ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.7

Ключові слова:

інклюзивна освіта, дитина з особливими освітніми потребами, навчання, заклад освіти

Анотація

Відзначено, що розвиток інклюзивної освіти в Україні набирає стрімких обертів. Активно напрацьовуються механізми організації комфортного освітнього середовища у закладах освіти. Гостро стоїть питання вироблення дієвих стратегій, методик, технік провадження інклюзивного навчання у закладах освіти; підходів до навчання та виховання дітей з різними типами освітніх труднощів, активізації їх потенціалу, розвитку їхніх індивідуальних можливостей, задоволення потреб та інтересів; технологій успішної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в освітній простір школи тощо. Доведено дослідниками, що належно організована у закладах дошкільної освіти (ЗДО) підготовка дітей з ООП до навчання у школі полегшує процес адаптації та покращує процес засвоєння знань. Відтак актуалізовано та охарактеризовано особливості підготовки дитини з ООП до навчання у закладах загальної середньої освіти. На основі аналізу багатьох наукових праць, опублікованих у відкритому доступі на системі Google Sсholar, у контексті здійснюваного нами дослідження виокремлено ряд особливостей, які необхідно враховувати при підготовці дитини з ООП до навчання у школі. Серед них: 1) розробка і реалізація у ЗДО: індивідуальної освітньої програми підготовки дитини з ООП до навчання у школі з урахуванням індивідуальних особливостей кожної окремої дитини; індивідуальної програми розвитку із врахуванням рекомендацій, запропонованих інклюзивно-ресурсним центром у висновку про комплексну оцінку розвитку дитини; індивідуального навчального плану роботи з дитиною з ООП, який містить інформацію про перелік послуг, що надаватимуться дитині, адаптації та / або модифікації необхідні дитині; 2) розвиток у педагогічних працівників професійних компетентностей, необхідних для роботи з дітьми з ООП; 3) забезпечення ефективності процесу психологічного супроводу дитини з ООП під час підготовки до навчання у школі.

Посилання

Андрієвський Б. М. Проблеми готовності шестирічних дітей до навчання в школі. Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: РІПО, 2010. Вип. 5. С. 6–9.

Бірук Н. П., Будішевська, В. В. Створення оптимальних умов для формування готовності дітей з ООП до школи з урахуванням їх вікових та індивідуальних можливостей в ситуації сучасного соціуму. Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи. Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. семінару (20 травня 2021 р., м. Київ). К., 2021. С. 31–37.

Бондар В. Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи. Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-канадський досвід): Матеріали Міжнар. конференції, м. Київ, 25–26 травня 2004 р. К., 2004. С. 25–29.

Борисюк С. О., Колошина А. О. Особливості організації навчання дітей з ООП в інклюзивному освітньому просторі. Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва: міжгалузеві диспути. Матеріали IX міжнар. наук.-практ. інтернет-конференції (м. Київ, 16 жовтня 2020 р.). К., 2020. C. 333–339.

Буйняк М. Г. Формування психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами: дис. … канд. пед. наук: 19.00.08. Кам’янець-Подільський, 2019. 322 с.

Ворон М., Найда Ю. Інклюзивна освіта: українські реалії. Підручник для директора. 2006. Червень. URL: http://www.ussf.kiev.ua/iearticles/74/

Гладуш В. А., Баранець Я. Ю. До питання формування професійної компетентності педагога інклюзивного закладу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2015. № 1. С. 71–78.

Горішна Н. М. Інклюзивна освіта: підходи до розуміння та виклики розвитку. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 6. С. 23–29.

Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навч.-метод. посібник. К.: ВГ «А.С.К.», 2012. 287 с.

Данілавічютє Е. А. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 3 (87). С. 7–19.

Дичківська І. Інклюзивна освіта: шляхи впровадження. Дошкільне виховання. 2020. № 12. С. 3–6.

Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від «А» до «Я»: порадник для педагогів і батьків. К., 2016. 68 с.

Захарчук, М., Закаулова, Ю. Аналіз системи підготовки педагогів інклюзивної школи у США. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. 2014. № 12. C. 21–28.

Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навч.-метод. посібник / кол. авторів: Колупаєва А. А, Софій Н. З., Найда Ю. М. та ін.; за заг. ред. Даниленко Л. І. 2-ге вид., стереот. К.: ФОП Парашин І. С., 2010. 128 с.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. К.: Самміт-Книга, 2009. 272 с.

Коняєва Л. Д., Романько Н. А. Особливості розвитку пізнавальної сфери дітей молодшого шкільного віку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2011. № 14. С. 370–381.

Ляшенко К. І. Інклюзивна освіта у Новій українській школі. Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного закладу освіти: матеріали V Всеукр. наук.-практ. конференції (12 грудня 2017 р.). Лисичанськ, 2017. С. 95–97.

Маковецька-Гудзь Ю. А. Мультимедійна презентація як спосіб спілкування з аудиторією. Матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конференції «Сучасні тенденції викладання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі» (29 квітня 2015 р., м. Київ). URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1248

Малецька Г., Чупахіна С. Особливості розвитку дітей дошкільного віку з вадами зору: підготовка до школи. Освітній простір України. 2017. № 11. C. 170–174.

Миронова С. П. Корекційна спрямованість принципів навчання учнів з вадами інтелекту. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2010. Вип. 7. С. 433–443.

Міщик Л. І. Соціальна педагогіка: навч. посібник. К.: Нова школа, 2011. 139 с.

Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020–2030 роки. URL: https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2019/07/210719-strategiya-inklyuziya.pdf

Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навч.-метод. посібник / за заг. ред. М. А. Порошенко та ін. К., 2018. 252 с.

Педагогічні технології інклюзивного навчання / А. А. Колупаєва, О. М. Таранченко. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 160 с.

Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами. Постанова КМУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text

Про освіту. Закон України від 5 вересня 2017 р., № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Пушкаренко В. П., Подлісецька Л. В., Козяр-Кміткевич І. А. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання в Тальнівській загальноосвітній школі І–ІІ ступенів № 3. URL: http://talnivskyi-irc.ck.sch.in.ua/inklyuzivna_osvita/dosvid_roboti_z_inklyuzivnogo_navchannya/

Рассказова О. Теорія та практика розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Луганськ, 2014. 44 с.

Софій Н. З. Організаційно-педагогічні умови інтегрованого супроводу учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному закладі: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. К., 2017. 20 с. URL: http://ispukr.org.ua/articles/17/17062701_a.pdf

Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали / укладач Н. З. Софій. К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”», 2015. 70 с.

Удич З. Середовищний підхід у впровадженні інклюзивної освіти в середній загальноосвітній школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2017. № 3. С. 127–134.

Фомічова Л. І. Проектування навчання як засіб інтелектуального розвитку дошкільників з вадами слуху: операціонально-знаковий підхід: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.08. К., 1997. 509 с.

Horishna N., Polishchuk V., Slozanska H., Hlavatska O. Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension. 2020. 55. С. 103–116.

Kaltsouni P. Inclusive education in Greece. Social work and education. 2021. 8 (3).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-23