МЕТОДИЧНА СКЛАДОВА СИСТЕМИ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.15Ключові слова:
цифрова компетентність, цифрові технології, майбутній учитель, концепція, системаАнотація
Обґрунтовано, що в умовах формування цифрової компетентності педагогів нової генерації в сучасних закладах вищої освіти (ЗВО) необхідною є розробка методичної складової системи розвитку цифрової компетентності майбутніх учителів гуманітарного профілю, яка має визначати цілі, змістове наповнення, методи, форми і засоби цієї компетентності. Проаналізовано міжнародні документи щодо цифрової компетентності для громадян, зокрема рамку цифрових компетентностей DigCompEdu і стандарти ЮНЕСКО «Структура ІКТ-компетентності вчителів. Рекомендації ЮНЕСКО, версія 3», які відображають останні технологічні і педагогічні досягнення в застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті. Представлено опис цифрової компетентності педагогічного працівника, що включає вимоги і навички, якими він повинен володіти, а також рівні його цифрової компетентності. Проаналізовано новий План дій цифрової освіти на 2021–2027 рр., який окреслює бачення Європейської Комісії щодо якісної та доступної цифрової освіти, і прийняту в Україні в 2020 р. Концепцію розвитку цифрових компетентностей. Відзначено, що реалізація вказаної Концепції передбачає нормативно-правове, науково-методичне та інформаційне забезпечення, терміни й індикатори виконання. Представлено й описано методичну складову системи розвитку цифрової компетентності майбутніх учителів гуманітарного профілю, що розроблена відповідно до європейських рамок цифрових компетентностей, Концепції розвитку цифрових компетентностей і здійснюється у цифровому освітньому середовищі Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.
Посилання
Vorotnikova I. Umovy formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti [Conditions for forming the teacher’s digital competency in the postgraduate education]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. 2019. Vyp 6. S. 101–118.
Hrynevych L., Elkin O., Kalashnikova S., Kobernyk I., Kovtunec V. ta inshi. Nova ukrainskа shkolа [New Ukrainian School] / zah. red. M. Hryshchenko. 2016. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
Zakhar O. Rozroblennia standartu tsyfrovoi kompetentnosti pedahohiv mykolaivskoi oblasti [Development of teachers' digital competence standard in Mykolaiv region]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. 2019. Spetsvypusk. S. 418–427.
Kontseptsia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei [The concept of digital competence development]. 2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#n93
Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [On Approval of the Concept for the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018–2020 and approval of the plan of measures for its implementation]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р.
Morze N., Bazeliuk O., Vorotnykova I., Dementiievska N., Zakhar O., Nanaieva T., Pasichnyk O., Chernikova L. Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proekt) [Description of digital competence of a pedagogical worker (project)]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. 2019. Spetsvypusk. S. 1–53.
Morze N., Vember V., Hladun M. 3D kartuvannia tsyfrovoi kompetentnosti v systemi osvity Ukrainy [3d mapping of digital competency in ukrainian education system]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2019. Vyp. 2 (70). S. 28–42.
Petukhova L. Ye. Teoretyko-metodychni zasady formuvannia informatychnykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Theoretical and methodical principles of formation of informational competences of future teachers of elementary school]: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.04. Odesa, 2009. 41 s.
Rafalska M. V. Formuvannia informatychnykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv informatyky u protsesi navchannia metodiv obchyslen [Formation of informative competences of future teachers of informatics in the process of teaching methods of computing]: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. K., 2010. 225 s.
Fedoruk H. Formuvannia informatsiyno-komunikatsiynoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of information and communication competence of future teachers of technology in the process of professional training]: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04. Vinnytsia, 2015. 252 s.
Yashanov Ya. Teoretyko-metodychni zasady systemy informatychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Theoretical and methodical principles of the system of informational training of future teachers of labor education]: dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.04. K., 2010. 456 s.
Digital Education Action Plan (2021–2027). (2020). URL: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en
Henseruk, H., Buyak, B., Kravets, V., Tereshchuk, H., Boiko, M. Digital transformation of the learning environment at university, Innovative Educational Technologies, Tools and Methods for E-learning University of Silesia in Katowice, Poland, 2020. Vol. 12. P. 325–335.
Redecker, C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union Luxembourg, 2017. 95 p.
UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. 2020. URL: URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721