THE CONTENT OF THE PRIMARY SCIENCE EDUCATION IN THE CONTEXT OF TIMSS INTERNATIONAL STUDY PROGRAM REQUIREMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.12

Keywords:

TIMSS research, science education, primary school, typical curriculum, subject “I explore the world”

Abstract

The article deals with the peculiarities of TIMSS international research program natural science component. The relevance of the primary science education research by means of TIMSS has been substantiated: the international research covers more than 50 world countries; it defines an opportunity for teachers and scientists to assess the state of primary students’ scientific literacy in comparison with other countries; the factors influencing the quality of natural science education have been found out; ways to improve the content of the natural science training in the primary school have been defined. The purpose of the article is to compare the content of the natural science by primary typical curriculum and the TIMSS international program, to suggest the ways to improve the natural science education of primary school students in domestic school. The Research methods – comparative analysis, generalization of results. A comparative analysis of the natural education content within a typical primary curriculum and the international TIMSS program for the 4th grade students has been carried out. The content blocks of the basic naturalscientific branches to estimate primary pupils’ natural-scientific literacy have been discussed. Themes of natural character absent in the elementary school typical curriculum have been defined. The goals of studying natural topics according to the international program and the expected results of the natural education field have been compared. The main tasks for cognitive areas (“knowledge”, “applying”, “reasoning”) assessment have been stated. Sample tasks for the fourth-graders’ natural literacy assessing have been given. The content of the concepts “natural sciences competency”, “natural sciences educational achievements”, “natural science literacy” has been revealed. Ways to improve primary school natural training in Ukraine have been suggested.

References

Бобак Н. В., Мартинюк О. В., Марочко Н. М. Моніторинг якості освіти: міжнародний досвід. Луцьк: Волин. ін-т післядиплом. пед. освіти, 2014. 13 с. URL: https://www.ippo.if.ua/files/%D0%86%D0%9C/MON/Bobak.pdf

Гоцул В., Добрянський І., Зимомря М. Досвід міжнародних моніторингових досліджень в освіті та їх значення для вищої школи. Молодь і ринок. 2012. № 2. С. 28 – 34.

Джурило А. Вплив міжнародних порівняльних досліджень якості освіти на реформування шкільництва у Федеративній Республіці Німеччині. Порівняльно-педагогічні студії. 2013. № 1 (15). С. 76 – 83.

Задорожна О. Міжнародні дослідження освіти в Україні – можливість виявлення тенденцій розвитку освітньої системи. Партнерство взаємодії як фактор підвищення якості освіти. Матеріали міжнародного науково-практичного семінару (м. Тернопіль, 18 лютого 2020 р.). Тернопіль: ТНПУ, 2020. С. 18 – 22.

Закон України «Про повну загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2

Засєкіна Т. М. Розроблення пропедевтичного інтегрованого курсу як складника цілісної природничої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. Вип. 29. С.171 – 186.

Науменко С. Моніторинг якості загальної середньої освіти: досвід зарубіжжя в Україні. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2015. Вип. 53. С. 398 – 407.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / за заг. ред. М. Грищенко. Київ: Міністерство освіти і науки України, 2016. 36 с.

Прокопенко Н. Основні результати міжнародного порівняльного дослідження якості природничо-математичної освіти TIMSS 2011. Освітня політика. 2013. URL: http://educationua.org/ua/analytics/68-osnovni-rezultati-mizhnarodnogo-porivnyalnogo-doslidzhennya-yakostiprirodnicho-matematichnoji-osviti-timss-2011

Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти: монографія / О. І. Ляшенко, Т.О. Лукіна та ін.; за ред. О. І. Ляшенка, Ю. О. Жука. К.: Ін-т педагогіки НАПН України, 2017. 185 с.

Типові освітні програми Нової української школи: для закладів загальної освіти: 1–2 та 3–4 класи [окрім іншомовної освіти] / розроб. під керівництвом: Р. Б. Шияна, О. Я. Савченко. Київ: Світоч, 2019. 336 с.

Centurino V. A. S., Jones L. R. Science Framework. / Mullis I. V. S. & Martin M. O. (Eds.). TIMSS 2019 Assessment Frameworks. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. 2019. Р.27 -57.

Martin M. O., Mullis I. V. S. & Foy P. (with Olson J. F., Erberber E., Preuschoff C. & Galia J.). TIMSS 2007 International Science Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. 2008. 512 р.

Martin M. O., Mullis I. V. S., Foy P., Hooper M. TIMSS 2015 International Results in Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. 2016. 392 p.

Mullis I. V. S., Martin M. O., Foy P., Kelly D. L. and Fishbein B. TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education and Human Development, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). 2020. 590 p.

Published

2022-11-30