ІСТОРІЯ І СУЧАСНИЙ СТАН ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ АНГЛОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОМУ МОНОЛОГІЧНОМУ МОВЛЕННІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.2.1Ключові слова:
іноземна мова за професійним спрямуванням, майбутні фахівці з харчових технологій, рівень сформованості англомовної компетентності, професійно орієнтоване монологічне мовленняАнотація
У статті йдеться про історію і сучасний стан формування англомовної компетентності в професійно орієнтованому монологічному мовленні у майбутніх фахівців із харчових технологій. Охарактеризовано поняття «іноземна мова професійного спрямування» й особливості організації викладання цієї дисципліни для студентів нелінгвістичних спеціальностей. Виділено вимоги до результатів вивчення дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням», які висуваються Освітньо-професійною програмою для спеціальності 181 «Харчові технології». Окреслено підходи до формування професійно орієнтованого монологічного мовлення, які використовуються в сучасній методичній науці: з опорою на друкований текст, відео- та аудіо матеріали, ключові слова, комунікативні ситуації, і виділено найбільш ефективний підхід. Найбільш ефективним визначено підхід, у якому як опори на рецептивно-репродуктивному етапі формування англомовної компетентності в професійно орієнтованому монологічному мовленні використовуються англомовні автентичні аудіотексти, на рецептивно-продуктивному етапі – комунікативні ситуації і ключові слова, а на продуктивному – лише комунікативні ситуації. Проаналізовано рівень сформованості англомовної компетентності здобувачів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю 181 «Харчові технології». Здійснено аналіз моделей навчання й кількості навчальних годин, які відводяться на вивчення дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням» у провідних закладах вищої освіти України, які готують майбутніх фахівців із харчових технологій. Як показує дослідження, до більшості українських закладів вищої освіти, які навчають майбутніх фахівців нелінгвістичних спеціальностей, вступають студенти з нижчим рівнем володіння іноземною мовою, ніж В1, тож для досягнення рівня В1+ потребують більше аудиторних годин. Водночас на вивчення дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням» відводиться недостатня кількість навчальних годин. Проаналізовано навчальні посібники з англійської мови, які застосовуються для навчання студентів спеціальності 181 «Харчові технології» на предмет формування професійно орієнтованого монологічного мовлення. Виявлено, що посібники, призначені для навчання дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням» здобувачів вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології», містять недостатню кількість вправ, спрямованих на формування компетентності в ПОММ.
Посилання
Бігич О. Б., Волошинова М. М. Сучасне освітнє середовище нелінгвістичного ВНЗ. Теорія і практика формування іншомовної комунікативної компетентності в говорінні у студентів нелінгвістичних спеціальностей (Колективна монографія). О. Б. Бігич, Л. В. Бондар та ін. Київський національний лінгвістичний університет Київ. 2013. С. 8–20.
Бойко Г. А. Критерії оцінювання англомовного професійно орієнтованого монологічного мовлення майбутніх фахівців з харчових технологій. В Імперативи розвитку громадянського суспільства у забезпеченні національної конкурентоспроможності : матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції, 13–14 грудня, 2018 р. Батумі. С. 206–207.
Бойко Г. А. Підсистема вправ для формування у майбутніх фахівців з харчових технологій англомовної компетентності в професійно орієнтованому монологічному мовленні. Іноземні мови. 2019. № 4. С. 3–11.
Бойко Г. А. Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні у майбутніх фахівців з харчових технологій у процесі самостійної роботи : дис. … д-ра філ. : 011 / Київський національний лінгвістичний університет, Київ. 2020. 253 с.
Бойко Г. А. Використання опор для формування англомовної компетентності у професійно орієнтованому монологічному мовленні у майбутніх фахівців з харчових технологій. VZDELÁVANIE A SPOLOČNOSŤ VIІ. Medzinârodny nekonferencny zbornik. Presov : Presovska umverzita v Presove. 2022. С. 87–91.
Бондар Л. В. Методика навчання французького професійно спрямованого монологічного мовлення студентів технічних спеціальностей з урахуванням їх навчальних стилів : дис. … канд. пед. наук : 011/ Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2011. 253 с.
Ващило О. В. Методика навчання майбутніх інженерів-механіків англійського професійно орієнтованого монологічного мовлення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2020. 310 с.
Про вищу освіту : Закон України № 1556-VII від 01.07.2014. Електронний ресурс. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Корнєва З. М. Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2018. 488 с.
Клочко В. М., Прадівлянний М. Г. Формування професійно спрямованої іншомовної компетентності фахівців технічних та економічних спеціальностей засобами сучасних інформаційних технологій : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2009. 196 с.
МОН України (15.01.2016). Лист № 1/9-14 «Щодо розробки стандартів вищої освіти». URL: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4824- (дата звернення: 01.06.2019).
Несин Ю. М. Навчання майбутніх офіцерів професійно спрямованого монологу-міркування на основі англомовних фахових автентичних аудіотекстів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. тех. ун-т України «Київ. політех. ін.-т» Київ. 2013. 297 с.
Освітньо-професійної програми для спеціальності 181 Харчові технології. Національний ун-т харч. тех. Київ. 2024.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 18 – Виробництво та технології, спеціальність 181 – Харчові технології. Національний ун-т харч. тех. Київ, 2022.
Alousque I. N. Developments in ESP: from register analysis to a genre-based and CLIL-based approach. Revista de Lenguas para Fines Específicos, 2016. № 22, 1 P. 190–212. http://dx.doi.org/10.20420/rlfe.2016.0096 eISSN: 2340-8561
Basturkmen H. Ideas and Options in English for Specific Purposes. L AW R ENCE ER L BAUM A S SOCI AT ES, PUBLISHERS Mahwah, New Jersey, London, 2006.
Bolitho R., West R. The internationalization of Ukrainian Universities: the English Language Dimension. Stal. Kyiv, 2016. 124 p.
Donesch-Jezo E. English for Specific Purposes: What does it mean and why is it different from teaching General English? Confluence 24-25 February, 2012. P. 1– 6. URL: https://www.researchgate.net/publication/308914571_English_for_Speciic_Purposes_What_does_it_mean_and_why_is_it_different_from_teaching_General_Engl h
Dudley-Evans T. English for Specific Purposes. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of other Languages. Cambridge University Press. 2001. P. 131–136.
Howatt A. P. R. A History of English language Teaching. Oxford : Oxford University Press. 1984. 413 p.
Hutchinson T., Waters, A. English for Specific Purposes: a Learning-Centered Approach. Cambridge University Press. 1987. 183 p.
Orr T. English language education for science and engineering students. English for Professional and Academic Purposes Editions Rodopi B.V., Amsterdam – New York, NY Amsterdam – New York, NY, 2010.
Ruiz M. F. et al. English for Specific Purposes (hence ESP), sometimes referred to as English for Professional and Academic Purposes (hence EPAP). 2010.
Tarnopolsky O. Constructivist Blended Learning Approach to Teaching English for Specific Purposes : monograph. London : Versita, 2012. 227 p.