими здійснюється оцінювання природничо-наукової грамотності молодших школярів. Визначено теми природничого характеру, які відсутні в типових освітніх програмах початкової школи. Порівняно цілі вивчення природничих тем за міжнародною програмою і очікувані результати природничої освітньої галузі. Схарактеризовано основні завдання для оцінювання за когнітивними областями: «знання», «застосування», «міркування». Наведено приклади завдань для оцінювання природничої грамотності четвертокласників. Розкрито зміст понять «компетентність з природничих наук», «навчальні досягнення з природничих дисциплін», «природничо-наукова грамотність». Запропоновано шляхи удосконалення змісту природничої підготовки учнів української початкової школи.

Посилання

Бобак Н. В., Мартинюк О. В., Марочко Н. М. Моніторинг якості освіти: міжнародний досвід. Луцьк: Волин. ін-т післядиплом. пед. освіти, 2014. 13 с. URL: https://www.ippo.if.ua/files/%D0%86%D0%9C/MON/Bobak.pdf

Гоцул В., Добрянський І., Зимомря М. Досвід міжнародних моніторингових досліджень в освіті та їх значення для вищої школи. Молодь і ринок. 2012. № 2. С. 28 – 34.

Джурило А. Вплив міжнародних порівняльних досліджень якості освіти на реформування шкільництва у Федеративній Республіці Німеччині. Порівняльно-педагогічні студії. 2013. № 1 (15). С. 76 – 83.

Задорожна О. Міжнародні дослідження освіти в Україні – можливість виявлення тенденцій розвитку освітньої системи. Партнерство взаємодії як фактор підвищення якості освіти. Матеріали міжнародного науково-практичного семінару (м. Тернопіль, 18 лютого 2020 р.). Тернопіль: ТНПУ, 2020. С. 18 – 22.

Закон України «Про повну загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2

Засєкіна Т. М. Розроблення пропедевтичного інтегрованого курсу як складника цілісної природничої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. Вип. 29. С.171 – 186.

Науменко С. Моніторинг якості загальної середньої освіти: досвід зарубіжжя в Україні. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2015. Вип. 53. С. 398 – 407.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенко. Київ: Міністерство освіти і науки України, 2016. 36 с.

Прокопенко Н. Основні результати міжнародного порівняльного дослідження якості природничо-математичної освіти TIMSS 2011. Освітня політика. 2013. URL: http://educationua.org/ua/analytics/68-osnovni-rezultati-mizhnarodnogo-porivnyalnogo-doslidzhennya-yakostiprirodnicho-matematichnoji-osviti-timss-2011

Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти: монографія / О. І. Ляшенко, Т.О. Лукіна та ін.; за ред. О. І. Ляшенка, Ю. О. Жука. К.: Ін-т педагогіки НАПН України, 2017. 185 с.

Типові освітні програми Нової української школи: для закладів загальної освіти: 1–2 та 3–4 класи [окрім іншомовної освіти] / розроб. під керівництвом: Р. Б. Шияна, О. Я. Савченко. Київ: Світоч, 2019. 336 с.

Centurino V. A. S., Jones L. R. Science Framework. / Mullis I. V. S. & Martin M. O. (Eds.). TIMSS 2019 Assessment Frameworks. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. 2019. Р.27 -57.

Martin M. O., Mullis I. V. S. & Foy P. (with Olson J. F., Erberber E., Preuschoff C. & Galia J.). TIMSS 2007 International Science Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. 2008. 512 р.

Martin M. O., Mullis I. V. S., Foy P., Hooper M. TIMSS 2015 International Results in Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. 2016. 392 p.

Mullis I. V. S., Martin M. O., Foy P., Kelly D. L. and Fishbein B. TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education and Human Development, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). 2020. 590 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-30