ESSENCE, STRUCTURE AND CONTENT OF THE LEADERSHIP COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS - SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.27

Keywords:

leadership competence, leader, essence, structure, component, physical culture, sport

Abstract

The essence, content and structure of leadership competence of future officers - specialists in physical education and sports are substantiated. The views of domestic and foreign scientists regarding the essence of the concept of «leadership competence of specialists» were analyzed. The content of the leadership competence of future officers - specialists in physical culture and sports is defined and revealed, and it is indicated that their leadership competence represents an integrated component of military-professional competence, which combines values and motivation of leadership behavior and activity, leadership qualities as a military specialist, his leadership theoretical and practical preparedness, ability and willingness to solve professional and professional problems and tasks in accordance with job duties with the actualization of leadership knowledge, abilities, skills, values, motivation and professionally important leadership qualities acquired during professional training. Based on the generalization of scientific sources, taking into account the specifics of the professional activity of future specialists in physical culture and sports in the Armed Forces of Ukraine (hereinafter – the Armed Forces), the structure of their leadership competence was determined, which includes a valuemotivational (a set of perceived values, motives, motivation, desires for leadership behavior and activity as a professional in the field of physical culture and sports in a military environment), cognitive (theoretical knowledge about one’s leadership behavior and activities as an officer and a professional leader in the field of physical culture and sports of military personnel), behavioral and operational (a set of professional practical leadership skills, skills and abilities necessary for military professional activity and behavior in a military environment ), individual-psychological (purposefulness, determination, reliability, self-improvement, stress resistance, endurance) and subject (awareness and perception of oneself as a subject - leader, as well as responsibility, autonomy, independence and leadership subjectivity) components.

References

Бойко О. В. Сутність і мотиви лідерства у військовому колективі: результати інтерв’ю з офіцерами тактичної ланки управління. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. 2012. Вип. 102. С. 32‒40.

Бойко О. В. Теоретико-методичні проблеми формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів Збройних сил України: монографія. Львів: АСВ, 2014. 543 с.

Бойко О. В. Ціннісна концепція формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів Збройних сил України у ВВНЗ. Військова освіта: зб. наук. праць. 2017. № 2 (32). С. 7–19.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2002. 1440 с.

Гладкова В. М. Акмеологічна компетентність менеджера-лідера освітнього закладу. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2017. № 1. С. 1–11.

Калашнікова С. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів в умовах сучасних суспільних трансформацій: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.06. Київ, 2011. 36 с.

Кові С. Сім звичок надзвичайно ефективних людей / пер. з англ. О. Любенко. Харків: «Клуб сімейного дозвілля», 2012. 384 с.

Лугова В. М., Єрмоленко О. А. Напрями розвитку лідерської компетентності керівників українських підприємств. Проблеми економіки. 2012. № 1. С. 64–67.

Мараховська Н. В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2009. 20 с.

Мармаза О. І. Ефективне лідерство як інструмент стратегічного управління. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 29. С. 289–297.

Міляєва В. Р. Розвиток лідерського потенціалу в процесі формування управлінської компетентності керівників навчальних закладів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2014. № 1. С. 34–40.

Нестуля С. І. Дидактичні основи формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту: монографія. Полтава: ПУЕТ, 2019. 798 с.

Свистун В. І. Полікультурна компетентність військовослужбовця як суб’єкта діяльності з підтримання міжнародного миру і безпеки. Проблеми освіти. 2019. Вип. 92. С. 154–158.

Ягупов В. В. Військова психологія: методологія, теорія та практика: підручник. Київ: Psyhobook, 2023. 517 с.

Ягупов В. В., Капінус О. С. Теоретичні та методичні аспекти формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів: навчально-методичний посібник. Житомир: ПП «Євро-Волинь», 2020. 240 с.

Ягупов В. В. Методологічні основи компетентнісного підходу до професійної підготовки офіцерів запасу. Проблеми освіти. 2019. № 91. С. 325–331.

Ягупов В. В. Теорія і методологія військово-педагогічних досліджень: підручник для слухачів університету та майбутніх докторів філософії. Київ: НУОУ, 2019. 440 с.

Parreira A., Pestana M., Oliveira P. Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 2018. № 26. P. 890–910.

Pihlainen V., Kivinen T., Lammintakanen J. Management and leadership competence in hospitals: a systematic literature review. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 2016. № 29 (1). P. 95–110.

Published

2023-07-11