HIGHLIGHTING THE KEY ISSUES OF OCCUPATIONAL SAFETY FOR FUTURE SPECIALISTS IN NATURAL AND MEDICAL SCIENCES IN THE PROCESS OF USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.2.7

Keywords:

institutions of higher education, information and communication technologies, future experts in natural and medical specialties, digital occupational safety

Abstract

Relevance of research. The development of information technology and the use of computers in biological and medical disciplines have significantly changed the way in which specialists in these fields work and learn. When interacting with information resources, which include software, medical devices, and Internet resources, students and future professionals should be especially attentive to occupational safety issues. Accordingly, studying the basics of occupational safety in these contexts becomes a critical component of the training of future biologists and physicians. The above determines the relevance of considering the main aspects of occupational safety training when working with information tools among students of biological and medical specialties, as well as determining the key challenges and opportunities of this process. The purpose of this article is to reveal the features of training future specialists in the natural and medical fields for safe and effective professional activities that involve the use of information and communication technologies. Research methods: analysis and synthesis of scientific literature, systematization, theoretical generalization of research results. Research results. In our opinion, the key challenges of occupational safety training when working with information tools for future specialists in natural and medical specialties are the following: the growing number of cyber threats and attacks that endanger information systems requires knowledge in the field of cyber security from medical and biological specialists; working with medical data and personal information of patients requires compliance with high security standards to preserve confidentiality; training specialists in quick and effective response to cyber attacks and incidents is becoming an important component of occupational safety. At the same time, it is necessary to emphasize the opportunities that open up during the coverage of occupational safety issues with informational means for future specialists in biology and doctors: the use of simulation programs allows future specialists to learn safety in conditions that reproduce real situations; interactive online courses and webinars provide an opportunity to learn the basic principles of occupational safety using information tools; access to electronic resources, such as online guides, textbooks and video materials, allows students to independently study and deepen their knowledge of occupational safety issues; regular training and practical exercises help future professionals to consolidate the skills of occupational safety and response to extreme situations.

References

Димар Н. М., Сойка Л. Д., Шевчук А. М. Формування професійних компетентностей фахівців медичних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Іноваційна педагогіка. 2021. № 39. С. 139–142.

Крицька Г. А., Крицький І. О., Загричук Г. Я. Перспективи та труднощі ефективного використання інноваційних технологій для забезпечення професійної підготовки студентів-медиків при вивченні клінічних дисциплін. Медична освіта. 2017. № 2 (74). С. 33–36.

Мехед Д. Б., Мехед О. Б. Оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах дистанційної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Чернігів : ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. № 120. С. 83–86.

Мехед О. Б., Дейкун М. П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі вищої школи. Проблеми та інновації в математичній, цифровій, природничій і професійній освіті. Кропивницький : РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023. С. 46–47.

Мехед О. Б. Розвиток наукової та інноваційної діяльності в системі професійної підготовки майбутніх фахівців біологічної та здоров’язбережувальної галузей. Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика. Біла Церква : Білоцерківський інститут економіки та управління Університету «Україна», 2023. С. 38–40.

Морзе Н. В., Нанаєва Т., Омельченко Н. О. STEM в освіті : навч. посіб. Київ, ACCORD GROUP. 2018. 116 c.

Носко М., Мехед О. Науково-дослідницька робота студентів як складова частина підготовки до соціально-педагогічної діяльності. Наука і освіта. 2022. № 2. С. 39–43. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-2-6

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за загальною редакцією В. Ю. Бикова, О. М. Спірін, О. В. Овчарук. Київ : Атіка, 2010. 88 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). 16 с.

Chystiakova I.A., Ivanii O.M., Mekhed O.B., Nosko Y.M., Khrapatyi S. PhD Training Under Martial Law in Ukraine. Journal of Higher Education Theory and Practice, 2022. № 22 (15), pp. 151–163.

Published

2024-12-23