ВИСВІТЛЕННЯ ОСНОВНИХ ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ПРАЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧИХ І МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • МАРИНА ЯЧНА Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4587-525X
  • ВЯЧЕСЛАВ ПОЛЕТАЙ Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-0231-2740
  • ОЛЬГА МЕХЕД Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9485-9139

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.2.7

Ключові слова:

заклади вищої освіти, інформаційно-комунікаційні технології, майбутні фахівці природничих і медичних спеціальностей, цифрова безпека праці

Анотація

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та використання комп'ютерної техніки в природничих і медичних галузях суттєво перетворили робочий та навчальний процес для фахівців цих сфер. Під час взаємодії з інформаційними засобами, які передбачають застосування програмного забезпечення, медичних пристроїв та інтернет-ресурсів, студенти та майбутні фахівці повинні дбати про цифрову безпеку праці. Метою цієї статті є розкриття особливостей підготовки майбутніх фахівців природничих і медичних галузей до безпечної та ефективної професійної діяльності, яка передбачає використання інформаційно-комунікаційних технологій. Для досягнення цієї мети були використані наукові методи, як-от аналіз і синтез літературних джерел, систематизація та теоретичне узагальнення результатів. Можливості, що відкриваються під час навчання питань безпеки праці з інформаційними засобами: використання симуляційних програм дає змогу ефективно навчатися безпеки в умовах, що відтворюють реальні ситуації; інтерактивні онлайн-курси та вебінари дають змогу засвоювати основні принципи безпеки праці; доступ до електронних ресурсів сприяє самостійному вивченню та поглибленню знань; регулярні тренування допомагають закріплювати навички й готуватися до реагування на екстремальні ситуації. З метою успішного опанування питань інформаційної безпеки в освітньому процесі варто використовувати такі методичні прийоми: практичні завдання та кейси (пропонуємо студентам практичні завдання та кейси, які потребують застосування знань з інформаційної безпеки. Висновки. Під час роботи з інформаційними засобами для майбутніх фахівців природничих і медичних спеціальностей важливі такі аспекти: зростання кіберзагроз і потенційних атак потребує від фахівців медицини та природничих наук знань у галузі кібербезпеки; робота з медичними даними й особистою інформацією пацієнтів має виконуватися відповідно до високих стандартів безпеки збереження конфіденційності; навчання фахівців швидкої та ефективної реакції на кібератаки й інциденти стає необхідним елементом безпеки праці.

Посилання

Димар Н. М., Сойка Л. Д., Шевчук А. М. Формування професійних компетентностей фахівців медичних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Іноваційна педагогіка. 2021. № 39. С. 139–142.

Крицька Г. А., Крицький І. О., Загричук Г. Я. Перспективи та труднощі ефективного використання інноваційних технологій для забезпечення професійної підготовки студентів-медиків при вивченні клінічних дисциплін. Медична освіта. 2017. № 2 (74). С. 33–36.

Мехед Д. Б., Мехед О. Б. Оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах дистанційної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Чернігів : ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. № 120. С. 83–86.

Мехед О. Б., Дейкун М. П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі вищої школи. Проблеми та інновації в математичній, цифровій, природничій і професійній освіті. Кропивницький : РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023. С. 46–47.

Мехед О. Б. Розвиток наукової та інноваційної діяльності в системі професійної підготовки майбутніх фахівців біологічної та здоров’язбережувальної галузей. Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика. Біла Церква : Білоцерківський інститут економіки та управління Університету «Україна», 2023. С. 38–40.

Морзе Н. В., Нанаєва Т., Омельченко Н. О. STEM в освіті : навч. посіб. Київ, ACCORD GROUP. 2018. 116 c.

Носко М., Мехед О. Науково-дослідницька робота студентів як складова частина підготовки до соціально-педагогічної діяльності. Наука і освіта. 2022. № 2. С. 39–43. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-2-6

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за загальною редакцією В. Ю. Бикова, О. М. Спірін, О. В. Овчарук. Київ : Атіка, 2010. 88 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). 16 с.

Chystiakova I.A., Ivanii O.M., Mekhed O.B., Nosko Y.M., Khrapatyi S. PhD Training Under Martial Law in Ukraine. Journal of Higher Education Theory and Practice, 2022. № 22 (15), pp. 151–163.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23