СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ТЕОРІЇ САМООРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.3Ключові слова:
синергетика, синергетичний підхід, самоорганізація, методологія, початкова освітаАнотація
Охарактеризовано синергетичний підхід як методологічну основу теорії самоорганізації навчальної діяльності молодшого школяра. Проаналізовано дослідження науковців в області синергетики, а саме трансформування її ідей у педагогіці як базової ідеї теорії самоорганізації навчальної діяльності учнів початкової школи, розкрито ключові ідеї та положення синергетики крізь призму тлумачення освітнього процесу. Експлікація проблеми здійснена в контексті аналізу педагогічної системи початкової школи. Подано особливості реалізації синергетичного підходу в школі І ступеня. Розглянуто сутність синергетичного підходу, як міждисциплінарного напряму пізнання. Встановлено, що саме синергетичний підхід дає змогу формувати самоорганізацію навчальної діяльності. Досліджено, що освітній процес в початковій школі також можна вважати відкритою системою, оскільки у ньому здійснюється неперервний процес обміну інформацією (знаннями) між вчителем та учнями (зворотний зв’язок), а також постійно змінюється зміст освіти відповідно до потреб суспільства. Розкрито зміст навчально-пізнавальної діяльності під час формування навичок самоорганізації учнів початкової школи з точки зору синергетичного підходу. Окреслено основні закономірності процесу навчання молодшого школяра як відкритої й складної системи та комплексу багатокомпонентних, міждисциплінарних та багаторівневих знань, які забезпечують можливість виокремити основні напрями реалізації синергетичних ідей в освітньому процесі. Підсумовано, що реалізація синергетичного підходу щодо управління й організації освітнього процесу початкової школи істотно підвищить його ефективність, зробить освітній процес більш гнучким і універсальним.
Посилання
Буєва Л. П. Криза освіти та проблеми філософії освіти. Питання філософії. 1999. № 3. С. 12–19.
Вознюк О. В. Педагогічна синергетика: ґенеза, теорія і практика: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2012. 708 с.
Лісіна Л. Дослідження проблем методичної підготовки вчителів початкової школи: синергетичний підхід. Психолого-педагогічний супровід фахового зростання особистості в системі неперервної професійної освіти: міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Бердянськ, 26–27 листопада 2020 року, Бердянськ, 2020. С. 62-65
Євтодюк А. В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем: дис... канд. філос. наук: 09.00.03. К., 2002. 198 с.
Капица С. П., Курдюмов С. П., Малинецкий Г. Г. Синергетика и прогнозы будущего. 2-е изд. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 288 с.
Киященко Н. И. Синергетические проблемы образовательного процесса. Синергетическая парадигма. Синергетика образования. М.: Прогресс-Традиция, 2007. 592 с.
Кремень В. Г. Синергетика і освіта: монографія. К.: Інститут обдарованої дитин, 2014. 348 с.
Курейчик В. М., Писаренко В. І. Синергетика в освіті. Відкрита освіта. 2010. № 4. С. 33-44.
Лутай В. С. Філософія сучасної освіти: навчальний посібник, К.: Центр – Магістр-S, Творчої спілки вчителів України. 1996. 256 с.
Мелосік З. Педагогіка постмодернізму. Шлях освіти. 2004. № 4. С. 11–16.
Підкасистий П. І. Педагогіка: навчальний посібник для студентів педагогічних вузів і педагогічних коледжів. М: Педагогічне товариство Росії, 1998. 640 с.
Романенко М. І. Соціальні та парадигмально-когнітивні детермінанти розвитку сучасної освіти: автореф. дисертації … д-ра філософ. наук: 09.00.10. Дніпропетровськ, 2003. 33 с.
Рузавін Г. І. Самоорганізація та організація у розвитку суспільства. Питання філософії. 1995. № 8. С. 63-72.
Синергетика i освіта: монографiя / за ред. В. Г. Кременя. К.: Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Утюж І. Г. Парадигмальні засади освітнього простору: монографія. Запоріжжя: «Просвіта», 2012. 352 с.
Філософський енциклопедичний словник / голов. ред. В. І. Шинкарук. К.: Абрис, 2002. 742 с.
Чайка В. М. Основи дидактики: навчальний посібник. К.: Академвидав, 2011. 240 с.