PECULIARITIES OF PREPARING OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS TO SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.7

Keywords:

inclusive education, child with special educational needs, education, educational institution

Abstract

The development of inclusive education in Ukraine is gaining momentum. Mechanisms for organizing a comfortable educational environment in educational institutions are being actively developed in recent years. The issue of developing effective strategies, methods, techniques for inclusive education in educational institutions is acuted. New approaches to education and upbringing of children with different types of educational difficulties, activation of their potential, development of their individual capabilities, satisfaction of their needs and interests; technologies of successful integration of children with special educational needs into the educational space of secondary school, etc. are developed. It has been proved by foreign researchers that the properly organized preparation of children with special educational needs for schooling in preschool institutions facilitates the process of adaptation and improves the process of learning. Therefore, the article actualizes and characterizes the peculiarities of preparing a child with special educational needs to study in general secondary education. Based on the analysis of a number of scientific papers published in the public domain Google Scholar, it has been identified a number of features that should be considered when preparing a child with special needs for school studying. Among them: 1) the development and implementation in the institution of preschool education: the individual educational program of preparation of a child with special needs for schooling, taking into account the individual characteristics of each child; individual development program taking into account the recommendations proposed by the Inclusive Resource Center in the conclusion on the comprehensive assessment of child development; individual curriculum for working with a child with special educational needs, which contains information about the list of services need to be provided to the child, adaptations and/or modifications necessary for the child; 2) development of pedagogical workers’ professional competencies necessary for working with children with special educational needs; 3) ensuring the effectiveness of the process of psychological support of a child with special educational needs in preparation for school.

References

Андрієвський Б. М. Проблеми готовності шестирічних дітей до навчання в школі. Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: РІПО, 2010. Вип. 5. С. 6–9.

Бірук Н. П., Будішевська, В. В. Створення оптимальних умов для формування готовності дітей з ООП до школи з урахуванням їх вікових та індивідуальних можливостей в ситуації сучасного соціуму. Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи. Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. семінару (20 травня 2021 р., м. Київ). К., 2021. С. 31–37.

Бондар В. Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи. Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-канадський досвід): Матеріали Міжнар. конференції, м. Київ, 25–26 травня 2004 р. К., 2004. С. 25–29.

Борисюк С. О., Колошина А. О. Особливості організації навчання дітей з ООП в інклюзивному освітньому просторі. Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва: міжгалузеві диспути. Матеріали IX міжнар. наук.-практ. інтернет-конференції (м. Київ, 16 жовтня 2020 р.). К., 2020. C. 333–339.

Буйняк М. Г. Формування психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами: дис. … канд. пед. наук: 19.00.08. Кам’янець-Подільський, 2019. 322 с.

Ворон М., Найда Ю. Інклюзивна освіта: українські реалії. Підручник для директора. 2006. Червень. URL: http://www.ussf.kiev.ua/iearticles/74/

Гладуш В. А., Баранець Я. Ю. До питання формування професійної компетентності педагога інклюзивного закладу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2015. № 1. С. 71–78.

Горішна Н. М. Інклюзивна освіта: підходи до розуміння та виклики розвитку. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 6. С. 23–29.

Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навч.-метод. посібник. К.: ВГ «А.С.К.», 2012. 287 с.

Данілавічютє Е. А. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 3 (87). С. 7–19.

Дичківська І. Інклюзивна освіта: шляхи впровадження. Дошкільне виховання. 2020. № 12. С. 3–6.

Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від «А» до «Я»: порадник для педагогів і батьків. К., 2016. 68 с.

Захарчук, М., Закаулова, Ю. Аналіз системи підготовки педагогів інклюзивної школи у США. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. 2014. № 12. C. 21–28.

Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навч.-метод. посібник / кол. авторів: Колупаєва А. А, Софій Н. З., Найда Ю. М. та ін.; за заг. ред. Даниленко Л. І. 2-ге вид., стереот. К.: ФОП Парашин І. С., 2010. 128 с.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. К.: Самміт-Книга, 2009. 272 с.

Коняєва Л. Д., Романько Н. А. Особливості розвитку пізнавальної сфери дітей молодшого шкільного віку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2011. № 14. С. 370–381.

Ляшенко К. І. Інклюзивна освіта у Новій українській школі. Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного закладу освіти: матеріали V Всеукр. наук.-практ. конференції (12 грудня 2017 р.). Лисичанськ, 2017. С. 95–97.

Маковецька-Гудзь Ю. А. Мультимедійна презентація як спосіб спілкування з аудиторією. Матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конференції «Сучасні тенденції викладання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі» (29 квітня 2015 р., м. Київ). URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1248

Малецька Г., Чупахіна С. Особливості розвитку дітей дошкільного віку з вадами зору: підготовка до школи. Освітній простір України. 2017. № 11. C. 170–174.

Миронова С. П. Корекційна спрямованість принципів навчання учнів з вадами інтелекту. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2010. Вип. 7. С. 433–443.

Міщик Л. І. Соціальна педагогіка: навч. посібник. К.: Нова школа, 2011. 139 с.

Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020–2030 роки. URL: https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2019/07/210719-strategiya-inklyuziya.pdf

Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навч.-метод. посібник / за заг. ред. М. А. Порошенко та ін. К., 2018. 252 с.

Педагогічні технології інклюзивного навчання / А. А. Колупаєва, О. М. Таранченко. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 160 с.

Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами. Постанова КМУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text

Про освіту. Закон України від 5 вересня 2017 р., № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Пушкаренко В. П., Подлісецька Л. В., Козяр-Кміткевич І. А. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання в Тальнівській загальноосвітній школі І–ІІ ступенів № 3. URL: http://talnivskyi-irc.ck.sch.in.ua/inklyuzivna_osvita/dosvid_roboti_z_inklyuzivnogo_navchannya/

Рассказова О. Теорія та практика розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Луганськ, 2014. 44 с.

Софій Н. З. Організаційно-педагогічні умови інтегрованого супроводу учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному закладі: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. К., 2017. 20 с. URL: http://ispukr.org.ua/articles/17/17062701_a.pdf

Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали / укладач Н. З. Софій. К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”», 2015. 70 с.

Удич З. Середовищний підхід у впровадженні інклюзивної освіти в середній загальноосвітній школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2017. № 3. С. 127–134.

Фомічова Л. І. Проектування навчання як засіб інтелектуального розвитку дошкільників з вадами слуху: операціонально-знаковий підхід: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.08. К., 1997. 509 с.

Horishna N., Polishchuk V., Slozanska H., Hlavatska O. Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension. 2020. 55. С. 103–116.

Kaltsouni P. Inclusive education in Greece. Social work and education. 2021. 8 (3).

Published

2021-11-23