АДАПТАЦІЯ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЛІЦЕЇВ СПОРТИВНОГО ПРОФІЛЮ: ПРОБЛЕМИ І ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.10

Ключові слова:

адаптація, ліцей спортивного профілю, ліцеїст, освітній процес ліцею

Анотація

Вступ до навчального закладу визначається зміною умов життєдіяльності першокурсників, призводить до руйнування вироблених раніше звичок, навичок, ціннісних орієнтацій колишніх школярів. Охарактеризовано шляхи адаптації ліцеїстів першого курсу з огляду на досвід педагогічного колективу Тернопільського педагогічного ліцею спортивного профілю. В результаті проведення теоретичного аналізу визначено, що соціальна адаптація як феномен є процесом і результатом засвоєння індивідом соціального досвіду внаслідок сукупності цілеспрямованого впливу на особистість освітнього середовища ліцею спортивного профілю. Проаналізовано особливості процесу адаптації ліцеїстів-першокурсників до навчання в умовах навчального закладу (підвищені вимоги, злам стереотипів поведінки, підвищення нервово-психічного напруження, нове коло спілкування, почуття ізольованості, інформаційний стрес). Охарактеризовано можливі причини дезадаптації ліцеїстів: відсутність батьківського контролю, нові умови та вимоги до навчання, внутрішньо особистісні конфлікти. Розглянуто фактори, які впливають на процес адаптації та труднощі адаптації ліцеїстів-першокурсників. На основі емпіричного дослідження соціальної адаптації вихованців педагогічного ліцею визначено інноваційні методи та форми роботи із забезпечення соціальної адаптації, до яких належать тренінги, відеолекторії, круглі столи, інтерактивні вправи з ліцеїстами, з батьками, педагогами, вихователями та активна робота соціального педагога, розробка відповідної індивідуальної програми розвитку ліцеїста.

Посилання

Адаптація дитини до школи / упоряд. С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. К.: Мікрос-СВС. 2003. 111 с.

Бохонкова Ю. О. Можливості корекції особистісних чинників соціально психологічної адаптації. Соціальна психологія. 2005. № 2 (10). С. 43–58.

Гладиш М. О. Наукові підходи до проблеми адаптації студентів з особливими освітніми потребами в умовах закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя : КПУ, 2019. № 63. Т. 2. С. 55–58.

Гуменюк О. Психологія Я-концепції. Монографія. Тернопіль: Економічна думка. 2017.130 с.

Дубейко Л. Адаптація десятикласників до навчання (психологічний супровід у профільних класах). Психолог. 2010. № 42. С. 11–12.

Енциклопедія сучасної України / Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. 2006. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=42642

Казміренко В. П. Програма дослідження психосоціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії. Практична психологія та соціальна робота. 2016. № 3. С. 17–24.

Корольчук М. С., Крайнюк В. М., Косенко А. Ф., Кочергіна Т. І. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я: навчальний посібник / заг. ред. М. С. Корольчука. К. ІНКОС, 2002. 272 с.

Оржеховська В. М., Хілько Т. В., Кириленко С. В. Посібник з самовиховання. К.: ІЗМН. 1996. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-23