НАУКОВІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.20

Ключові слова:

підхід, науковий підхід, професійна підготовка, готовність, професійне самовдосконалення, майбутні фахівці музичного мистецтва

Анотація

Визначено роль та місце наукового підходу у структурі методології як вчення, означено його дефініцію. Проаналізовано такі наукові підходи, як акмеологічний, синергетичний, особистісно орієнтований, культурологічний, аксіологічний, діяльнісний, середовищний, з позиції яких досліджено провідні аспекти проблеми професійного самовдосконалення у професійній підготовці майбутніх педагогів та виокремлено певні особливості реалізації процесу формування готовності майбутніх педагогів-музикантів до зазначеної діяльності. На основі опрацювання наукових робіт сучасних дослідників та здійснення їх узагальнення охарактеризовано сутність і зміст кожного наукового підходу, обґрунтовано доцільність їх розгляду в контексті проблеми готовності майбутніх фахівців до професійного самовдосконалення. За результатами здійсненого аналізу встановлено, що зазначені наукові підходи у їх взаємодії та цілісності слугують концептуальною основою для ефективної побудови процесу підготовки майбутніх фахівців музичного мистецтва до професійного самовдосконалення, стають підґрунтям для визначення структури та характеристики відповідних структурних компонентів готовності до професійного самовдосконалення майбутніх фахівців музичного мистецтва й обґрунтування певних організаційно-педагогічних умов її формування.

Посилання

Бастун М. Культурологічний підхід в освіті та його психолого-педагогічне забезпечення. Горізонти освіти. 2012. № 3 (36). С. 170–175. URL: https://core.ac.uk/reader/32306800

Бех І. Особистісно зорієнтоване виховання: наук.-метод. посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/420694.pdf

Вітвицька С. Акмеологічний підхід до педагогічної підготовки магістрів освіти. Інтелектуальна та творча обдарованість: спільне та відмінне: матеріали круглого столу, м. Київ, 23 січня, 2012 р. Київ, 2012. С. 114–119. URL: http://eprints.zu.edu.ua/13284/1/4.pdf

Вітвицька С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка. Науково-методичний журнал. 2015. № 10. С. 63–67. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17059/1/Вітвицька%20С.pdf

Гладкова В. Основи акмеології: підручник. Львів: Новий Світ, 2007. 320 с.

Дорошенко Т. Аксіологічний підхід у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музики. Проблеми мистецької освіти: збірник науково-методичних статей. 2012. № 7. С. 21–28.

Квас В. Синергетичний підхід до організації навчально-виховного процесу. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць. 2010. Кн. 1. Вип. 14. С. 125–133. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32305319.pdf#page=125

Козубовська І., Повідайчик О. Короткий тлумачний словник психолого-педагогічних термінів (для аспірантів і магістрів): навч.-метод. видання. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2021. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/33113

Ковальчук І. Методологічні підходи до аналізу інноваційної діяльності суб’єктів нововведень. Проблеми освіти: Науково-методичний збірник. 2015. № 85. С. 63–69. URL: http://eprints.zu.edu.ua/29130/1/1_4.PDF

Масич С. Синергетичний підхід до підготовки викладача вищого навчального закладу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. № 35 (88). С. 270–276.

Орлова О. Проблема самовдосконалення особистості крізь призму акмеології. Проблеми освіти: збірник наукових праць. 2015. № 84. С. 267–270. URL: http://eprints.zu.edu.ua/18174/1/орлова.pdf

Пасічник О. Діяльнісний підхід – сутність та особливості реалізації у процесі навчання студентів ВНЗ. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті: матеріали ІV Міжнар. науково-практ. онлайн-інтернет конф., м. Кропивницький, 17–21 квітня, 2017 р. Кропивницький, 2017. С. 154–156. URL: https://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s6/6-Пасічник_тези.pdf

Радченко М. Акмеологічний розвиток майбутнього педагога: основні умови для професійного самовдосконалення та саморозвитку. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 206. С. 197–201. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-206-197-201

Ракітянська Л. Наукові підходи як теоретико-методологічне підґрунтя педагогічних досліджень. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. № 163. С. 124–129.

Рибалко Л. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Харків, 2008. 634 с.

Сисоєва С., Кристопчук Т. Методологія науково-педагогічних досліджень: підручник. Рівне: Волинські обереги, 2013. 360 с.

Уличний І. Формування готовності студентів педагогічних вищих навчальних закладів до професійного самовдосконалення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2014. № 125. С. 211–215.

Ушмарова В. Методологічні основи вдосконалення готовності вчителів початкової школи до роботи зі здібними учнями в системі післядипломної педагогічної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. № 42 (95). С. 391–397.

Черкашина Т. Акмеологічний підхід до особистісно-професійного самовдосконалення засобами самопізнання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. № 62. С. 242–246.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11