НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО РОЗРОБЛЕННЯ ТА СТВОРЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.10Ключові слова:
підручник для початкової школи, функції підручника, навчальний посібник для молодших школярів, вимоги до навчального посібника, ілюстрування навчального посібникаАнотація
Розкрито сутність та визначено вимоги до розроблення і створення нового виду навчального видання – навчального посібника для учнів 1–2 класів закладів загальної середньої освіти, покликаного замінити чинні підручники з української мови і читання та математики. Вказаний навчальний посібник реалізуватиме функції підручника і робочого зошита. На основі аналізу призначення зазначеного видання як підручника і робочого зошита сформульовано узагальнені вимоги до цього виду навчальної літератури: по-перше, навчальний посібник має відповідати освітній програмі із зазначеного навчального предмета або інтегрованого курсу; по-друге, він повинен розроблятися з урахуванням принципів національної спрямованості, дитиноцентрованості, формування предметних і ключових компетентностей, мотиваційного забезпечення, розвивальної спрямованості; по-третє, має будуватися на українознавчій основі і передбачати поєднання загальнолюдських і національних цінностей; по-четверте, повинен урізноманітнювати діяльність школярів над навчальним матеріалом, зокрема передбачати роботу в парах і групах. Окреслено вимоги до ілюстрування таких книг: загальні, які стосуються ілюстрування навчальних видань загалом (сюди входять вимоги до зв’язку ілюстративного матеріалу з текстом та іншими структурними компонентами навчального посібника), та спеціальні (охоплюють відповідність наочного ряду навчального посібника віковим особливостям молодших школярів, сукупність гігієнічних вимог до ілюстративного матеріалу навчальних книг для початкової школи, низку художньо-естетичних вимог, а також додаткові рекомендації до використання ілюстративного матеріалу). Вказано на особливості ілюстрування підручників / посібників з окремих навчальних предметів (букварів, навчальних книг з мови і математики).
Посилання
Бутнік-Сіверський Б. Принципи ілюстрування дитячої книжки. Київ: Культура, 1929. 67 с.
Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Г. Кремень; заст. гол. ред. В. І. Луговий, О. М. Топузов; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва; редкол.: О. І. Ляшенко, С. Д. Максименко, Н. Г. Ничкало та ін. 2-ге вид., допов. та переробл. Київ: Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.
Кодлюк Я. П. Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті: підручник для магістрантів та студентів пед. ф-тів. Київ: Інформаційно-аналітична агенція «Наш час», 2006. 368 с.
Концепція Нової української школи. URL: https://kremvo.ucoz.ua/NYIII/koncepcija_nush.ppt.pdf
Лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.06.2022 № 22.1/10-790 і Додаток до нього – Методичні рекомендації. URL: https://drive.google.com/file/d/1uBXF_hlp5O0oz13IEKN4ClprtRDSrUEw/view
Пастушенко Р. Якість підручників та навчальних посібників для «Нової української школи»: до слухань у комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 26 травня 2021 року. URL: http://education-ua.org/ua/articles/1403-yakist-pidruchnikiv-ta-navchalnikh-posibnikiv-dlyanovoji-ukrajinskoji-shkoli-do-slukhan-u-komiteti-verkhovnoji-radi-ukrajini-z-pitan-osviti-nauki-tainnovatsij-26-travnya-2021-roku
Погонець І. В. Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Тернопіль, 2021. 425 c.
Політика щодо підручників: якість підручників та посібників Нової української школи: звіт Державної служби якості освіти України. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/838/83846/Zvit-YAkist-pidruchnikiv-05-25-1.pdf
Савченко О. Я. Без якісного підручника якісна шкільна освіта неможлива. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. Київ: Комп’ютер у школі та сім’ї, 1999. С. 3–6.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ: Світоч, 2019. 336 с.