ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЯ ЦІННІСНО-ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ СКЛАДОВОЇ ВИМОГ ДО СУЧАСНОГО ІТ-ФАХІВЦЯ В УКРАЇНСЬКИХ І МІЖНАРОДНИХ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ ДОКУМЕНТАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.25

Ключові слова:

вища освіта, національні та міжнародні нормативно-правові документи, якісна підготовка майбутнього ІТ-фахівця, формування аксіологічної культури та деонтологічного мислення

Анотація

Проаналізовано дослідження українських і міжнародних нормативно-правових документів щодо визначення особливостей підготовки майбутніх ІТ-фахівців. Виокремлено визначення теми цінностей як однієї із складових вимог до професійної підготовки. Наголошено на принциповому значенні можливості забезпечити засобами освіти особистого і культурного розвитку. Реалізація такого завдання пов’язана з формуванням аксіологічної культури і деонтологічного мислення. Наведено результати аналізу міжнародних нормативно-правових актів і підтвердження тренду етизації суспільного життя, актуальності сформованості деонтологічного типу мислення під час професійної підготовки майбутніх фахівців ІТ-сфери. Відзначено, що аналіз і використання національних і міжнародних правових актів стосовно формування аксіологічної культури й деонтологічного типу мислення є необхідним під час підготовки фахівців ІТ-галузі. Доведено в процесі дослідження, що якісна професійна підготовка фахівців ІТ-галузі не можлива без сформованої аксіологічної культури та деонтологічного мислення. Групою західних дослідників і практиків ІТ-галузі розкрито, що вивчення людських характеристик необхідне для досягнення успіху в бізнесі, зокрема ІТ-сфері. Відтак аналіз нормативно-правових актів і досліджень практиків ІТ-галузі вказав на перспективність впровадження та розвитку аксіологічної компоненти і деонтологічної складової при підготовці якісного ІТ-фахівця.

Посилання

Деркач Т. Л., Саприкіна М. С. Твоє майбутнє у сфері інформаційних технологій. Київ: Юстон, 2018. 40 с.

Коваль К. О. Розвиток «soft skills» – у студентів-один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.

Лебедь Г. М. Ґенеза змісту фахової підготовки майбутніх програмістів у політехнічних навчальних закладах України (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Херсон; Тернопіль, 2018. 271 с.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / НАПН України; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Рощенюк А. М. Підготовка майбутніх фахівців з інформаційних технологій до творчої самореалізації в адаптаційний період: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Рівне, 2019. 22 с.

Скорнякова О. В. Теоретичні основи формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Вип. 1 (38). С. 253–257.

Топ 10 Soft Skills, Які необхідно прокачати ІТ-спеціалісту. Eastern Peak. URL: https://careers.easternpeak.com/blog/top-soft-skills-for-programmers/

Якості та знання, якими повинен володіти сучасний програміст. ArmedSoft. URL: https://armedsoft.com/ua/blog/yakosti-ta-znannya-yakymy-povynen-volodity-suchasnyy-programist

About Digital Skills Global. Digital Skills Global. URL: https://digitalskillsglobal.com/about

Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030). Official Journal of the European Union. 2021. C 66/01. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021G0226(01)& rid=5

Digital Education Action Plan (2021–2027). Resetting education and training for the digital age. The European Commission. URL: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en

European Commission. The Digital Competence Framework 2.0. The European Commission’s science and knowledge service. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

European Commission. 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade. Brussels, 9.3.2021. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2021/03/2030-Digital-Compass-the-Europeanway-for-the-Digital-Decade.pdf

Mtsweni E. S. Hörne T., van der Poll J. A. Soft Skills for Software Project Team Members. International Journal of Computer Theory and Engineering. 2016. № 8 (2). P. 150–155.

Software Engineering Competency Model. Version 1.0 WECOM A Project of the Institute of Electrical and Electronics Engineers Computer Society. Piscataway: IEEE, 2014. 168 р. URL: http://www.dahlan.id/files/ebooks/SWECOM.pdf

Stevenson D. H., Starkweather J. A. PM critical competency index: IT execs prefer soft skills. International Journal of Project Management. 2010. Vol. 28. P. 663–671.

Sull D., Turconi S., Sull Ch. Whenі It Comes to Culture, Does Your Company Walk the Talk? Management review. July 21, 2020. URL: https://sloanreview.mit.edu/article/when-it-comes-to-culture-does-your-company-walk-the-talk/?fbclid=IwAR2hM0SJMFDwJS2DSgMSgTZMMKUIlx4r1wDVtMmIsISZ7cTyEJYn6lECs3g

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11