ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.5Ключові слова:
педагогічна майстерність, викладач, науково-педагогічний працівник, вищий військовий навчальний заклад, слухачАнотація
На сучасному етапі розвитку інформаційного суспільства постало питання підготовки нової генерації науково-педагогічних кадрів, здатних до активної співпраці зі слухацькою аудиторією, створення інноваційного освітнього простору, орієнтованого на запити й потреби слухача (курсанта, студента), залучення його до активної пізнавальної самостійної діяльності, неформальної та інформальної освіти через вивчення навчальних дисциплін, здатних розробляти та впроваджувати авторські методики у практику освітньої діяльності. Нові вимоги до викладачів глибше актуалізують питання їх підготовки, професійного розвитку й зокрема формування педагогічної майстерності. Д оведено, що формування педагогічної майстерності варто розпочинати під час підготовки викладача та продовжувати протягом усієї педагогічної діяльності. Необхідно закласти фундамент, що відкриє його особистісні можливості й дасть змогу досягнути акме у професійній діяльності. Визначено й описано дев’ять педагогічних умов формування педагогічної майстерності майбутніх викладачів вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ), а саме: мотивованість науково-педагогічних працівників до підготовки кваліфікованих майбутніх викладачів ВВНЗ; сприятливий соціально-психологічний клімат в освітньому середовищі; інтерактивність освітнього процесу у ВВНЗ; технологізація освітнього процесу у ВВНЗ; вивчення психолого-педагогічних дисциплін, зокрема «Педагогічної майстерності викладача вищої військової школи»; проходження педагогічної практики; забезпечення (вибудовування) індивідуальної освітньої траєкторії майбутнього викладача ВВНЗ; залучення майбутніх викладачів ВВНЗ до неформальної та інформальної освіти; поєднання навчання та практики військово-професійної діяльності (військове стажування, командно-штабні навчання, воєнна гра).
Посилання
Бахрушин В. Неформальна та інформальна освіта: навіщо вони нам потрібні? 2016. URL: https://bit.ly/3n1akcp.
Вітченко А., Осьодло В., Поздишев С. Військова андрагогіка: навч. посібик. Київ: НУОУ, 2019. 280 с.
Вітченко А., Осьодло В., Салкуцан С. Технології навчання у вищій військовій школі: теорія і практика: навч.-метод. посіб. / за заг. ред. В. М. Телелима. Київ: НУОУ, 2016. 272 с.
Зельницький А., Заболотний О., Левицька Л. Технологізація освітнього процесу вищих військових навчальних закладів. Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2018. № 1 (37). С. 117–127. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2018-1/114-124.
Євтух М. Роль педагогічної практики у підготовці майбутнього вчителя. Scientific discoveries: projects, strategies and development. 2019. Vol. 2. Р. 140–143. URL: https://bit.ly/3qUlbpN
Карплюк С. Формування сприятливого соціально-психологічного клімату в студентській академічній групі педагогічного ВНЗ. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць. Київ, 2006. Вип. 9. С. 421–429. URL: http://eprints.zu.edu.ua/5632/1/5.pdf
Короткіх М. Педагогічні умови розвитку педагогічної майстерності викладачів вищих військових навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2016. 357 с.
Красницька О. Педагогічна майстерність викладача вищої військової школи: підручник. Київ: Кондор, 2020. 528 с.
Майський Г. Роль педагогічної практики у формуванні професійних умінь майбутніх інженерів-педагогів. 2013. URL: https://bit.ly/3JDWB57.
Мохун С. Викладання фізики і педагогічна майстерність викладача. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2017. Вип. 23. С. 142–146. URL: https://bit.ly/3pOgjTJ.
Пепен Ш. Філософія впевненості в собі. Харків: Віват, 2019. 192 с.
Про освіту: Закон України. URL: https://bit.ly/34dmJDt.
Психологічна енциклопедія / автор-упор. О. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.
Самойленко О. Інформальна освіта у системі особистісного та професійного розвитку дорослого. Вісник № 1 (157). С. 188–194. URL: https://bit.ly/32SkzsH.
Хміляр О. Вплив мотиваційних чинників на процес регуляції поведінки особистості. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти: зб. матеріалів ІІ міжнар. наук.-метод. конф. (Кам’янець-Подільський, 26–27 квітня 2018 р.). С. 106–108.
Walcutt J., Schatz S. (Eds.) Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office, 2019. 405 р.