ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПОЯВИ ПРОФЕСІЙНИХ ДЕФОРМАЦІЙ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.10

Ключові слова:

деформація, професійна деформація, вихователь, заклад дошкільної освіти

Анотація

Розглянуто проблему попередження професійного вигорання, появи професійних деформацій, протидії негативному професіогенезу майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти (ЗДО) на етапі їх фахової підготовки. Описано особливості дошкілля, до яких відносять високий ступінь відповідальності і психологічної напруги праці вихователів, складність і значну кількість професійних завдань, насиченість комунікації, велику вірогідність позаштатних ситуацій тощо. Шляхом опитування 54 молодих вихователів (досвід роботи до 3 років) двох регіонів України (Київська й Тернопільська області) авторкою визначено практичну актуальність проблеми професійної деформації фахівця. Узагальнюючи наукові трактування, професійна деформація фахівця – це інтегративне поняття, яке охоплює численні особистісні зміни, зумовлені його діяльністю, котра зрештою і втрачає від цього через появу у працівника професійних деструкцій. Висвітлені сутність, причини і наслідки професійного виснаження педагогів ЗДО, їх ранньої професійної деформації внаслідок діїрізних деструктивних зовнішніх і внутрішніх чинників. Запропоновано шляхи оновлення змісту і технологій професійної підготовки, зміцнення партнерства з кращими фахівцями-практиками. Сутність та особливості підготовки до ранньої професійної адаптації майбутніх вихователів ЗДО розглянуто як чинники активізації цілеспрямованого фахового розвитку особистості, її професійного саморозкриття й самореалізації, запорука попередження стагнації, деформації та вигорання.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти. Законодавство України. 2021. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876

Бєлєнька Г. В. Підготовка фахівців для дошкільної галузі: стратегія змін. Молодий вчений. 2017. № 3.2 (43.2). С. 13.

Великодна М. С. Професійна деформація особистості майбутнього психолога як наукова проблема. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/0564/179

Зайчикова Т. В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів: дис. … канд. психол. наук: 19.00.05. Київ, 2005. 173 с.

Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія. Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2012. 200 с.

Осауленко О. І. Юридична деонтологія: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Істина, 2008. 224 с.

Психологія професійної безпеки: технології конструктивного самозбереження особистості:кол. монографія / О. Лазорко, Ж. Вірна, Л. Акімова та ін.; за заг. ред. Ж. Вірної. Луцьк: Вежа-Друк, 2015. 588 с.

Психофізіологічне забезпечення готовності студентів до педагогічної діяльності: монографія / за ред. О. М. Кокуна. Київ: Педагогічна думка, 2008. 296 с.

Рева О. М. Ірраціональність групової поведінки та групові деформації працівників у процесі спільної праці. Вчені записки університету «Крок». 2009. № 19. С. 225234.

Рожко-Павлишин Т. А. Умови професійної успішності вихователя закладу дошкільної освіти. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. Переяслав-Хмельницький, 2017. Вип. 5. С. 182–198.

Туз Л. Г. Синдром емоційного вигорання медичних сестер на етапі ранньої професіоналізації. Актуальні проблеми психології. 2020. Т. ІХ. Вип. 13. С. 371380.

Чемодурова Ю. М. Психологічні умови подолання професійних деформацій практичних психологів у системі післядипломної освіти: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2019. 303 с.

Царьов О. Д. Підготовка до професійної адаптації майбутніх правоохоронців у вищих навчальних закладах МВС України: монографія. Дніпропетровськ: ДДУВС, 2016. 231 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14