HISTORY AND THE CURRENT STATE OF PRE-SERVICE FOOD TECHNOLOGISTS’ SPEECH PRODUCTION COMPETENCE DEVELOPING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.2.1

Keywords:

foreign language for specific purposes, pre-service food technologists, level of English language competence, speech production competence

Abstract

The article deals with history and the current state of pre-service food technologists’ speech production competence developing. The actuality of pre-service food technologists training is determined by the needs of cooperation on the international market and requires English language speech production competence for communication with oversea colleagues and product presentation at international exhibitions. The purpose of the article is to present the analysis results of history and the current state of pre-service food technologists’ speech production competence development. Methods. Analysis of didactic research was carried out in order to study: peculiarities of the discipline Foreign Language for Specific Purposes; approaches to speech production competence developing using in modern science; the level of pre-service food technologist’s English language competence in Ukraine. Analysis of teaching models and study time for discipline Foreign Language for Specific Purposes in the leading universities of Ukraine that train food technologists. Analysis of textbooks on English language for pre-service food technologists. Results. The notion “Foreign Language for Specific Purposes” has been characterized in the article. The trends of modern methodology have been outlined: orientation to special purposes; informational technologies using; students’ autonomy developing. The peculiarities of teaching organization of this discipline for students of non-linguistic specialties have been characterized. Demands for learning results of discipline Foreign Language for Specific Purposes made by Educational Professional Curriculum for specialty 181 Food Technology have been distinguished. Approaches for speech production competence used in modern methodology have been outlined: approaches based on the text, audio and video materials, key words and communicative situations. The most effective approach has been distinguished. The most effective approach has been determined: authentic audio texts are used at the receptive reproductive stage of speech production competence developing; communicative situations and key words are used at receptive productive stage; only communicative situations are used at productive stage. The level of pre-service food technologist’s English language competence in Ukraine has been analyzed. The analysis of teaching models and study time for discipline Foreign Language for Specific Purposes in the leading universities of Ukraine that train food technologists have been carried out. According to the study, students who attendant Ukrainian nonlinguistic universities have a lower level of foreign language competence than B1. So, more academic hours are needed to reach B1+ level. At the same time, an insufficient number of academic hours are allocated to the discipline Foreign Language for Specific Purposes. Textbooks on the English language for pre-service food technologists have been analyzed. It was found that textbooks on English for Specific Purposes for the students who study according to the program 181 Food Technology contain an insufficient number of tasks aimed at speech production competence developing.

References

Бігич О. Б., Волошинова М. М. Сучасне освітнє середовище нелінгвістичного ВНЗ. Теорія і практика формування іншомовної комунікативної компетентності в говорінні у студентів нелінгвістичних спеціальностей (Колективна монографія). О. Б. Бігич, Л. В. Бондар та ін. Київський національний лінгвістичний університет Київ. 2013. С. 8–20.

Бойко Г. А. Критерії оцінювання англомовного професійно орієнтованого монологічного мовлення майбутніх фахівців з харчових технологій. В Імперативи розвитку громадянського суспільства у забезпеченні національної конкурентоспроможності : матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції, 13–14 грудня, 2018 р. Батумі. С. 206–207.

Бойко Г. А. Підсистема вправ для формування у майбутніх фахівців з харчових технологій англомовної компетентності в професійно орієнтованому монологічному мовленні. Іноземні мови. 2019. № 4. С. 3–11.

Бойко Г. А. Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні у майбутніх фахівців з харчових технологій у процесі самостійної роботи : дис. … д-ра філ. : 011 / Київський національний лінгвістичний університет, Київ. 2020. 253 с.

Бойко Г. А. Використання опор для формування англомовної компетентності у професійно орієнтованому монологічному мовленні у майбутніх фахівців з харчових технологій. VZDELÁVANIE A SPOLOČNOSŤ VIІ. Medzinârodny nekonferencny zbornik. Presov : Presovska umverzita v Presove. 2022. С. 87–91.

Бондар Л. В. Методика навчання французького професійно спрямованого монологічного мовлення студентів технічних спеціальностей з урахуванням їх навчальних стилів : дис. … канд. пед. наук : 011/ Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2011. 253 с.

Ващило О. В. Методика навчання майбутніх інженерів-механіків англійського професійно орієнтованого монологічного мовлення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2020. 310 с.

Про вищу освіту : Закон України № 1556-VII від 01.07.2014. Електронний ресурс. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Корнєва З. М. Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2018. 488 с.

Клочко В. М., Прадівлянний М. Г. Формування професійно спрямованої іншомовної компетентності фахівців технічних та економічних спеціальностей засобами сучасних інформаційних технологій : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2009. 196 с.

МОН України (15.01.2016). Лист № 1/9-14 «Щодо розробки стандартів вищої освіти». URL: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4824- (дата звернення: 01.06.2019).

Несин Ю. М. Навчання майбутніх офіцерів професійно спрямованого монологу-міркування на основі англомовних фахових автентичних аудіотекстів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. тех. ун-т України «Київ. політех. ін.-т» Київ. 2013. 297 с.

Освітньо-професійної програми для спеціальності 181 Харчові технології. Національний ун-т харч. тех. Київ. 2024.

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 18 – Виробництво та технології, спеціальність 181 – Харчові технології. Національний ун-т харч. тех. Київ, 2022.

Alousque I. N. Developments in ESP: from register analysis to a genre-based and CLIL-based approach. Revista de Lenguas para Fines Específicos, 2016. № 22, 1 P. 190–212. http://dx.doi.org/10.20420/rlfe.2016.0096 eISSN: 2340-8561

Basturkmen H. Ideas and Options in English for Specific Purposes. L AW R ENCE ER L BAUM A S SOCI AT ES, PUBLISHERS Mahwah, New Jersey, London, 2006.

Bolitho R., West R. The internationalization of Ukrainian Universities: the English Language Dimension. Stal. Kyiv, 2016. 124 p.

Donesch-Jezo E. English for Specific Purposes: What does it mean and why is it different from teaching General English? Confluence 24-25 February, 2012. P. 1– 6. URL: https://www.researchgate.net/publication/308914571_English_for_Speciic_Purposes_What_does_it_mean_and_why_is_it_different_from_teaching_General_Engl h

Dudley-Evans T. English for Specific Purposes. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of other Languages. Cambridge University Press. 2001. P. 131–136.

Howatt A. P. R. A History of English language Teaching. Oxford : Oxford University Press. 1984. 413 p.

Hutchinson T., Waters, A. English for Specific Purposes: a Learning-Centered Approach. Cambridge University Press. 1987. 183 p.

Orr T. English language education for science and engineering students. English for Professional and Academic Purposes Editions Rodopi B.V., Amsterdam – New York, NY Amsterdam – New York, NY, 2010.

Ruiz M. F. et al. English for Specific Purposes (hence ESP), sometimes referred to as English for Professional and Academic Purposes (hence EPAP). 2010.

Tarnopolsky O. Constructivist Blended Learning Approach to Teaching English for Specific Purposes : monograph. London : Versita, 2012. 227 p.

Published

2024-12-23