СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА І ЗМІСТ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ – ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.27

Ключові слова:

лідерська компетентність, лідер, сутність, структура, компонент, фізична культура, спорт, офіцер

Анотація

Обґрунтовано сутність, зміст і структуру лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. Проаналізовано погляди українських і зарубіжних науковців щодо сутності поняття «лідерська компетентність фахівців». Визначено і розкрито зміст лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. На основі узагальнення наукових джерел з урахуванням специфіки фахової діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в Збройних силах України (ЗСУ) визначено структуру їх лідерської компетентності, яка містить ціннісно-мотиваційний (цінності, мотиви, мотивація та бажання до лідерської поведінки і діяльності як професіонала у сфері фізичної культури і спорту у військовому середовищі), когнітивний (теоретичні знання щодо своєї лідерської поведінки і діяльності як офіцера, так і професіонала-лідера у сфері фізичної культури і спорту військовослужбовців), поведінково-діяльнісний (професійні практичні лідерські навички, уміння та здатності, необхідні для лідерської військово-професійної діяльності і поведінки у військовому середовищі), індивідуально-психічний (цілеспрямованість, рішучість, надійність, стресостійкість, витривалість) і суб’єктний (усвідомлення і сприйняття самого себе як суб’єкта – лідера, а також відповідальність, автономність, лідерська суб’єктність) компоненти.

Посилання

Бойко О. В. Сутність і мотиви лідерства у військовому колективі: результати інтерв’ю з офіцерами тактичної ланки управління. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. 2012. Вип. 102. С. 32‒40.

Бойко О. В. Теоретико-методичні проблеми формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів Збройних сил України: монографія. Львів: АСВ, 2014. 543 с.

Бойко О. В. Ціннісна концепція формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів Збройних сил України у ВВНЗ. Військова освіта: зб. наук. праць. 2017. № 2 (32). С. 7–19.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2002. 1440 с.

Гладкова В. М. Акмеологічна компетентність менеджера-лідера освітнього закладу. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2017. № 1. С. 1–11.

Калашнікова С. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів в умовах сучасних суспільних трансформацій: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.06. Київ, 2011. 36 с.

Кові С. Сім звичок надзвичайно ефективних людей / пер. з англ. О. Любенко. Харків: «Клуб сімейного дозвілля», 2012. 384 с.

Лугова В. М., Єрмоленко О. А. Напрями розвитку лідерської компетентності керівників українських підприємств. Проблеми економіки. 2012. № 1. С. 64–67.

Мараховська Н. В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2009. 20 с.

Мармаза О. І. Ефективне лідерство як інструмент стратегічного управління. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 29. С. 289–297.

Міляєва В. Р. Розвиток лідерського потенціалу в процесі формування управлінської компетентності керівників навчальних закладів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2014. № 1. С. 34–40.

Нестуля С. І. Дидактичні основи формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту: монографія. Полтава: ПУЕТ, 2019. 798 с.

Свистун В. І. Полікультурна компетентність військовослужбовця як суб’єкта діяльності з підтримання міжнародного миру і безпеки. Проблеми освіти. 2019. Вип. 92. С. 154–158.

Ягупов В. В. Військова психологія: методологія, теорія та практика: підручник. Київ: Psyhobook, 2023. 517 с.

Ягупов В. В., Капінус О. С. Теоретичні та методичні аспекти формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів: навчально-методичний посібник. Житомир: ПП «Євро-Волинь», 2020. 240 с.

Ягупов В. В. Методологічні основи компетентнісного підходу до професійної підготовки офіцерів запасу. Проблеми освіти. 2019. № 91. С. 325–331.

Ягупов В. В. Теорія і методологія військово-педагогічних досліджень: підручник для слухачів університету та майбутніх докторів філософії. Київ: НУОУ, 2019. 440 с.

Parreira A., Pestana M., Oliveira P. Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2018. № 26. P. 890–910.

Pihlainen V., Kivinen T., Lammintakanen J. Management and leadership competence in hospitals: a systematic literature review. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 2016. № 29 (1). P. 95–110.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11